آکوا سرویس

مراقبت از گیاهان آکواریوم آب شیرین

مراقبت از گیاهان آکواریوم آب شیرین

اضافه کردن گیاهان آکواریومی به آکواریوم می تواند یک ایده خوب باشد . چراکه این گیاهان می توانند نیتراتی که باعث دردسر ماهیان شما باشند را استفاده کنند. گیاهان زنده زیبایی بیشتری نسبت به همتایان پلاستیکی شان به آکواریوم می دهند و مراقبت از بعضی از آنها بسیار راحت می باشد. برخی از گیاهان آکواریومی مقاوم عبارتند از: جاوا سرخس، هیگروفیلا پلیسپرما، والیسنریا اسپیرالیس شما باید قبل از اقدام به کاشت گیاه چند چیز را بررسی نمایید که در ادامه ذکر شده اند.

پارامترهای آب

گیاهان وقتی وارد آب می شوند در مورد پارامترهای آب درست مانند ماهیان هستند. آکواریوم های گیاه مختلف شرایط آب متفاوتی هم دارند. درباره شرایط  آب مورد نیاز گیاهانی که قصد استفاده از آنها را دارید مطمئن شوید. شما نیاز به دانستن چیزهایی مانند اسدیته آب، درجه سختی و سطح روشنایی برای هر گیاه را دارید.

بستر خوب

جهت زنده ماندن گیاهان شما نیاز به یک بستر خوب دارید. می توان از خاک رس مخصوص استفاده نمود و همچنین برخی از گیاهان قابل کاشت مستقیم در شن می باشند. چنانچه گیاهان را مستقیما در شن قراردادید بایستی از مکمل های آهن برای رشد و تغذیه آنها استفاده نمایید چراکه دیگر خاک رسی وجود ندارد که آنها از آهن و مواد غذایی در آن استفاده کنند.

آکواریوم آب شیرین

نور مناسب

آکواریوم های گیاه متفاوت نیاز به سطح روشنایی متفاوتی دارند که معمولا با واحد وات به ازای گالن اندازه گیری می شود. چنانچه علاقه به رشد و نمو گیاهانتان دارید باید به این نکته بسیار توجه نمایید چرا که رابطه مستقیم با فتوسنتز گیاهانتان دارد. دی اکسید کربن از دیگر موارد مورد نیاز جهت فتوسنتز گیاهان است. دی اکسید کرین می تواند از عمل تنفس ماهیان درون تانک آکواریوم تامین شود هرچند اگر قصد داشتن یک تانک بزرگ و پرگیاه را دارید باید حتما از تزریق کننده گاز دی اکسید کربن استفاده نمایید زیراکه تنفس ماهیان نمی تواند دی اکسید کربن همچین تانکی را تامین کند.

سازگاری ماهیان

بعضی از گونه های خاص ماهی ها می توانند نگهداری از آکواریوم گیاه را مانند یک کابوس کنند. به عنوان مثال دلار نقره ای علاقه زیادی به تکه تکه کردن و گاز زدن گیاهان زنده دارد. همچنین اسکار و ماهی قرمز علاقه زیادی به از ریشه در آوردن انواع گیاهان کاشته شده در تانک گیاه دارند. اگر شما از قبل ماهی دارید قبل از انداختن در تانک گیاه در مورد سازگاری آن ها تحقیق کنید.

با تحقیق کردن قبل از اقدام، از هزینه کردن بی مورد بپرهیزید به عنوان نمونه چنانچه گیاهان مناسبی انتخاب نمایید و عمر طولانی داشته باشند دیگر نیاز به خرید دوباره نخواهید داشت. تمامی شرایط آکواریومتان را بررسی نمایید.

 

آیا از این که گیاهان آکواریومی شما همچنان می میرند یا به بهترین شکل ظاهر نمی شوند، ناامید هستید؟ یا شاید قبلاً هرگز از گیاهان آکواریوم آب شیرین نگهداری نکرده اید و حتی نمی دانید از کجا شروع کنید؟ اگر چنین است، دیگر نگران نباشید. در این وبلاگ سه مورد مهم برای رشد موفقیت آمیز گیاهان آکواریومی را فهرست و بررسی خواهیم کرد.

نیاز 1 – آب آکواریوم

گیاهان به آب نیاز دارند. بله، ما می دانیم که این خبر مهمی نیست. اما، با جدیت تمام، اینکه گیاهان در چه نوع آبی رشد می کنند. چیزهایی مانند دمای آب، سختی، pH و جریان می توانند بر عملکرد گیاهان تأثیر بگذارند. خوشبختانه، این مسئله به ندرت مطرح می شود زیرا بیشتر گیاهان آکواریومی به راحتی با طیف گسترده ای از شرایط آب سازگار می شوند.

خبر خوب این است که بیشتر گیاهان در دماهای بین 72 فارنهایت تا 80 درجه فارنهایت با pH 6.5 تا 8 و سختی کلی 8 تا 16 دسی‌هت به خوبی رشد خواهند کرد. و، هنوز خبر بهتر این است که این پارامترهای آب در آب در اکثر خانوارهای ایالات متحده یافت می شود. شما می توانید این پارامترها را با استفاده از کیت های تست آب آکواریومی که در دسترس است اندازه گیری کنید. با این حال، در تجربه ما، پارامترهای آب به احتمال زیاد دلیل رشد ضعیف گیاه نیستند.

از سوی دیگر، کیفیت پایین آب، رشد گیاه را مهار می کند. آکواریوم های خانگی سیستم های آب بسته هستند. به عبارت دیگر، برخلاف رودخانه ها یا دریاچه ها، جریان مداوم آب شیرین وجود ندارد. در نتیجه، با اضافه کردن ماهی به آکواریوم، مقدار زباله در آکواریوم شما بلافاصله شروع به جمع شدن می کند. فیلتراسیون به به دام انداختن و تبدیل بخشی از آن زباله کمک می کند.

گیاهان همچنین مقداری از این ضایعات را جذب می کنند و آب آکواریوم شما را “تمیز” نگه می دارند. با این حال، با گذشت زمان، و به دلایل مختلف – ذخیره بیش از حد، تغذیه بیش از حد، و فیلتراسیون ضعیف – کیفیت آب در آکواریوم شما احتمالا کاهش می یابد و بر گیاهان آکواریوم شما تأثیر منفی می گذارد.

ضایعات و بقایای ایجاد شده توسط غذای ماهی و ضایعات ماهی ممکن است نیترات و آمونیاک را به سطوح بالاتر از حد مطلوب برساند، روی برگ‌های گیاهان بنشیند و از جذب موثر نور جلوگیری کند، یا باعث رشد ناخوشایند جلبک شود که بیشتر از رشد گیاهان شما جلوگیری می‌کند. برای مقابله با این پدیده، ما به شدت توصیه می کنیم که آب را به طور منظم تغییر دهید. تغییر هفتگی آب تقریباً 20 درصد در اکثر موارد کافی خواهد بود.

نگه داشتن آب آکواریوم در دمای صحیح و پایدار آب نیز مهم است. اکثر بخاری‌های آکواریومی مدرن به کاربران اجازه می‌دهند تا دمایی را که می‌خواهند واحد در آن کار کند را دقیقاً تنظیم کنند و اکثر گیاهان تحت طیف وسیعی از دمای آب به خوبی رشد می‌کنند. توصیه می کنیم بخاری خود را در دمایی در پایین ترین سطح قابل قبول برای ساکنان مخزن خود تنظیم کنید زیرا به نظر می رسد دمای پایین آب مانع از رشد جلبک می شود.

مراقبت از گیاهان آکواریوم آب شیرین

نیاز 2 – روشنایی آکواریوم

نور برای گیاهان آکواریومی بسیار مهم است. احتمالاً این تنها مهمترین عامل تعیین کننده موفقیت شما در حفظ گیاهان سالم است. گیاهان آکواریومی از آن به عنوان منبع انرژی برای حفظ متابولیسم خود استفاده می کنند. شدت نور، رنگ یا طیف نور، و مدت زمان قرار گرفتن در معرض همه ملاحظات مهم هنگام انتخاب چراغ های آکواریوم برای گیاهان شما هستند.

از آنجایی که نور برای رفاه آنها ضروری است، در انتخاب چراغ های آکواریوم باید دقت کرد. برای بسیاری از مبتدیان، که با اصطلاحاتی مانند طیف نور یا شدت آشنا نیستند، این ممکن است یک کار دلهره آور به نظر برسد. با این حال، چراغ های آکواریوم مدرن – به ویژه آنهایی که برای رشد گیاهان زنده آکواریومی ساخته شده اند – این کار را به یک نسیم تبدیل می کنند. این چراغ‌ها با در نظر گرفتن گیاهان و الزامات آن‌ها طراحی شده‌اند و دارای ویژگی‌های زیادی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند آن‌ها را برای رفع نیازهای خاص گیاهان کنترل و تنظیم کنند.

به عنوان مثال، چراغ آکواریوم بلوتوث LED 3.0 Fluval Plant با یک چرخه روشنایی از پیش برنامه ریزی شده برای گیاهان آکواریوم ارائه می شود، یا می توانید شدت نور و دوره روشنایی را تغییر دهید. از آنجایی که برخی از گیاهان برای رشد به نور زیاد نیاز دارند در حالی که برخی دیگر در شرایط کم نور به خوبی عمل می کنند، این ویژگی های سفارشی سازی به شما این امکان را می دهد که نور را برای رفع نیازهای گیاهان خود تنظیم کنید.

بسیاری از گیاهان آکواریومی موجود در وب سایت ما در برابر طیف وسیعی از شرایط آب و نور مقاوم هستند. اکثر آنها در نور متوسط به خوبی عمل می کنند. هنگامی که گیاهان آکواریوم خود را کاشتید، باید آنها را به مدت سه تا چهار هفته قبل از هر گونه تنظیمی در نور آکواریوم خود مشاهده کنید. با فرض اینکه همه عوامل دیگر مشکلی ندارند، اگر متوجه شدید که گیاهان شما خوب عمل نمی کنند و رشد آنها متوقف شده است، ممکن است علت آن نور ناکافی باشد.

اگر از چراغ های فلووال یا سایر چراغ های آکواریومی قابل برنامه ریزی استفاده می کنید، می توانید شدت آنها را بیشتر تنظیم کنید و ببینید آیا گیاهان شما به این تغییر واکنش مثبت نشان می دهند یا خیر. توصیه می کنیم برای جلوگیری از اصلاح بیش از حد مشکل، تنظیمات تدریجی را انجام دهید. مجدداً، همانطور که این تنظیمات را انجام می دهید، حداقل سه تا چهار هفته برای مشاهده وقت بگذارید زیرا زمان می برد تا گیاهان با محیط جدید سازگار شوند.

دوره قرار گرفتن در معرض نیز عامل مهمی است. اگر چراغ‌های آکواریوم خود را برای مدت طولانی روشن بگذارید، رشد جلبک‌ها را بدون کمک معنادار به رشد گیاه خود تشویق خواهید کرد. به طور معمول، یک دوره نه بیشتر از هشت ساعت برای رشد گیاهان آکواریومی کافی است. برخی از نورها، مانند نور فلووال، دارای چرخه نوری 24 ساعته تدریجی از طلوع، وسط روز، غروب خورشید و شب هستند. این ویژگی چرخه طبیعی روز و شب را برای گیاهان آکواریومی تقلید می کند.

مراقبت از گیاهان آکواریوم آب شیرین

نیاز 3 – بستر آکواریوم

گیاهان برای رشد ریشه و جذب مواد مغذی به بستر نیاز دارند. بسیاری از گیاهان در اکثر بسترهای تجاری موجود برای خرید خوب عمل می کنند. اما، اگر به دنبال فراهم کردن بهترین پایه برای گیاهان خود هستید، ممکن است بسترهایی را در نظر بگیرید که به طور خاص برای گیاهان فرموله شده اند.

این بسترها غنی از آهن و سایر مواد معدنی ضروری برای رشد خوب گیاه هستند و برای جلوگیری از فشردگی سنگین طراحی شده اند، که به طور طبیعی در طول زمان با شن های معمولی و/یا بسترهای شنی رخ می دهد، که ممکن است ریشه های آنها را خفه کند و از جذب کارآمد مواد مغذی جلوگیری کند. در اصل، گرسنگی خوردن آنها.

در سال های اخیر، بسیاری از شرکت ها بسترهایی را به طور خاص برای رشد گیاهان آکواریومی توسعه داده اند. یکی از معروف‌ترین و معتبرترین برندهای سرگرمی آکواریوم، فلووال، بستری به نام فلووال استراتوم ایجاد کرد. Brightwell Aquatics همچنین شروع به ارائه یک بستر با کیفیت بالا برای رشد گیاهان آکواریومی کرد. هر دوی این محصولات در رشد گیاهان عالی هستند و بهترین شروع را به گیاهان شما می دهند.

در اکثر مواقع، تهیه این سه الزام موفقیت شما را در پرورش گیاهان آکواریومی زنده تضمین می کند. گیاهان آکواریوم شما را زیبا می کنند و محیط طبیعی تری برای ماهی یا میگو ایجاد می کنند. بسیاری از ماهی های آکواریومی در حضور گیاهان آکواریومی به طور طبیعی رفتار متفاوتی دارند. آنها همچنین یک فیلتر طبیعی هستند که به حفظ آب آکواریوم شما “تمیز” و سلامت ساکنان مخزن کمک می کند. یکی دیگر از عوامل مهم، غذای گیاهی یا کود است.

مراقبت از گیاهان آکواریوم آب شیرین

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟