آکوا سرویس

سیستم های فیلتراسیون معروف

امروزه در ایران در بیشتر آکواریوم های آب شور به پیروی و تقلید از سیستم برلین که یکی از سیستم های فیلتراسیون معروف می باشد پیروی می کنند.درست است تغییراتی در آن ایجاد شده است اما در کل اصول و روش برلین در ساخت آکواریوم های امروزه بکار رفته شده است.

روش برلین برای اولین بار توسط افراد آلمانی که علاقه زیادی به آکواریوم آب شور داشته اند در کشور آلمان طراحی و ساخته شده است. که به نگهداری آکواریوم به صورت طبیعی معروف می باشد. در روش ساخت آکواریوم های برلین کمتر از تجهیزاتی مانند نیترات گیر و کلسیم ریاکتور استفاده می شود.

سیستم های فیلتراسیون معروف

روش فیلتراسیون برلین دارای سه بخش اصلی است

  • سنگ زنده ( لایوراک )
  •  لامپ های متال هالید به عنوان سیستم روشنایی
  •  اسکیمر برای فیلتراسیون(دستگاه پروتئین)

سنگ زنده 

در توضیح سنگ های زنده 2 روش وجود دارد که روش اول آن این است که به عنوان کاهنده ی طبیعی نیترات استفاده از سنگ های زنده فراوان فضای مناسبی را برای باکتری های مفید مسئول چرخه ی نیتروژن قرار می دهد. روش دوم به عنوان فیلتر بیولوژیک استفاده می شود.تا با تشکیل کلنی در فضای سطحی سنگ ها آمونیاک تولید شده را به نیتریت و سپس به نیترات تبدیل کنند.

در عمق این نوع سنگ ها فضایی بدون اکسیژن به وجود می آید که می تواند محلی برای رشد و تکثیر باکتری های بی هوازی باشد.این مدل از باکتری ها نیترات را به صورت گاز نیتروژن آزاد می کنند و سطح آن را در آکواریوم کاهش می دهند که به این فرایند روش طبیعی نیترات می گویند.در این روش می توانید شما سنگ های زنده را به عنوان مواد فیلتری در داخل سامپ قرار بدهید.

سیستم های فیلتراسیون معروف

 اسکیمر برای فیلتراسیون(دستگاه پروتئین)

اسکیمر یکی از روش ها در برلین می باشد که از سیستم های فیلتراسیون معروف نام برده شده است.که مواد ارگانیک موجود در آب را قبل از آنکه به آمونیاک و نیتریت تبدیل شود آن را جذب و دفع می کند.

اسکیمر ها عناصر کمیاب و مفید آب را جذب می کنند به همین دلیل تعویض 10درصد از آب آکواریوم به صورت هفتگی و با افزودن منظم این عناصر به آب ضروری است.استفاده از دستگاه اسکیمر قوی در کمک کردن و کنترل پارامترها و حفظ چرخه ی نیتروژن کمک بسیار زیادی در این روش می کند.

 لامپ های متال هالید به عنوان سیستم روشنایی

لامپ هایی که برای این سیستم به شما پیشنهاد می شود لامپ های متال هالید می باشد که می توانند نور بسیار قوی و روشنی را تولید کنند که امروزه فلوئورسنت باریک با بازدهی که بازدهی بالایی دارند و لامپ های ال ای دی نیز هستند که آنها هم نور و کیفیت مناسبی برای این گزینه می باشند.

 تغییرات ایجاد شده در روش فیلتراسیون برلین

استفاده از فیلترهای خشک و تر 

پایین بودن ظرفیت سیستم فیلترینگ  یکی از ضعف های آن است که می توانید به آن اشاره کنید.برای همین فیلترهای خشک و تر به آنها اضافه شده است. فیلتر های خشک و تر در اصل همان باکس اورفلو می باشد که در کنار آکواریوم برای انتقال آب در داخل سامپ مورد استفاده قرار می گیرد.در داخل این فیلتر ها را با بیوبال پر می کنند تا بتواند آب های سرازیر شده به داخل اورفلو از میان بیوبال ها عبور کنند.

استفاده از شن نرم در بستر آکواریوم 

جدیدا در آکواریوم ها از شن های نرم استفاده می کنند تا برای تامین نیاز های طبیعی بعضی از ماهی ها مثل گوبی ها و راس ماهیان. جایگاه مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد شود و فضایی که برای افزایش باکتری ها می باشد را درست کنند.

فیلتراسیون

توصیه می شود در برخی از مواقع از هیچ گونه لایوراکی در بستر آکواریوم ها استفاده نشود در این صورت می توانند اسکلت مرده ی مرجان های سخت را که بسیار سبک هستند را توسط چسب های سیلیکونی به دیواره پشتی آکواریوم و مرجان ها را برروی آنها قرار داد.

برای آنکه اکسیژن لازم به آکواریوم شما برسد لازم است از یک پمپ هوای مناسب جهت اکسیژن رسانی به اکواریوم که در ساعات شبانه مشغول به کار است استفاده شود.اگر در اکواریوم از سیستم اورفلو برای انتقال آب از سامپ استفاده نشود ممکن است در طول شبانه روز سطح اکسیژن آب افت کند.

استفاده از سنگ ها در این سیستم فیلتراسیون و فعالیت آن در ساعات شبانه روز به دلیل  احتمال وجود سلوفات هیدروژن در عمق ها ضروری می باشد برای آنکه وقتی اکسیژن در آکواریوم بالا باشد به سرعت سلوفات هیدروژن احتمالی آزاد شده و در ساعات شبانه در آب از بین می رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان گروه ما هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری در ارتباط باشید.  02155958090    09205958191

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟