ماهی قرمز و سفره هفت سین
نوروز سال پیش از ماهی قرمز سفرههای هفتسین نوشتیم. اینکه این موجود کوچک زیبا از کجای تاریخ و اسطوره پا به سفرهی رنگارنگ عید گذاشته است. امسال نیز به رسم گذشته از نوروز مینویسیم، ز نوروز و ارتباط آن با کلیدیترین مفهوم زندگی و البته نقطهی تمرکز اصلی آبسکون یعنی آب.
آب یکی از چهار آخشیگ یا همان چهار ضدین است.
چهار ضدینی که به باور گذشتگان، جهان بر اساس آنها بنا نهاده شده است، چهار آخشیگی که همدیگر را دفع میکنند ولی تنها از ترکیب همهی آنها است که حیات میتواند جریان داشته باشد. آب در معنای نمادین خود، صورتهای گوناگونی دارد. آب نماد بارآوری، حیات، پاکی، زدوده شدن از گناه، منبعی نیرو بخش، منبع ویرانی و بسیاری دیگر از مفاهیم است.
خدابانوی آب در اسطورهی ایرانی با نام کامل اَرِدویسوَراَناهیتا به معنی رود (آب) نیرومند پاک است که با این الهه، مفاهیمی چون آب، باران، فراوانی، رستنیها، حاصلخیزی، برکت، زناشویی، عشق، مادری، زایش و پیروزی همراه است. (بارانی، خانی سومار، 1392)
آناهیتا
در ایران باستان، آناهیتا، الههی باروری و بُغ بانوی ایرانیان بود. وی در کهن الگوی ایرانی، نماد آب و زایندگی و رودخانه است. طبق توصیفی که از آناهیتا در اوستا شده، او تاج هشتپر صد ستارهای بر سر، جامهای زرّین بر تن و گردنبند زرّینی نیز بر گردن دارد. (بارانی، خانی سومار، 1392)
او سرچشمهی همهی آبهای روی زمین و منبع همهی باروریهاست.
نطفهی همهی نران را پاک میگرداند، رحم همهی مادگان را تطهیر میکند و شیر را در سینهی همهی مادران پاک میسازد. او بر گردونهای نشسته، لگام بر دست، گردونه میراند و گردونهی او را چهار اسب تنومند سفید میکشند؛ در حالی که بر دیوان، مردمان دروَند، جادوان، پریان، کویها و کرَپهای ستمکار چیره میشود.
در آبان یشت اوستا او زنی زیبا، جوان، خوش اندام و بلند بالا دانسته شده که قدمت ستایش او به دورههای بسیار دور و حتی به پیش از زرتشت میرسد. . چشمهی حیات از او میجوشد و تندیسهای باروری را که الههی مادر نامیده میشود و نمونههایی از آن در کاوشهای تپهی سراب با قدمتی حدود نه هزار سال قبل از میلاد به دست آمده،تجسم این ایزد بانو دانستهاند. (بارانی، خانیسومار، 1392)
آب منبع اصلی کشاورزی
آب منبع اصلی کشاورزی است پس پر بیراه نیست که بیشتر اساطیر کشاورزی به نوعی با آب در ارتباط هستند. نوروز نیز مانند اکثر جشنهای دیگر مثل چهارشنبه سوری، مهرگان، یلدا و غیره، جشنی است که از مراسم و آیینهای کشاورزی برخاسته است.
پس شاید پیدا کردن سرنخهای ارتباط آب و نوروز چندان کار سختی نباشد. آب نه فقط نماد پاکی ظاهری که نماد وسیلهای برای پاکی از تمام زشتیها و پلشتیها نیز هست. غسل یکی از رایجترین آیینهایی است که در تمام ادیان وجود دارد و میتوان ریشههایش را در اسطورهی آب پیدا نمود. ما قبل از تحویل سال به وسیلهی آب خودمان را از بدیهای گذشته میشوییم و خود را نو میکنیم.
آب بر سر سفرهی هفتسین نیز نمادی از جریان زندگی و پاسداشت حرمت و مقام آب است. چه اینکه در دوران کشاورزی آب عنصری مقدس به شمار میرفته است و ما این رسم را از آنروزگار با خود حمل میکنیم.
آب همچنین به عنوان نمادی از بارآوری
آب همچنین به عنوان نمادی از بارآوری بر سر سفره هفتسین نیز به کار میرود. عنصری که برکت و روزی را با خود میآورد و نشانگر سال پر محصول آینده است. یکی از رسومی که در نوروز برپا میشده است و هنوز در بین اقوامی از ایران و در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ برگزار میشود، جشن آبریزان است. این جشن با نامهای سرشوی، نوروز طبری، آبریزگان، آبپاشان و آفریجگان نیز شناخته میشود.
ابوریحان بیرونی معتقد است این جشن از زمان جمشید به یادگار باقی مانده است. در آن زمان زمین چنان از گیاه و جانور پر شد که خداوند زمین را سه برابر فراختر کرد و جمشید به یمن این نیکی مردمان را فرمود تا برای پاکی از گناه غسل نمایند. ابن فقیه همدانی این جشن را به زمان پیروز یکم منتسب میداند. زمانی که به یمن رهایی از خشکسالی هفت ساله و عدم مرگ کسی از این خشکسالی، مردم در روز دهم فروردین و اولین باران پس از هفت سال بر یکدیگر آب پاشیدند و شادی کردند.
روایت دیگری نیز معتقد است که روز ششم فروردین، روز جشن آبریزگان است. چرا که این روز روز فرشته آب، هرودا (هئوروتات یا همان خرداد) است و مردم در این روز خود را با آب میشویند. البته همانطور که میدانیم این رسم نیز مثل تمام رسوم دیگر و تمام اسطورهها باید ریشههایی در دل تاریخ داشته باشد که در این مجال فرصت نگارش آن وجود ندارد.
تاریخ، افسانه می شود و افسانه، داستانی راز آلود قسمت سوم فیلم باشکوه ارباب حلقه ها با منولوگی از زبان گالادریل اِلف بانویی باستانی آغاز می شود. قصه ماهی قرمز کوچک سفره ی هفت سین ما حکایت همین جمله است. در جایی که تاریخ تنها سرنوشت بزرگان و نبرد های آن ها است و رد پای کمتری از مردم، این سازندگان اصلی تاریخ، در آن دیده می شود . خیلی دور از ذهن نیست که یک رسم اجتماعی کمتر شناخته شده باشد .
ریشه های تاریخی آن در مه و هزارتویی !
با این همه همانطور که جامعه شناسان و مردم شناسان امروز سعی در فهم گذشته از روی رسوم موجود و مکتوبات بر جای مانده دارند. ما نیز می توانیم چند احتمال را برای چرایی ورود این موجود زیبا به سفره هفت سین مطرح کنیم.
گلدفیش
ماهی قرمز که به انگلیسی گلدفیش یا همان ماهی طلایی خوانده می شود. در واقع از دسته ماهی های کپور است که در آب های شیرین نسبتا ساکن (نه کاملا ) زندگی می کند. این ماهی جزو اولین ماهی هایی است که اهلی شده و از محیط طبیعی به خانه ها آورده شده است.
این ماهی نسخه ای از ماهی کم رنگ و لعاب تری است که زیستگاه طبیعیشان در شرق آسیا است. پس از اهلی کردن آن ها و در هم آمیختنشان با گونه های مختلف همساز، این ماهی تنوع بیشماری در شکل و اندازه و رنگ ( سفید، زرد، نارنجی، قرمز، قهوه ای و سیاه) پیدا کرده است. این ماهی ها در دوره امپراطوری چین (265-420 قبل از میلاد) ابتدا به عنوان غذا پرورش داده می شدند.
تاریخچه گلد فیش
رفته رفته و در مرور زمان ماهی های زرد رنگِ این نوع، از مقبولیت بیشتری بر خوردار شدند. علاوه بر غذا نقش تزیینی را نیز ایفا می کردند. بسیاری از تاریخ شناسان و جامعه شناسان معتقدند تمام آنچه در حفظ و بقای بشر در جوامع گذشته نقش کلیدی و حیاتی داشته اند به صورت نمادین تبدیل به مقدسات می شدند.
پس اینکه امروز در شرق آسیا ماهی قرمز نماد خوش شانسی و بهروزی است چندان جای تعجب ندارد. پس از سال ها و در گذر زمان ارتباطات تجاری پای ماهی قرمز را به مناطقی دیگر از جهان نیز باز کرد که یک از آن ها ایران بود.
ماهی قرمز در یونان باستان
می توان حدس زد که شاید فلسفه پویای ایران باستان و زندگی پذیرای مردم در گذشته ماهی قرمز را با بومی سازی فرهنگی وارد سفره هفت سین کرده است. از یک نگاه می توان گفت؛ از آنجا که در گاه شماری شمسی برجی که سال ها در ایران رواج داشته است.
برج آخر سال برج -حوت- یا ماهی است. ماهی را بر سر سفره هفت سین می گذارند تا هنگام نو شدن سال ماهی برج -حوت- را به –حمل- تحویل دهد. از نگاه دیگر می توان گفت ماهی تنها عضو زنده و پویای سفره هفت سین است. نماد تحرک و برکت به شمار می رود واز دریچه این فلسفه بوده است که قدمش به سفره هفت سین باز شده است.
ماهی چینی
اما عده ای دیگر معتقدند که ماهی قرمز از چین به ایران نیامده. خیلی پیشتر بر سر سفره های هفت سین حضور داشته است. نگاه متعصبانه ی این دسته را نیز اگر کنار بگذاریم باید بگوییم که آنها بر این باورند که در فلات خشک ایران آب عنصری مقدس به شمار می آمده است .
ماهی نیز نماد این عنصر شناخته می شود. ماهی به عنوان نماد برکت و باروری همواره با ایزد بانوی آب یعنی آناهیتا همراه می شود. در جایی نیز دو ماهی نقش نگهبانان ریشه های درخت زندگی را که در آب ریشه دوانیده، در افسانه ها بر عهده دارند. گواه این عده نقش ها و اجسام به جای مانده از دوران هخامنشی و ساسانی از ماهی ها است. که معمولا بر اساس ساختار بدن آن ها از راسته کپور ها تشخیص داده می شوند.
دسته ای از افراد نیز می گویند ماهی همراه با چای توسط چینی ها نزدیک به هشتاد تا صد سال پیش وارد ایران شده. نقشی در این سنت نوروزی ندارد و نباید داشته باشد. آن ها علم ظلم به ماهی ها و کشته شدن بیشمار آن ها را که البته داده هایشان درست به نظر می رسد.
افراشته و دم از اخراج این موجود نازنین از سفره های هفت سین می زنند. این مصلحان اجتماعی گمان می کنند با باید و نباید، با تبلیغ و دستور می شود. رفتاری اجتماعی را تغییر داد (صرف نظر از بد یا خوب بودن آن رفتار).
همخوانی ماهی قرمز
اگر ماهی قرمز با اندیشه و سنت و پویایی فرهنگ ایرانی همخوانی نداشت. هرگز به سفره های هفت سین وارد نمی شد. حال ریشه ی آن هرچه که باشد، مردم این رسم را انجام می دهند. اگرچه تاریخ شکل گیری آن جذاب و برای ما به شدت مهم است.
به قطع باید در مورد آن پژوهش هایی وسیع صورت گیرد. اما مسئله این است که این رسم وجود دارد و نمی شود . آن را کتمان کرد و یا به مردم دیکته کرد که چه بکنند و چه نکنند. مردم همیشه ورای دستورات اندیشیده و می اندیشند. پس بهتر است همگام با آن ها روش های نگهداری از این موجود زیبا را توضیح داد. برایشان گفت که این موجود کوچک می تواند تا بیست سانتیمتر رشد کند .
حتی در موردی در هلند طول یک ماهی قرمز به 48 سانتی متر نیز رسیده است. این ماهی ها از هر جا که آمده باشند، مهمان ما هستند. مهمانانی که نیاز به توجه و مراقبت دارند. مهمانانی که باید آن ها را شناخت و با آن ها مهربان بود.
پرزنت حضوری 02155958384
مشاوره آنلاین 09205958384