آکوا سرویس

نحوه انتخاب آکواریوم مناسب برای شما

هیچ آکواریومی به تنهایی برای همه مناسب نیست، بنابراین هنگام انتخاب آکواریوم مناسب برای خانه یا محل کار خود باید عواملی را در نظر بگیرید. حفظ یک آکواریوم موفق تا حد زیادی به زمانی که صرف تحقیق در مورد چیدمان صحیح ماهی‌هایی که برای نگهداری انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

آکواریوم در منزل شما

آکوا سرویس یک مکان عالی برای تحقیق در مورد نیازهای زیستگاه ماهی هایی است که به نظر شما جذاب یا جالب هستند. همانطور که در مورد انواع گونه‌های ماهی که می‌توانید در کنار هم نگهداری کنید، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید، باید تصمیمات خاصی را برای آکواریوم در نظر بگیرید، مانند:

  • محل
  • اندازه
  • ساخت و ساز

نحوه انتخاب آکواریوم مناسب برای شما

محل

  • آکواریوم خود را در جایی قرار دهید که بیشتر وقت خود را در آن سپری می کنید

به این ترتیب می توانید از نتایج تلاش خود به طور کامل لذت ببرید. آکواریومی که در یک اتاق پشتی یا زیرزمین قرار می گیرد اغلب مراقبت یا توجه مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و خطر بیماری ماهی و اختلال در عملکرد فیلتر را افزایش می دهد.

بنابراین اتاقی را انتخاب کنید که نه تنها بتوانید سیستم خود را مشاهده کرده و از آن لذت ببرید، بلکه آن را به درستی نگهداری کنید. به یاد داشته باشید، هنگامی که یک آکواریوم راه اندازی می شود، وزن آن حداقل 10 برابر ظرفیت آب مخزن شما است و برای جابجایی مجدد آن باید از هم جدا شود. شما باید کاملا آن را از بین ببرید، که می تواند برای ماهی بسیار استرس زا باشد. بنابراین، مکان را با دقت انتخاب کنید و ملاحظات زیر را در نظر داشته باشید.

  • آکواریوم شما به یک “حباب فضایی” نیاز دارد

همانطور که مردم به فضای کافی در اطراف خود نیاز دارند، آکواریوم شما نیز به فضای کافی در اطراف خود برای تمیز کردن و نگهداری نیاز دارد. منطقه ای را انتخاب کنید که لوازم مورد نیاز شما را مسدود نکند، مانند پشت آکواریوم برای فیلتر کردن و بالای آکواریوم برای تعویض آب و روشنایی. اگر آن را در یک مکان بسته قرار می دهید، مطمئن شوید که تهویه کافی دارد.

این به کنترل کپک و سایر کشت هایی که در رطوبت رشد می کنند کمک می کند و گرما را به حداقل می رساند. نگه داشتن پوشش روی آکواریوم همچنین به پایین نگه داشتن سطح رطوبت و کاهش مقدار آبی که به دلیل تبخیر نیاز به تعویض دارید، کمک می کند.

  • آیا پریز برق و منبع آب در فاصله نزدیکی هستند؟

پریزهای برق باید به قدری نزدیک باشند که بتوانید یک پریز نواری را وصل کنید بدون اینکه سیم اضافی در راه باشد تا خطر قطع شود (بهترین است حداکثر 3 دقیقه). علاوه بر این، هرچه منبع آب شما نزدیک‌تر باشد، تعویض آب و سایر تعمیرات آسان‌تر می‌شود و به شما کمک می‌کند آکواریوم سالم‌تری داشته باشید.

  • آیا دریچه های گرما/AC یا ورودی های بیرونی نزدیک هستند؟

دریچه های گرمایش و تهویه مطبوع و همچنین قسمت های ورودی بیرونی این قابلیت را دارند که دمای محیط اطراف از جمله آکواریوم شما را به شدت تغییر دهند. دمای پایدار آب برای یک آکواریوم سالم ضروری است، بنابراین مطمئن شوید که آکواریوم خود را دور از این مناطق قرار دهید. همچنین، بسیار مهم است که آکواریوم خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. این به جلوگیری از رشد جلبک ها و همچنین دمای بالا کمک می کند.

  • آیا پایه آکواریوم شما ثابت و تراز خواهد بود؟

کف منطقه ای را که می خواهید آکواریوم خود قرار دهید بررسی کنید تا ببینید آیا وزن شما را کاهش می دهد یا خیر و آیا کف آن تراز است یا خیر. اگر قسمتی از پایه روی سطح سختی مانند کف چوبی سخت و قسمت دیگر روی سطح نرمی مانند موکت پر شده است، باید سطح آن را با وزن روی پایه بررسی کنید. اگر تراز نباشد، می توان از شیم استفاده کرد تا اختلاف کمی را در همه آکواریوم ها به جز بزرگ جبران کند. سطحی که همسطح نیست، نه تنها پر کردن کامل آکواریوم شما را غیرممکن می‌کند، بلکه ممکن است یک خطر باشد زیرا آکواریوم شما ممکن است به راحتی واژگون شود.

نحوه انتخاب آکواریوم مناسب برای شما

محدودیت های اندازه

  • بهترین اندازه چیست؟

حداقل اندازه ای که باید در نظر بگیرید حداقل اندازه ای است که ساکنان شما در آن رشد می کنند. اگر نمی توانید حداقل آن اندازه را تهیه کنید، بهتر است ماهی دیگری انتخاب کنید. هرچه آکواریوم بزرگتر باشد، برای ماهی های درون آن بهتر است. حجم آب بیشتر، سموم را بهتر رقیق می کند و باعث می شود که خطاها را بیشتر ببخشند. همچنین، آکواریوم‌های بزرگ‌تر سریع‌تر چرخش می‌کنند، که باعث می‌شود دوره استرس کوتاه‌تری روی ماهی‌ها ایجاد شود.

  • آیا کف می تواند وزن را تحمل کند؟

در اینجا بخش دشوار برای آکواریوم های متوسط تا بزرگ است. بیشتر کفپوش ها برای نگهداری انسان و اثاثیه آنها در نظر گرفته شده است. به طور معمول، یک آکواریوم 30 گالن با وزن 300 پوند. احتمالاً مشکلی نیست، به خصوص در مقابل دیوار تحمل وزن، اما اگر چیزی بزرگتر را در نظر بگیرید، باید با یک متخصص بررسی کنید که کفپوش شما قادر به پشتیبانی از آن است. وزنی که کفپوش شما می تواند تحمل کند بر حسب پوند بر فوت مربع یا psf محاسبه می شود.

برای محاسبه psf آکواریومی که در نظر دارید، وزن کل آن را با ضرب اندازه گالن آن در 10 (55 گالن در 10 = 550 پوند) بیابید. سپس، وزن کل را بر متر مربع فضای کف (جای پایی) که استفاده می کند، تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک مخزن 55 گالن با وزن 550 پوند. که از 4 فوت مربع فضای کف استفاده می کند (4′ x 1′)، 137.5 psf (550 پوند تقسیم بر 4 فوت مربع) اعمال می کند. اندازه گالن بزرگتر همیشه به معنای وزن بیشتر psf نیست.

به طور کلی، هرچه وزن بیشتر پخش شود، psf کمتری روی زمین خود اعمال می کنید. این را در نظر بگیرید: یک مخزن 120 گالنی که دارای ردپای 4 در 2 اینچ (8 فوت مربع) است می تواند 1200 پوند وزن داشته باشد. و 150 psf اعمال کنید، در حالی که یک 125 گالن با ردپای 6 در 1.5 اینچ (9 فوت مربع) می تواند 1250 پوند وزن داشته باشد. و کمتر از 140 psf اعمال کنید. هنگامی که میزان psf کفپوش خود و میزان فضای موجود را می دانید، حداکثر اندازه آکواریومی را که می توانید در نظر بگیرید تعیین می کند.

  • شیشه یا اکریلیک

سوال مهم دیگری که در خرید آکواریوم باید پرسیده شود، انتخاب شیشه یا اکریلیک است. بسته به سبک زندگی و نیازهای دکوراسیون شما، ممکن است برای شما مفید باشد که بدانید آکواریوم های شیشه ای قیمت کمتری دارند و در برابر خراش مقاوم تر هستند. برعکس، آکواریوم های اکریلیک مقاومت کمتری در برابر خراش دارند، اما قوی تر از شیشه هستند و تمایل کمتری به شکستن دارند.

اگر اغلب حرکت می کنید، از وزن سبک تر آنها نیز قدردانی خواهید کرد. در مناطق جغرافیایی که زمین لرزه رایج است، اکریلیک نسبت به جابجایی بهتر عمل می کند. اگرچه شیشه به آسانی اکریلیک خراشیده نمی شود، اما خراش های اکریلیک قابل تعمیر هستند. همچنین خواسته های زیبایی شناختی خود را در نظر بگیرید. اکریلیک ماده ای انعطاف پذیرتر از شیشه است، بنابراین می توان آن را به شکل های جالب تری درآورد.

در آخر

پس از یادگیری همه چیز در مورد گونه های ماهی مورد علاقه خود، بسیار بعید است که همه آنها بتوانند در یک آکواریوم با هم زندگی کنند. در آخر، ممکن است بخواهید آکواریوم دیگری را در نظر بگیرید. آکواریوم های رومیزی کوچکتر دارای طراحی جمع و جور هستند و آنها را به انتخابی فوق العاده برای اتاق کودک تبدیل می کند. این یک راه عالی برای آموزش کودکان در مورد زندگی زیبایی است که در یک اکوسیستم آبی وجود دارد.

نحوه انتخاب آکواریوم مناسب برای شما

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟