آکوا سرویس

شناسایی عوامل استرس زا برای ماهیان

کنترل کردن عوامل استرس زا و جلوگیری از استرس ماهی ها باعث می شود بیماری بین ماهی ها کمتر شود.چون که استرس باعث می شود سیستم ایمنی بدن ماهی ها پایین بیاید و نتوانند در برابر بیماری از خود دفاع کنند.اما شما نمی توانید این عوامل را کاملا از آکواریوم خارج کنید اما بهتر است آنها را کنترل کنید تا باعث مرگ ماهی ها نشود.

به طور تقریبی 90درصد از ماهیان آب شور از محیط های طبیعی برای فروش به بازار عرضه می شوند.بخاطر همین دلیل عوامل استرس زا در بین آنها زیاد می باشد.عوامل استرس زا به دو عامل بستگی دارد: عواملی که می توانید آنها را کنترل کنید و عواملی که خارج از کنترل شما می باشد.

شناسایی عوامل استرس زا برای ماهیان

عوامل استرس زا که خارج از کنترل می باشد

یک سری عواملی وجود دارد که وقتی ماهی ها را داخل آکواریوم می ریزید آنها دچار استرس می شوند که این عوامل غیرقابل کنترل می باشد که شما نمی توانید هیچگونه کنترلی بر روی این عوامل داشته باشید اما با شناخت آنها می توانید در خرید ماهی دقت بیشتری داشته باشید تا با این عوامل روبه رو نشوید.

بهتر است بدانید که شکار ماهیان در مناطق عمیق و انتقال آنها به جایگاهی که عمق کمتر دارن باید طوری باشد که چون تغییری یهویی می باشد باعث می شود اگر به طور درست رعایت نشود فشار آب باعث مرگ ماهیان می شود . این عامل استرس زا خارج از کنترل آکواریوم داران است و نمی توان از آن دوری کرد مگر آنکه در آینده ماهیان آب شور بصورت پرورش یافته در مزارع پرورش و تکثیر به بازار عرضه شوند .اگر آنها را در آکواریوم های بزرگ تری قرار دهید این احتمال را دارد که از عوامل استرس زا جلوگیری کنند.

شناسایی عوامل استرس زا برای ماهیان

استرس ماهی ها هنگام انتقال آنها

اکثر ماهیان عرضه شده در بازار ایران وارداتی هستند که از کشورهایی مانند اندونزی، فیلیپین، سریلانکا، مالزی و برخی کشورهای دیگر آسیای جنوب شرقی وارد بازار می شوند. اگر در بازه زمانی که آنها را انتقال می دهند به درستی انتقال آنها صورت نگیرد باعث می شود آنها نتوانند مدت زیادی را در آکواریوم دوام بیاورند و باعث مرگ آنها می شود.

برای تشخیص استرس ماهی ها در شکل ظاهری آنها هیچ گونه تغییری ایجاد نمی شود و شما نمی توانید تشخیص بدهید که آنها استرس دارند یا ن.عدم تمایل به غذا و گوشه گیر شدن آنها می تواند از نکاتی باشد که شما متوجه استرس آنها بشوید.

عدم نگهداری صحیح در هنگام فروش

 

سیستم های نگهداری که در محل هایی که ماهی ها را در آن نگهداری می کنند وجود دارد برخی از آنها اصلا کیفیت بالایی ندارند و مناسب نگهداری ماهی ها نمی باشد.فروش ماهیان که تازه شکار شده اند و نگهداری آنها در آکواریوم هایی که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند تا مواقع فروش آنها باعث می شوند آنها از استرس زیادی برخوردار شوند و نتوانند در تمام آکواریوم ها طاقت بیاورند.

مثلا یکی از موضوعی هایی که نمی توانید از آنها جلوگیری کنید آن است که کسانی که ماهی های آکواریومی را می فروشند بر می دارند و ماهی های زیادی را با نوع مختلف در آکواریوم های کوچک قرار می دهند و باعث می شود که استرس زیادی در ماهی ها ایجاد شود که اصلا موضوع خوشایندی نمی باشد.

نداشتن یک فیلتراسیون مناسب و تعویض دیر به دیر آب به آب کردن آکواریوم باعث بروز استرس و بیمار شدن ماهیان به ندرت می شود برای همین باید قبل از خرید ماهی برای آکواریوم های خانگی حتما از جایی که میخواهید بخرید اطالاعات کافی را داشته باشید تا به مشکل برنخورید.

مثلا ماهی های کوچکی را که در آکواریوم ها در کنار دیگر ماهی ها میریزن باعث می شود در طول مسیر این ماهی ها استرس زیادی را تحمل کنند و وقتی به جایگاه خود می رسند به آن محیط عادت ندارند و اگر مسائل بهداشتی به درستی رعایت نشود باعث بیمار شدن آنها می شود.

عوامل استرس زا قابل کنترل توسط آکواریوم 

همانطور که در بالا درباره عوامل استرس زا صحبت کرده ایم آنها عواملی بودند که نمی توانستید آنها را کنترل کنید و باعث مرگ ماهی های شما می شود اما یک سری عواملی وجود دارد که می توانید بعد از انتقال ماهی و قبل از آن به آکواریوم آنها را رعایت کنید تا دچار مشکلات استرسی و بیماری ماهی ها نشوید.

شناسایی عوامل استرس زا برای ماهیان

چند مورد ازعواملی که قابل کنترل می باشد

  • قبل از آنکه ماهی ها را در آکواریوم قرار بدهید آنها را در ظرفی آب به آب نمایید تا دچار بروز استرس نشوند.
  • آبی که داخل کیسه ماهی می باشد اصلا به داخل آکواریوم نریزید زیرا یکی از دلیل های اصلی انتقال بیماری می باشد
  • برای آب به آب کردن آنها از یک ضد استرس مناسب استفاده کنید.
  • در روزی که ماهی ها را در آکواریوم قرار داده اید بهتر است چراغ آکواریوم را تا روز بد اصلا روشن نکنید.
  • سعی کنید ماهی هایی که از نظر تغذیه و رفتاری در یک سطح قرار دارند را برای آکواریوم خود انتخاب کنید.

    استفاده از انواع مواد شیمیایی در اطراف آکواریوم ممنوع می باشد.

    برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید   02155958384      09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟