آکوا سرویس

راهنمای مبتدیان برای نگهداری ماهی

راهنمای مبتدیان برای نگهداری ماهی

هر ساله صاحبان ماهی جدید شگفتی های طبیعی آکواریوم ها را کشف می کنند. نگهداری ماهی آنها را فراهم می کند و اکنون شما این فرصت منحصر به فرد را دارید که نه تنها دنیای دیگری را مشاهده کنید، بلکه آن را نیز بسازید. در این فرآیند، شما در مورد موجودات آبزی یاد خواهید گرفت و رفتار آنها را از نزدیک مشاهده خواهید کرد. و هیچ چیزی مانند یک آکواریوم برای قدردانی و احترام برای محیط زیست ما وجود ندارد. سرگرم کننده، آسان و آموزنده، یک آکواریوم یک افزونه منحصر به فرد زیبا، همیشه جذاب برای هر خانه یا دفتری است … منبع خوشایند سرگرمی، آموزش و آرامش برای کل خانواده است.

ماهی به عنوان حیوانات خانگی

ماهی های خود را به عنوان حیوانات خانگی در نظر بگیرید و شما موافقت خواهید کرد، آنها سزاوار بهترین مراقبت و توجهی هستند که می توانید ارائه دهید. آنها برای سالم نگه داشتن محیط زیست به شما متکی هستند. دستیابی و نگهداری از یک آکواریوم سالم نسبتاً آسان است، اما به خودی خود اتفاق نمی افتد. آن به شما بستگی دارد.

در رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها، آب به طور طبیعی تمیز و فیلتر می شود. در یک آکواریوم، داستان متفاوت است. برای اینکه آب آکواریوم را تمیز و سالم نگه دارید، باید کمک کنید. این به این معنی است که مراقب باشید مخزن بیش از حد شلوغ نشود یا به ماهی بیش از حد غذا ندهید. این به معنای تعویض منظم مقداری آب، تمیز کردن بستر شن و فراهم کردن فیلتراسیون مناسب است.

خیلی به نظر می رسد؟ واقعا اینطور نیست. در واقع، تنها حدود 30 دقیقه در هفته طول می کشد. علاوه بر آکواریوم، فیلتر و نورپردازی، در اینجا لیستی از آنچه برای شروع نیاز دارید وجود دارد:

  • شن: پوشش داده شده یا از قبل شسته شده ایده آل است.
  • تزئینات: فقط آنهایی که برای آکواریوم ها در نظر گرفته شده اند (مانند گیاهان و زیور آلات زنده یا مصنوعی).
  • تهویه کننده آب: آب لوله کشی را کلر می کند تا برای ماهی ایمن باشد.
  • توری: برای انتقال ماهی.
  • گرول واشر: برای تعویض آب و تمیز کردن.
  • غذای ماهی: برای توصیه با فروشنده خود مشورت کنید.

راهنمای مبتدیان برای نگهداری ماهی

راه اندازی آکواریوم شما

  • با احتیاط حمل شود
  • هرگز سعی نکنید یک آکواریوم کامل یا نیمه پر را جابجا کنید.
  • هرگز آکواریوم را با دست خیس بلند نکنید.
  • هرگز سعی نکنید آکواریوم را با گرفتن لبه های بالایی یا قاب بلند کنید.
  • همیشه یک آکواریوم را از زیر گرفته و حمل کنید و همیشه از پایین آن حمایت کنید.

آماده کردن تانک شما

  • با استفاده از یک پارچه مرطوب، داخل و خارج مخزن خود را قبل از نصب تمیز کنید.
  • هرگز از صابون، مواد شوینده یا مواد شوینده استفاده نکنید.

انتخاب مکان

  • همیشه یک آکواریوم را در مکانی قرار دهید که وزن کل آن را تحمل کند.
  • یک آکواریوم پر از آب و شن تقریباً 10 تا 12 پوند در هر گالن وزن دارد.
  • همیشه یک آکواریوم را روی یک سطح صاف و هموار قرار دهید و مطمئن شوید که یک پریز برق نزدیک است.
  • هرگز آکواریوم را در نزدیکی منبع گرما یا تهویه مطبوع قرار ندهید.
  • هرگز آکواریوم را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نور کامل یا حتی جزئی خورشید می تواند باعث رشد بیش از حد جلبک شود.

به ازای هر گالن آب آکواریوم 1.5 تا 2 پوند شن اضافه کنید. قبل از افزودن، حتماً شن را کاملاً بشویید (آب باید صاف شود). بستر شنی باید به تدریج به سمت جلوی آکواریوم شما شیب داشته باشد.

آکواریوم خود را پر کنید

ریختن یک جریان آب به طور مستقیم در مخزن شما، بستر شن را مختل می کند. توصیه می کنیم قبل از اضافه کردن آب یک ظرف تمیز را روی شن قرار دهید و به تدریج آب را روی ظرف بریزید. جریان به آرامی بدون جابجایی شن منحرف می شود.

همیشه آکواریوم خود را با آب در دمای اتاق پر کنید. آب خنک تراکم ایجاد می کند که ظاهر نشت می دهد. اگر متراکم شد، به سادگی سطح را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا دما تثبیت شود. همیشه قبل از افزودن آب به آکواریوم خود، آن را با دکلره تصفیه کنید. آب لوله کشی ساده و تصفیه نشده اضافه نکنید زیرا می تواند ماهی شما را بکشد.

سخنی در مورد دکوراسیون

هنگامی که آکواریوم نیمه پر شد، می توانید گیاهان آبزی (زنده یا مصنوعی) و/یا سنگ های تزئینی یا زیور آلات را اضافه کنید. قبل از افزودن هر یک از این موارد، حتما آنها را کاملا آبکشی کنید. هنگام قرار دادن گیاهان، ایده خوبی است که گیاهان بزرگتر را در پشت مخزن و گیاهان کوچکتر را به سمت جلو قرار دهید. این یک منطقه شنای باز را برای ماهی های شما تضمین می کند. وقتی همه زیور آلات و گیاهان در جای خود قرار گرفتند، آکواریوم را تا یک اینچ از لبه بالایی پر کنید.

کل فیلتراسیون سه مرحله ای

  یک آکواریوم سالم و موفق نیاز به فیلتراسیون مناسب دارد. سه مرحله لازم است.

  • فیلتراسیون مکانیکی زباله های جامد مانند غذای نخورده و ضایعات ماهی را به دام می اندازد. کارتریج های فیلتر منبع ایده آلی برای فیلتراسیون مکانیکی و شیمیایی هستند.
  • فیلتر شیمیایی از رسانه ها (کربن فعال) برای جذب (جذب و نگهداری) آلاینده های محلول استفاده می کند که می تواند باعث تغییر رنگ و بوی آب شود. برای فیلتراسیون مکانیکی، یک پد پلی فیبر برای به دام انداختن کثیفی و زباله ها وجود دارد. برای فیلتراسیون شیمیایی، هر کارتریج با کربن فعال ممتاز بسته بندی شده است.
  • فیلتراسیون بیولوژیکی سومین نوع فیلتراسیون است. برای از بین بردن آمونیاک سمی و نیتریت که در آب آکواریوم انباشته می شوند، به کشت باکتری های مفید اکسیژن دوست بستگی دارد. کشت باکتری از نظر بیولوژیکی آمونیاک و نیتریت را به نیترات تبدیل می کند که با تغییر آب جزئی ماهیانه یک بار حذف می شود. باکتری های مفید به طور طبیعی در بسیاری از سطوح داخل آکواریوم (از جمله شن، سنگ های تزئینی و گیاهان پلاستیکی) رشد می کنند و فیلتراسیون بیولوژیکی را فراهم می کنند.

اگر سیستم شما دارای فناوری ثبت شده BIO-Wheel® Marineland باشد، کشت باکتری در سطح آن رشد می کند. باکتری‌ها رشد می‌کنند – زیرا با چرخش BIO-Wheel، با قرار گرفتن در معرض مقدار بیشتری از اکسیژن در هوا تغذیه می‌شوند. این فیلتراسیون بیولوژیکی “تر/خشک” است.

راهنمای مبتدیان برای نگهداری ماهی

گرما، نور، برق

ممکن است از یک بخاری برای حفظ دمای آب در آکواریوم شما استفاده شود. اکثر ماهی های گرمسیری به دمای آب ثابتی بین 75 تا 80 درجه فارنهایت نیاز دارند. ماهی قرمز و برخی گونه های آب سرد دیگر از این قاعده مستثنی هستند. آنها می توانند به راحتی بدون بخاری وجود داشته باشند.

نورپردازی رنگ های طبیعی ماهی شما را نشان می دهد و برای رشد گیاهان زنده ضروری است. انواع مختلفی از چراغ های آکواریومی موجود است. فروشنده شما می تواند به شما در انتخاب چراغ روشنایی مناسب برای نیازهای فردی شما کمک کند. هود یا روکش آکواریوم همیشه ایده خوبی است زیرا به نگه داشتن ماهی ها و خروج آلاینده های موجود در هوا کمک می کند.

نکته مهم: برای جلوگیری از رشد بیش از حد جلبک ها، نور آکواریوم خود را به 7 تا 10 ساعت در روز محدود کنید. وصل کردن وسایل روشنایی خود به یک تایمر استاندارد نسبتاً آسان است. قبل از وصل کردن بخاری، هود یا هر تجهیزات الکتریکی دیگر، مراقب باشید که تمام اقدامات احتیاطی مکتوب در کتابچه راهنمای مالک خود را بخوانید و حتما از حلقه چکه استفاده کنید. تا حد امکان از یک پریز محافظت شده با GFCI استفاده کنید.

قبل از اینکه ماهی را اضافه کنید…

هنگام ایجاد یک محیط جدید آکواریوم، صبر برای موفقیت حیاتی است. اجازه دهید سیستم شما حداقل 24 ساعت قبل از افزودن ماهی کار کند. با فروشنده خود در مورد اینکه چه ماهی‌هایی برای آکواریوم شما مناسب‌تر هستند، چه ماهی‌هایی با یکدیگر سازگار هستند و چه تعداد ماهی مناسب هستند، صحبت کنید.

در ابتدا فقط چند ماهی توصیه شده اضافه کنید، به تدریج در طی چهار تا شش هفته آینده تعداد بیشتری را معرفی کنید. فقط ماهی هایی را انتخاب کنید که فعال و سالم به نظر می رسند. و مراقب باشید که آکواریوم خود را بیش از حد شلوغ نکنید. ماهی های کمتر و سالم تر بهتر از فراوانی ماهی های استرس زا هستند.

اطمینان حاصل کنید که دمای آبی که ماهی شما وارد آن می شود تقریباً با آبی که از آن خارج می شود، باشد. برای یکسان کردن دو دما، ظرف حمل و نقل (معمولا یک کیسه پلاستیکی) را به مدت حدود 15 دقیقه در مخزن شناور کنید. سپس در فواصل پنج دقیقه ای کیسه را باز کرده و مقدار کمی آب آکواریوم به آن اضافه کنید.

در نهایت بعد از 15 دقیقه ماهی را به آرامی توری کرده و در آکواریوم قرار دهید. آب کیسه ای را به آکواریوم اضافه نکنید. اجازه دهید ماهی از تور به داخل مخزن شنا کند. هرچه حمل و نقل آسیب زا کمتر باشد، بهتر است. ماهی های خود را دو بار در روز تغذیه کنید – فقط چیزی که در عرض پنج دقیقه می خورند.

مراقبت از محیط آبی جدید

یک فیلتر آکواریومی که به درستی نگهداری شود به معنای آب تمیزتر و ماهی سالم تر است. شما باید کارتریج فیلتر خود را تعویض کنید و هر دو تا چهار هفته یکبار 25 درصد آب را تعویض کنید. همچنین باید شن را کاملاً جاروبرقی بکشید تا هرگونه تجمع زباله از بین برود. ساده ترین و موثرترین راه برای انجام تعویض آب و تمیز کردن شن، استفاده از جاروبرقی استاندارد با سیفون است.

آبی که کدر، مایل به زرد یا بوی بد به نظر می رسد به شما می گوید که آب آکواریوم شما نیاز به تعویض فوری و فیلتر کارتریج جدید دارد. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است به این دلیل باشد که شما ماهی های زیادی دارید – یا به دلیل اینکه بیش از حد به آنها غذا می دهید. نمونه ای از آب خود را برای آزمایش به نمایندگی خود بیاورید.

هنگام تعویض آب در آکواریوم، ابتدا حتما آن را تصفیه کنید. بیشتر آب لوله کشی حاوی کلر یا کلرامین است و اضافه کردن آب شیر تصفیه نشده به مخزن شما می تواند به ماهی شما آسیب جدی برساند. مطمئن شوید که با فروشنده خود دستگاه دکلره کننده آب را که بهترین عملکرد را با آب لوله کشی محلی شما دارد، بررسی کنید.

همیشه آب قدیمی را با آب جدید با دمای تقریباً یکسان جایگزین کنید تا از شوک زدن به ماهی خود جلوگیری کنید. مجموعه ای از سطل ها، اسفنج ها و حوله ها را کنار بگذارید تا فقط با آکواریوم خود استفاده کنید. این امر به جلوگیری از ورود آلاینده های مضر به سیستم کمک می کند.

راهنمای مبتدیان برای نگهداری ماهی

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟