خلاقانه ترین ساختمان های شیشه ای
شیشه از لحاظ بصری سبک و در عین حال از نظر ساختاری قوی، مدتهاست که توسط معماران به عنوان وسیلهای برای باز کردن ساختمان به محیط آن و در عین حال محافظت از آن در برابر عناصر مورد علاقه بوده است. پس منطقی است که رویاپردازان مدرن ما کاربردها، درمانها و پایانبندیهای فراوان این مواد را برای ایجاد ساختمانهایی که به وضوح نیاز اساسی ما به سرپناه را به یک هنر عالی ارتقا میدهند، بررسی کنند.
چه آینه ای برای انعکاس نور باشد و چه یخ زده برای پخش آن، حکاکی شده با طرح های پیچیده یا حباب دار برای منحرف کردن دید بازیگوشانه، نه تنها تسکین دهنده ای از مصالح سرسخت و مات است، بلکه فرصتی برای القای سیالیت در نمای ساختمان به گونه ای است که هیچ چیز دیگری وجود ندارد.
شیشههای آجدار شفاف سالن فیلارمونیک در Szczecin، لهستان، تا قلههای تاجی سقف شیبدار میرسد. این ساختمان که توسط شرکت معماری Barozzi Veiga طراحی شده است، دارای یک سالن بزرگ سمفونی و یک فضای کوچکتر برای موسیقی مجلسی است.
شیشه های فرورفته دفتر مرکزی گروه گورس در بورلی هیلز، کالیفرنیا، دایره ها و الماس هایی را تشکیل می دهند و ظاهری نرم و پرزدار به ساختمان می دهند. این سازه، پروژه ای از معماران بلزبرگ سانتا مونیکا، در واقع دارای یک نمای دو لایه است – لایه داخلی شیشه باعث ایجاد کدورت بصری و حفظ حریم خصوصی می شود.
کلیسای جامع مسیح – که به طور غیررسمی به عنوان کلیسای جامع کریستال شناخته می شود – در گاردن گروو، کالیفرنیا، زمانی که در سال 1980 توسط معماران فیلیپ جانسون و جان بورگی تکمیل شد، بزرگترین ساختمان شیشه ای در جهان بود. در بیرون، شیشه های آینه ای، که با چسب سیلیکونی روی قاب ساختمان محکم شده اند، به طور یکپارچه محیط آرام را منعکس می کنند. در داخل، یک چارچوب فولادی سفید مانند تار، ابعادی مطبوع و در عین حال گرم به نمای شیشه ای اضافه می کند.
دیوارهای مواج ساختمان IAC فرانک گری – خانه مقر اینتراکتیو کورپ در منهتن – به آرامی در دو بخش پیچ خورده و به سمت بالا می روند. نمای بیرونی شیشه ای دارای پنجره هایی در هر طبقه با شیب شفاف به سفید است که به حرکت بصری نرم سازه می افزاید.
فروشگاه پرادا در منطقه شیک Aoyama توکیو از صفحات شیشه ای مقعر، محدب و مسطح در ساختار الماسی خود استفاده می کند تا حرکتی نرم و موج دار به زوایای تیز ساختمان بدهد. طراحی Herzog & de Meuron نه تنها خیره کننده است، بلکه از نظر بصری تعاملی است – حباب های شیشه ای نمای داخل و خارج را مخدوش می کنند و بی سر و صدا با مشتریان فروشگاه بازی می کنند.
پنج سازه شیشهای مات – که توسط معمارشان، استیون هول، «عدسیها» نامیده میشود، توسط گالریهای زیرزمینی به هم متصل شدهاند تا ساختمان بلوخ را تشکیل دهند که در سال 2007 به موزه هنر نلسون-اتکینز کانزاس سیتی، میسوری اضافه شد. جعبههای شفاف، نور طبیعی را در نمایشگاههای موجود در داخل فیلتر میکنند و به کمک یک فضای داخلی با دقت برنامهریزیشده که نور را در هر نوبت هدایت میکند، کمک میکند.
با همکاری OMA در روتردام و معماران LMN در سیاتل، ساختمان پست مدرن و زاویه ای کتابخانه مرکزی سیاتل با شیشه آینه ای و پوسته فولادی ساخته شده است. حدود نیمی از شیشهها از سه لایه تشکیل شدهاند – مشبک آلومینیومی که با شیشه پوشانده شده است – تا کاربران را از نور خورشید محافظت کند.
صفحات شیشه ای بادبان مانند در Fondation Louis Vuitton ساخته Frank Gehry در پاریس بسته به زمان روز و سال از نظر رنگ و شفافیت تغییر می کند و به ساختمان این امکان را می دهد که به محیط خود واکنش نشان دهد.
کارگاه ساختمانی Maison Hermès by Renzo Piano که محل فروشگاه پرچمدار هرمس در ژاپن است، نمای کاملاً از بلوکهای شیشهای دارد. در طول روز، این بلوکها مشتریان را با یک نمای ملایم تار از کالاهای ارائه شده در داخل جذب میکنند، و در شب، شیشه به نور اجازه میدهد مانند یک فانوس غولپیکر ژاپنی به سمت بیرون فیلتر شود.