آکوا سرویس

چند نوع آکواریوم آب شور داریم ؟

زیبایی طبیعی آکواریوم آب شور همه را به خود جذب می­کند. اما اگر شما به این سبک آکواریوم علاقمندید بهتر است بدانید که چه عواملی در راه اندازی یک آکواریوم آب شور خوب درگیر هستند؟ سه نوع مختلف آکواریوم آب شور وجود دارد که برخی از آنها نگهداری ساده تر ی دارند و برخی به همت و پشتکار بیشتری نیاز دارند پس بهتر است قبل از شروع تفاوت­ها و چالش­های پیش روی هر سبک را بدانید.

چند نوع آکواریوم آب شور داریم ؟

 

1)آکواریوم تنها ماهی یا fish only aquariums

همانطور که از اسمش پیداست این آکواریوم صرفا برای نگهداری ماهی­ها ونمایش زیبایی­های آنها طراحی می­شود.، ماهی نقطه تمرکز این سبک است و در نتیجه این آکواریوم ها معمولا کم تزیین هستند و دکور داخلی آنها به اسکلت ­های یا توده­های مرجانی ختم می­شود.

اما مثل هر سبک آکواریوم دیگر نگهداشتن پارامتر­های حیاتی آب و به کارگیری یک سیستم فیلتراسیون اساسی کلید این آکواریوم است،در دسترس بودن ماهی­های زیبا ومقاومی مثل دامسلها،جراحها و گونه­ هایی که به راحتی در اسارت نگهداری می­شوند به موفقیت این سبک کمک کرده است.

این سبک بهترین چیدمان برای تازه کا­ر­های حساس و علاقمند به آکواریوم است ،تا با شروع از این آکواریوم  پای خود را در این راه خیس کنند و با مفاهیم پارامترهای آب و نگهداری از اکوسیستم آب شور و سلامت ماهیها بیشتر آشنا شوند.

چند نوع آکواریوم آب شور داریم ؟

 

2) آکواریوم ماهی و سنگ زنده (fish only with live rock)

آکواریوم ماهی و سنگ زنده به عنوان پل ارتباطی بین آکواریوم تنها ماهی و آکواریوم ریف تلقی می­گردد.با این که در این سبک هنوز ماهی در مرکز توجه قرار دارد.اما عنصر اصلی آکواریوم ریف یعنی سنگ زنده به این آکواریوم اضافه شده استسنگ زنده قطعاتی از مرجانهای قدیمی اند که با کولونی­هایی از بی­مهرگان،اسفنج ها و میلیونها باکتری سودمند شوره ساز به هم متصل شده اند.

سنگ زنده با حیات پرجنب و جوش درونی خود، یک فیلتر مکمل مفید را ایجاد می­کند و کمک می­کندتا پارامتر­­های حیاتی آب ثابت بمانند.در حقیقت سنگهای زنده یک بعد جدید به زیبایی آکواریوم اضافه کرده و در عین حال کمکی شایسته به نگهداری از آن نیز می­کنند.ملاحظات ویژه ای برای این سبک مثل نحوه آشنا کردن سنگهای زنده با محیط، روشهای مجازدرمانی ماهیها و نورپردازی لازم را باید فراگرفتضمنا آگاهی کامل از کمک های موردنیاز برای تکثیر جلبک قرمز و زیباترکردن سنگها و یا داروهایی که نباید به آب اضافه نمود وممکن است به سنگ های زنده آسیب برسانند باید بدست آورد.

3) آکواریوم ریف یا آکواریوم تپه مرجانی (Reef)

این سبک گرانترین و سخت­ترین سبک آکواریوم آب شور و از دید بسیاری افراد زیباترین نوع آکواریوم نیز هست. تمرکز این سبک بر عکس 2 مورد قبل بر مرجانها، ریف ها و نرم تنان است ،البته خود آکواریوم ریف به دو ریرشاخه مرجانهای نرم و مرجانهای سخت تقسیم میشوند که در این مقاله مجال پرداختن به آنها نیست ،آکواریوم­های ریف در ابتدا با مرجانها، نرم تنان وسنگ های زنده با ماهی کم یا حتی بدون ماهی راه اندازی می­شوند درحقیقت نرم­تنان و مرجان­ ها ستاره های آکواریوم ریف هستند.

از آنجاییکه این موجودات نسبت به ماهی ها بسیار حساس تر هستند بنابراین پارامترهای آب می­بایست به صورت منظم و دوره ای کنترل شوند تا همواره در بهترین شرایط قرار داشته باشند و هم چنین بسیاری از مرجانها فتو سنتزی هستند یعنی مانند گیاهان برای بقا و رشد خود به نور مناسب نیاز دارند و از این حیث کنترل شدت تابش و زمان آن نیز بسیار مهم میباشد، در کل موجودات آکواریوم ریف به توجه خاص نیاز دارند و شما می­بایست اطلاعات کامل در مورد این سبک داشته باشید در جدول زیر پارامترهای اساسی آب برای هریک از 3سبک فوق لیست شده است که میتواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد.

چند نوع آکواریوم آب شور داریم ؟

 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟