آکوا سرویس

مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

تاریخچه شیشه قرن‌ها قبل برمی‌گردد، جایی که ما به شیشه‌های طبیعی در دوره عصر حجر اشاره می‌کنیم. سپس از شیشه برای ساخت سلاح استفاده می شد. بعدها با گذشت زمان از آن برای ساخت ظروف، کاشی معرق، اشیاء تزئینی و غیره

استفاده می شد. پیشرفت بیشتر در تکنولوژی شیشه منجر به استفاده از شیشه به عنوان یک عنصر تزئینی در بسیاری از خانه ها و همچنین در ساختمان های چند طبقه می شود.

اما عنصر تزئینی ساختمان کافی نبود. بنابراین، با توجه به چشم‌انداز و نیاز ساختمان‌های کم مصرف، تحقیقاتی بر روی شیشه انجام شده است تا ویژگی‌هایی مانند ضریب شکست، افت انعکاس، گذر حرارتی، عبور نور مرئی، عبور مادون قرمز، عبور فرابنفش، مقاومت شیمیایی ایجاد شود.

در نهایت دلیل آزمایش شیشه، استخراج بهترین ها از آن و توسعه آن به عنوان یک مصالح ساختمانی مدرن بود. به هر حال، اجازه دهید در همه این اصطلاحات فنی گم نشویم. در واقع، ما در این مقاله همه چیز را ساده کرده ایم تا درک مزایا و معایب شیشه به عنوان یک مصالح ساختمانی برای خوانندگان آسان شود.

به گفته ” Jelena Savic و همکاران.”(2013) (منتشر شده در شیشه های معماری: انواع، عملکرد و قانون)، “شفافیت شیشه زیبایی را برای هر ساختمان تضمین می کند. به ایجاد فضاهای ظریف در هر قسمت از ساختمان کمک می کند. نحوه انتقال نور از طریق شیشه در ساختمان به قدری خیره کننده است که به ابزاری قدرتمند برای یک معمار تبدیل شده است.

امروزه شیشه جزء ضروری بسیاری از نماها و سقف ها است. هیچ ماده دیگری نمی تواند کیفیت زیبایی شناسی یک لیوان را تکرار کند. این به عنوان یک فرصت جدید برای طراحان و معماران شروع می شود تا طرح ها را به طور خلاقانه ترسیم کنند. بخش مهمی از طرح های ساختمان را تشکیل می دهد که طراحان را به استفاده گسترده از آن سوق می دهد.

در زمان های اخیر، در بسیاری از کشورها، ساخت و ساز شیشه ای به نماد توسعه تبدیل شده است که این ساختمان ها به عنوان نمادی از رفاه و تجمل تلقی می شوند.

شیشه یکی از پرکاربردترین و قدیمی ترین مصالح در صنعت ساختمان است. شیشه از زمانی که کشف شد ماده ای جذاب بوده است. شیشه خواص خود را به عنوان یک ماده شیشه ای شفاف در ساخت و ساز دارد. این کاربردهای معماری مختلفی در درها، پنجره ها، پارتیشن و غیره دارد. شیشه سفری طولانی از یک شروع ساده به عنوان یک شیشه پنجره تا تبدیل شدن به یک عضو ساختاری پیچیده در عصر مدرن را طی کرده است.

شیشه به عنوان یک ماده سخت باز که با گرما دادن به ماسه یا کوارتز ایجاد می شود، یک ماده معدنی، شفاف یا نیمه شفاف را تشکیل می دهد که می تواند به هر شکلی قالب گیری شود. مخلوطی از مواد خام مانند سیلیس، کربنات سدیم پتاسیم، آهک یا اکسید سرب، اکسید منگنز است که به نسبت خاصی آسیاب، الک و مخلوط می‌شوند و در کوره ذوب می‌شوند. این یک رسانه عالی با کاربردها و خواص متنوع است.

درست مانند هر مصالح ساختمانی دیگری، مزایا و معایب خود را دارد، شیشه نیز همینطور!

در زیر مزایا و معایب شیشه مورد استفاده به عنوان مصالح ساختمانی ذکر شده است.

مزایای شیشه

1. شفافیت

شیشه یک ماده شفاف منحصر به فرد است که به نور اجازه عبور از آن را می دهد تا اجسام پشت شیشه به وضوح قابل مشاهده باشند.

شیشه این امکان را به شما می دهد که به صورت بصری با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنید. حتی زمانی که در یا پنجره بسته است، نور را قادر می سازد تا به داخل جریان یابد. بنابراین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش قبض برق می شود. اتاق را روشن می کند و زیبایی خانه را بیشتر می کند. مهمتر از همه، می تواند خلق و خوی سرنشینان را نیز افزایش دهد.مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

2. ضد گرد و غبار و ضد آب

شیشه دارای سطح براق صاف است، بنابراین ضد گرد و غبار است و می توان آن را به طور موثر تمیز کرد. بر خلاف سایر مواد، نگهداری آن آسان است. مزیت دیگر آن ضد آب بودن آن است. بنابراین، با مزایای دوگانه شیشه مانند مواد ضد گرد و غبار و ضد آب، بیشتر در مناطقی که اغلب با گرد و غبار و ماسه در هوا پوشیده شده اند ترجیح داده می شود. استفاده از شیشه باعث می شود با صرف زمان و انرژی کمتر، نظافت و نگهداری این مکان ها آسان شود.

3. در دسترس بودن رنگ

شیشه در طیف گسترده ای از رنگ ها موجود است و هنگامی که ورق شیشه را در واحدهای لمینت یا عایق ترکیب می کنیم، رنگ و ظاهر آن تغییر می کند.

شیشه های لمینت را می توان با طیف گسترده ای از لایه های رنگی ساخت تا جلوه های نوری استثنایی را ارائه دهد. این رنگ ها را می توان با شیشه های رنگی و چاپ شده ترکیب کرد تا نتایج متفاوتی به دست آورد.مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

4. از نظر زیبایی شناسی جذاب

شیشه یک راه ایده آل برای نمایش یک محصول است. شیشه می تواند ساختار را خیره کننده تر، پیچیده تر نشان دهد و زیبایی را به ساختمان بیافزاید. شیشه می تواند ظاهر زیبایی شناختی کاملی به کل ساختار بدهد.

مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

علاوه بر مزایای سنتی استفاده از سطوح لعابدار بزرگ، شیشه نیز به دلایل زیبایی شناختی واضح توسط معماران استفاده می شود. نقش روی یکی از شیشه ها فضای جالبی را در داخل ساختمان ایجاد کرده است.

5. قابل بازیافت

به گفته « کاترین سوانز، سارا هاوکر و جولیا الیوت » (نویسنده دیکشنری انگلیسی آکسفورد جیبی)، بازیافت به معنای تبدیل زباله به شکلی است که می توان از آن استفاده مجدد کرد. مزایای دیگری که می توانیم با بازیافت شیشه به دست آوریم این است که می توان در انرژی صرفه جویی کرد، مقرون به صرفه است، آلودگی آب و آلودگی هوا را تا حدی کاهش می دهد و همچنین منابع طبیعی را حفظ می کند و غیره.

شیشه 100% قابل بازیافت است و این کار را نمی کند در طول فرآیند بازیافت تخریب می شود. از این رو، می توان آن را به طور مکرر بدون کاهش کیفیت یا خلوص بازیافت کرد.

6. UV پایدار

این یک واقعیت شناخته شده است که لایه اوزون در حال تخریب است. بنابراین، لازم است ماده ای بهتر پیدا کنیم که از ما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. شیشه پایدار در برابر اشعه ماوراء بنفش است زیرا تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش قرار نمی گیرد و از این رو ترک، تغییر رنگ یا از هم پاشیدگی رخ نمی دهد. بر خلاف موادی مانند گچ که در برابر اشعه ماوراء بنفش پایدار نیستند، مدت زیادی زنده می ماند.

7. مقاوم در برابر آب و هوا و زنگ

برخلاف اکثر مواد، شیشه در برابر خوردگی مقاوم است و تنها در شرایط خاصی، شیشه مورد حمله شیمیایی قرار می گیرد. به گفته ‘N.Papadopoulos’ & ‘CA Drosou’ (نویسنده تأثیر شرایط آب و هوایی بر ویژگی های شیشه)، ترکیب شیمیایی شیشه عامل کلیدی در تعامل شیشه با محیط است.

شیشه کاملاً در برابر آب و هوا مقاوم است. می تواند در برابر اثرات باد، باران یا خورشید مقاومت کند و می تواند ظاهر و یکپارچگی خود را در اکثر شرایط داده شده حفظ کند. علاوه بر این، شیشه زنگ نمی‌زند. بنابراین، تخریب تدریجی توسط مواد شیمیایی و محیط اطراف در مورد شیشه نیست.مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

8. به راحتی قالب گیری می شود

شیشه یک ماده شفاف و سخت است که به راحتی می توان آن را به شکل دلخواه درآورد. با اعمال گرما در ماسه تولید می شود. بنابراین می توان آن را به هر شکلی دمید، کشید و پرس کرد و از این رو برای مصارف عمومی لعاب در ساختمان، سردر مغازه، درب ساختمان، پنجره و کارگاه استفاده کرد.

علاوه بر این، پس از لمینت شدن با تخته سه لا یا ورق فلزی در مبلمان قرار می گیرد. از این رو یکی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان است.

مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

9. عایق برق

عایق الکتریسیته یعنی ماده ای که رسانای ضعیف الکتریسیته است. شیشه یک عایق عالی است. الکتریسیته را به راحتی هدایت نمی کند. در غیاب الکترون های آزاد، تضمین می کند که شما از هرگونه خطرات الکتریکی در امان هستید. با توجه به این ویژگی ها می توان از شیشه برای تشکیل نور سقفی، تزیین نور دیوار و سایر وسایل برقی دیگر استفاده کرد.

مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

10. مواد پایدار

شیشه ماده ای پایدار و کاملاً قابل بازیافت است که مزایای زیست محیطی بزرگی مانند کمک به کاهش تغییرات آب و هوا و صرفه جویی در منابع طبیعی گرانبها را به همراه دارد. همچنین در بسیاری از کاربردها به دلیل ماهیت بی اثر و کمک آن به حفاظت از سلامت و رفاه سرنشینان بسیار قدردانی می شود.

11. انتقال قابل مشاهده

عبور قابل مشاهده (VT) یک ویژگی نوری است که میزان نور در بخش مرئی طیف را که از یک ماده لعاب عبور می کند را نشان می دهد. همچنین به میزان نور مجاز از طریق آن سیستم ها به داخل ساختمان مربوط می شود. این ویژگی (VT) شیشه را از سایر مواد متمایز می کند و به همین دلیل است که شیشه در زمان های اخیر محبوبیت پیدا کرده است.

مزایای استفاده از شیشه در ساختمان

شیشه نور را جذب، شکست یا عبور می دهد. می توان آن را شفاف ساخت، بنابراین زیبایی فوق العاده ای به ساختمان می بخشد. تا 80 درصد نور طبیعی موجود در روز را در هر دو جهت بدون هیچ گونه زردی، ابری یا هوازدگی منتقل می کند.

12. مقاومت در برابر سایش

طبق گفته‌های «کریستوفر گورس»، «دیوید جانستون» و «مارتین پریچارد» (نویسنده فرهنگ لغت ساخت و ساز، نقشه‌برداری و مهندسی عمران آکسفورد)، سایش به معنای ساییدگی یک ماده در برابر مواد دیگر در اثر اصطکاک است. شیشه یک ماده عالی مقاوم در برابر سایش است، بنابراین در برابر سایش سطح ناشی از مالش صاف و تماس مستقیم با مواد دیگر مقاومت می کند.

علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا، مزایای دیگری نیز وجود دارد:
01. شیشه در طیف وسیعی از دما پایدار است. از این رو، می توان از آن برای شومینه، لنزهای نور با دمای بالا، اجاق های هیزمی، رویه های پخت و پز و مناطق با دمای بالا که در آن انبساط کم نیاز است استفاده کرد.

02. تحت تأثیر هوا، آب و بیشتر اسیدها قرار نمی گیرد، در نتیجه تغییر رنگ، تغییر درجه درخشندگی، نرم شدن، تورم، جدا شدن پوشش ها و ایجاد تاول ایجاد نمی شود. شیشه همچنین در برابر موانع بیرونی محافظت می کند.

03. هنگامی که از شیشه در فضای داخلی استفاده می شود، می تواند فضا را نجات دهد. همچنین ظاهری جادار می دهد.

04.وزن شیشه نسبتاً سبکتر از مواد دیگر است. بنابراین، بار مرده سازه را کاهش می دهد.

05. ثابت می کند که شیشه یک ماده عالی برای عایق حرارتی، ضد آب و صرفه جویی در انرژی است.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟