آکوا سرویس

ماهی زینتی کوی یا کپور گلگون

ماهی کوی، اغلب شناخته شده به عنوان “کوی فلوری” یا “کوی قلب”، یکی از معروف‌ترین ماهیان جهان برای نگهداری در محیط‌های بیرون از خانه است. نخستین بار پرورش این ماهی در کشور ژاپن آغاز شد و سریعاً مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که به عنوان موضوع اصلی بسیاری از آثار هنری و کارهای صنایع دستی مورد استفاده قرار گرفت.

با اینکه ماهی کوی به طور مستقیم با ماهی‌های قرمز شناخته می‌شود، اما خطاست که مراقبت از آن را با مراقبت از ماهی‌های قرمز یکسان بدانیم. این ماهی هرگز قابلیت زندگی در آبگیرها را ندارد و به یک استخر در محیط‌های خارج از خانه نیاز دارد.

مروری بر مشخصات ماهی کوی

ماهی کوی، یکی از زیباترین ماهیان زینتی است که به طبقه‌بندی خانوادهٔ سیپرینیدها تعلق دارد، که شامل تمامی ماهیان قنات و کپور می‌شود. نام “کوی” از واژهٔ ژاپنی “کوی” اقتباس شده است.نگهداری و پرورش این ماهی از قرن نوزدهم میلادی شروع شد و در آن زمان، باغبانان به طور اتفاقی آن را کشف کردند. متأسفانه، جمعیت این ماهیان زیبا در سراسر جهان به شدت کاهش یافته است.با توجه به مراقبت دقیق، ماهی کوی می‌تواند تا پنجاه سال طول عمر داشته باشد. شما می‌توانید این ماهیان را از فروشگاه‌های متخصص یا استخرهای ماهی تهیه کنید.

رفتار ماهی کوی

ماهی کوی یکی از ماهیان آرام و صلح‌جو است که به راحتی با سایر ماهی‌ها می‌تواند ارتباط برقرار کند، اما از تنهایی نیز لذت می‌برد.

این ماهی قادر است با 5 تا 15 ماهی دیگر همزیستی کند و به‌راحتی در میان آن‌ها شنا کند. ماهی کوی عمدتاً در سطح آب شنا می‌کند و از غذاهای طبیعی و گیاهانی که در کنار استخر و دریاچه رشد می‌کنند، تغذیه می‌کند.در هوای سرد، این ماهی به اعماق آب پناه می‌برد تا از سرما محافظت شود. آن‌ها بسیار فعال و پرانرژی هستند و با شنا کردن مداوم، زیبایی رنگ خود را نشان می‌دهند.ماهی کوی در شکار غذا نیز ماهر است. با کند کردن ریشه‌های گیاهان، این ماهیان توانایی تغذیه از ذرت‌ها و دانه‌های دیگر را دارند.این ماهیان قبل از مصرف هر چیزی، آن‌ها را از هر نوع آلودگی تصفیه و تمیز می‌کنند. این رفتار غذایی کمی غیرمعمول است، اما به‌راحتی با این شرایط و اکوسیستم سازگاری پیدا می‌کنند.

ماهی زینتی کوی یا کپور گلگون292

انواع ماهی کوی

ماهی کوی می‌تواند به طول 90 سانتیمتر برسد، این ماهی از بزرگ‌ترین اعضای خانواده سیپرینیدها بوده و بزرگ‌ترین ماهی قابل نگهداری در استخرها می‌باشد.

این ماهی‌ها عموماً ریش دار و دارای یک پوزه گرد در اطراف دهان خود هستند.

ماهی کوی ماده اغلب از نر بزرگتر و بدن گردتری دارد. تیغه‌های این ماهی‌ها معمولاً گرد و کوتاه هستند. آن‌ها با رنگ‌های جذابی مشاهده می‌شوند که رنگ‌های سفید یا نقره‌ای متداول‌ترین آن‌ها هستند، همچنین نقاط رنگی متنوعی روی بدن آن‌ها وجود دارد.

این نقاط می‌توانند قرمز، طلایی، نارنجی، سیاه یا آبی باشند، که رنگ و نقاط دقیق آن‌ها به نوع خاص ماهی کوی بستگی دارد.

ماهی کوی پروانه

این ماهی همچنین با نام “کوی دراگون” نیز شناخته می‌شود، و دلیل این نام‌گذاری، تیغه‌های سینه‌ای و انتهای دم آن است. این گونه از ماهی را می‌توان با رنگ‌ها و اشکال مختلفی یافت، و راه تشخیص آن از گونه‌های مشابه، اندازه تیغه‌ها می‌باشد.

ماهی کوی ژاپنی

این انواع ماهی‌های کوی از پررایج‌ترین انواع ماهی‌های آکواریومی محسوب می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در استخرها و باغچه‌ها مشاهده کرد. ماهی کوی ژاپنی، با رنگ سفید و نقاط نارنجی یا قرمز بر روی بدن، از جمله این انواع است.

ماهی کوی تانچو یک گونه کاملا استاندارد از ماهی‌های کوی است. این ماهی دارای یک لکه تکی به رنگ قرمز بر روی سر خود می‌باشد.

ماهی کوی دراگون یا اژدها

این ماهی به دو نوع مختلف کوی مربوط می‌شود. نوع دراگون از گونه پروانه بیشتر است. ماهی دراگون با رنگ‌های مشکی و سفید مشخص می‌شود و نقاط روی بدن آن در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند.

ماهی زینتی کوی یا کپور گلگون293

ماهی کوی سفید و سیاه

ماهی شیرو اوتسویی دارای نقاط سفید و سیاه است که الگوی خاصی در یک طرف مشکی سر آن را تزئین می‌کند. این الگوی منحصر به فرد از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. از سوی دیگر، ماهی کوی ماتسوبا نیز به رنگ‌های سیاه و سفید دیده می‌شود، اما نقاط روی بدن آن به رنگ‌های سیاه، قرمز یا طلایی نیز دیده می‌شوند. این تنوع در الگوها و رنگ‌ها، زیبایی و جذابیت بیشتری به این دو گونه ماهی می‌بخشد.

ماهی کوی طلایی

ماهی یامابوکی اوگان به طور کامل با رنگ‌های نقره‌ای، نارنجی یا طلایی ظاهر می‌شود. این ماهی‌ها دارای رنگ طلایی متالیک با باله‌های زرد یا سفید هستند که آن‌ها را از بقیه ماهیان متمایز می‌کند. این نژاد ماهی کوی، با ظاهری درخشان و براق، در تمام برکه‌ها، استخرها و آکواریوم‌ها جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند و دلبستگی صاحبان خود را به خود جلب می‌کند.

 

وضعیت استخر و محل سکونت ماهی کوی

معروف‌ترین ماهی کوی به آسیا و اروپا تعلق دارد و یکی از ماهیان محبوب در این مناطق است.این ماهی‌ها به راحتی در دریاچه‌ها، استخرها و حتی آب‌های آرام با جریان کم زندگی می‌کنند. آن‌ها همچنین در دماهای مرطوب و شرجی زندگی می‌کنند و دماهای بالاتر از 70 درجه فارنهایت را ترجیح می‌دهند. این ماهی‌ها بیشتر از طریق غوطه‌ور شدن در آب فعالیت می‌کنند و برای غذاخوردن و شنا کردن طولانی مدت در آب باقی می‌مانند.

تنظیم استخر ماهی کوی

  • استخر باغ شما نیاز به دمایی میان 74 تا 86 درجه فارنهایت طول سال دارد، و در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ‌زدگی ماهی‌ها، استفاده از یک سیستم گرمایی ضروری است.
  • برای این ماهی‌ها، جریان آب ضروری نیست، اما اگر کمی موج در آب وجود داشته باشد یا آبی با جریان وارد استخر شود، برای آنها خوشایندتر است.
  • PH یا قلیاییت استخر باید بین 6 تا 9 باشد. می‌توانید با اضافه کردن کمی سنگ آهن خردشده به آب استخر، PH را تنظیم کنید.
  • همچنین، کف استخر باید کمی گل‌آلود باشد تا محیط مناسبی برای ماهی‌ها ایجاد شود.
  • برای ایجاد یک محیط زیبا و سالم، بهتر است اطراف استخر را زیباسازی کرده و گیاهان زیادی را در باغ خود پرورش دهید تا اکوسیستم طبیعی بهتری برای ماهی‌ها ایجاد شود و سلامت آنها حفظ شود.

ماهی زینتی کوی یا کپور گلگون294

سایز مناسب استخر برای ماهی کوی چقدر است ؟

  • ماهی کوی نیاز به حداقل 250 گالن آب دارد. اگر تعداد ماهی‌ها در استخر زیاد باشد، حجم آب را باید به 1000 گالن افزایش دهید.
  • همچنین، حداقل عمق استخر باید 1.8 متر باشد و بهتر است که هم قسمت‌های عمیق و هم کم‌عمق داشته باشد.
  • برای محاسبه حجم آب مورد نیاز، برای هر 3.5 سانتیمتر از ماهی کوی باید 10 گالن آب در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر، برای یک ماهی جوان به طول 3.5 سانتیمتر، 250 گالن آب مورد نیاز است.

جفت های ماهی کوی

  1. ماهی کوی به‌طور عمومی در محیط‌های باز، همچون استخرها و دریاچه‌ها، با ماهی‌های کپور و قنات سازگاری زیادی دارد. این ماهی‌ها آرام و صلح جو هستند و به ماهی‌های دیگر اذیت نمی‌کنند، بنابراین اهمیتی ندارد که در کنار چه ماهی‌ای زندگی کنند.
  2. ماهی‌های قرمز به‌عنوان یکی از بهترین نوع ماهی‌ها برای زندگی در کنار ماهی کوی شناخته می‌شوند، زیرا از نظر رنگ و ظاهر به هم شبیه هستند و به استخر زیبایی بیشتری می‌بخشند. همچنین، گربه ماهی نیز یک گزینه مناسب برای ترکیب با ماهی کوی است.
  3. دوزیستان، به‌ویژه قورباغه‌ها، به عنوان بهترین جفت‌های غیرماهی برای کوی شناخته می‌شوند.
  4. نباید هیچ گونه بلوگایی را در کنار ماهی کوی نگه‌دارید، زیرا آنها با یکدیگر به شدت در رقابت برای منابع غذایی می‌افتند.
  5. به طور کلی، ماهی کوی از زندگی گروهی بیشتر لذت می‌برد. پس بهتر است حداقل 5 و حداکثر 15 ماهی را به‌عنوان جفتش در نظر بگیرید.

مراقبت از ماهی کوی

ماهی‌های کوی بیشتر از سایر ماهی‌ها در معرض ویروس هرپس هستند که این ویروس به شدت شیوع پیدا می‌کند. ماهی‌های مبتلا به این ویروس یا عفونت‌های دیگر، با احتمال 80 درصد می‌میرند و مرگ آن‌ها بر اثر بیماری در عرض یک یا دو روز رخ می‌دهد.

علائم ویروس هرپس در این ماهی‌ها شامل سختی نفس کشیدن، چشمان فرو رفته و زخم‌های سفید و قرمز روی آبشش آن‌ها است. در بسیاری از موارد، باید در صورت ابتلا یکی از ماهی‌ها، دیگر ماهی را نیز از بین ببرید.

با این حال، اگر ماهی‌های سالم را به استخر خود بیاورید، احتمال شیوع این ویروس به صفر می‌رسد. ماهی جدید را به مدت دو هفته قرنطینه کنید و بعد از اطمینان از سلامتش، آن را به استخر بیاندازید.دیگر بیماری‌ها شامل شپش ماهی و زخم است.برای جلوگیری از بیماری، بهتر است آب استخر را هر دو تا چهار هفته یک‌بار تعویض کرده و استخر را کاملاً تمیز کنید.

ماهی کوی چه می خورد؟

این گیاه اشتهای زیادی دارد و رژیم آن به ماهی‌های قرمز شباهت دارد. آن‌ها به دانه‌های گیاهی علاقه زیادی دارند و ممکن است تخم ماهی‌های دیگر را نیز بخورند.

برای تأمین غذا برای ماهی‌های کوی، بهتر است که در کف استخر شما سبزیجات و خزه‌ها وجود داشته باشد تا ماهی‌ها از آن‌ها تغذیه کنند. بهترین رژیم غذایی برای این ماهی‌ها استفاده از مواد غذایی طبیعی است که با مواد شیمیایی مخلوط نشده باشند. این ماهی‌ها علاقه‌مند به خوردن حشرات و کرم‌ها نیز هستند. هر غذایی که به آن‌ها می‌دهید باید حاوی پروتئین باشد و می‌توانید از حبوبات و غلات نیز به عنوان مکمل برای غذای این ماهی‌ها استفاده کنید.

ماهی زینتی کوی یا کپور گلگون295

نحوه تولید مثل ماهی کوی

جفت‌گیری و تولید مثل ماهی‌های کوی نیاز به یک استخر جداگانه دارد، و همچنین می‌توانید با تزریق هورمون به صورت مصنوعی زاد و ولد آن‌ها را انجام دهید. این ماهی‌ها بین سن ۲ تا ۵ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند و جفت‌گیری طبیعی آن‌ها در فصل بهار است.در استخر مخصوص جفت‌گیری، باید ۲ تا ۳ عدد ماهی نر برای هر ماهی ماده وجود داشته باشد. ماهی‌های ماده بزرگ‌تر و پیرتر، بهترین تخم‌ریزی‌ها را دارند.برای تشویق به جفت‌گیری، دمای استخر را بین ۶۴ تا ۷۲ درجه فارنهایت نگه دارید و همچنین باید غذاهای پر از پروتئین به آن‌ها بدهید و سه بار در روز این کار را تکرار کنید.ماهی‌های ماده روی تخم‌های خود در قسمت کم عمق آب می‌خوابند و ماهی‌های نر نیز به آن‌ها غذا می‌دهند. بعد از بارور شدن تخم، حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد تا ماهی بیرون بیاید، و جالب این است که ماهی‌های تازه‌متولد شده کوی به پدر و مادر خود هیچ شباهتی ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید.

02155958384

09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟