آکوا سرویس

نکات مهم هنگام انتخاب آکواریوم

ماهی با رنگ زیبا، تماشای آرام و مراقبت نسبتاً آسان، می تواند حیوانات خانگی شگفت انگیزی بسازد. به علاوه، آکواریوم‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند، می‌توانند اضافات زرق و برق دار و پویا به دکوراسیون منزل شما باشند. اما قبل از شیرجه رفتن و خرید یک آکواریوم و مقداری ماهی برای پر کردن آکواریوم، ضروری است که در مورد مراقبت از ماهی مطالعه کنید تا بتوانید مطمئن شوید که شادترین و سالم ترین زندگی ممکن را به ماهی خود می دهید.

از آنجایی که مخزن ماهی که انتخاب می کنید تنها زیستگاه همه ماهیان شما خواهد بود، بسیار مهم است که بدانید اندازه و نوع مخزن ماهی چگونه می تواند بر سلامت و کیفیت زندگی ماهی شما تأثیر بگذارد. در این راهنما، ما اندازه مخزن ماهی و انواع مختلف مخازن ماهی را توضیح می دهیم تا بتوانید آگاهانه ترین تصمیم ممکن را بگیرید.

کدام اندازه تانک ماهی را باید انتخاب کنم؟

سختی آماده کردن خانه برای ماهی های خانگی بسته به تعداد ماهی هایی که می خواهید نگهداری کنید و همچنین فضایی که دارید متفاوت است. ظرفیت مخازن ماهی می تواند از 0.5 گالن تا بیش از 200 گالن متغیر باشد. با افزایش اندازه آکواریوم، وزن، سختی نگهداری و فضای مورد نیاز به شدت افزایش می یابد. قبل از خرید، مزایا و معایب تمام اندازه های مخزن ماهی و اندازه های آکواریوم موجود را در نظر بگیرید.

هنگام خرید آکواریوم، به برگه “وزن و ابعاد” نگاه کنید تا ابعاد دقیق L x W x H و همچنین وزن آن در حالت خالی و ظرفیت آب آن را مشاهده کنید. مخازن با ظرفیت یکسان برای همه یکسان نیستند. شکل آنها ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بسیار مهم است که قبل از خرید به ابعاد دقیق آن توجه کنید تا مطمئن شوید که فضای کافی دارید. به خاطر داشته باشید که برای اهداف تغذیه، نگهداری و لوازم جانبی مانند هود مخزن به چند اینچ بالاتر از آکواریوم خود نیاز دارید.

نکات مهم هنگام انتخاب آکواریوم

حداکثر 10 گالن: حرفه ای ها مخازن 5 گالنی را به عنوان حداقل اندازه آکواریوم برای تنها یک ماهی توصیه می کنند. مخازن زیر 5 گالن (مانند کاسه ماهی) به شدت در برابر نوسانات pH و تجمع مواد شیمیایی مضر و مواد زائد حساس هستند. آنها همچنین فاقد مساحت سطح برای تبادل گاز سالم هستند و متأسفانه حتی برای یک ماهی تنها به شدت کوچک هستند. بدون فضای کافی برای شنا، ماهی می تواند مضطرب شود و در برابر بیماری آسیب پذیرتر شود.

با این حال، مخازن ماهی های کوچک کاملاً بی فایده نیستند! آنها می توانند خانه های پر جنب و جوشی برای زندگی گیاهان آبزی و جلبک های زیبا باشند، از جمله توپ های مرسوم خزه ماریمو (توپ های زیبا و کرکی از جلبک های زنده که می توانند برای چندین دهه زندگی کنند). تانک هایی که تا 10 گالن را در خود جای می دهند هنوز چالش های خود را دارند. به دلیل ظرفیت کم آنها، فیلتراسیون خوب و نظارت دقیق pH برای اطمینان از عدم ثبات محیط برای ماهی شما ضروری است.

11 تا 20 گالن: مخازنی که بین 10 تا 20 گالن دارند، بسیار مقرون به صرفه و برای صاحبان ماهی که به دنبال مخازن قابل کنترلی هستند که فضای زیادی را اشغال نکنند، مناسب هستند. آکواریوم هایی که در انتهای این محدوده قرار دارند، معمولا تزئینی هستند و به عنوان لوازم جانبی برای دکوراسیون خانه شما به جای وسایل مرکزی استفاده می شوند.

 گفته می شود، حتی تانک های 20 گالنی نیز توسط کارشناسان کوچک در نظر گرفته می شوند و تنها می توانند به راحتی تعداد انگشت شماری از ماهی های کوچکتر را در خود جای دهند. این مخازن همچنان به نگهداری دقیق نیاز دارند تا از فیلتراسیون مناسب و تعادل شیمیایی اطمینان حاصل شود. اگر مبتدی هستید که به دنبال اندازه های آکواریومی برای نگهداری حدوداً نیم دوجین ماهی زیر 3 اینچ هستید، مخزنی که 11 تا 20 گالن را در خود جای دهد ممکن است برای شما مناسب باشد.

21 تا 40 گالن: آکواریوم هایی با ظرفیت های بین 21 تا 40 گالن برای نگهداری تقریباً نیم تا دوجین ماهی کوچک سالم و شاداب مناسب هستند. حجم آنها تضمین می کند که کیفیت آب بیش از حد معتدل نیست، و بنابراین نسبت به نگهداری کمتر هوشیارانه کمی بخشنده تر هستند.

در حالی که شما برای این مخازن بزرگتر و سنگین تر هزینه بیشتری می پردازید، اندازه آنها در نهایت سودآور است. هنگامی که مخزن خود را با زیرلایه و ویژگی های محیطی خود راه اندازی کردید، دنیای آبی شما و ساکنان ماهی آن نقطه کانونی هر فضایی خواهند بود.

بیش از 40 گالن: آکواریوم هایی که 40 گالن یا بیشتر را در خود جای می دهند (برخی آکواریوم ها بیش از 300 گالن دارند!) برای نمایش زیبا و راحت طیف متنوعی از ماهی ها بهینه هستند. مخازن ماهی بزرگ از نظر ظاهری خیره کننده هستند و خانه های دوست داشتنی را برای ماهی های با اندازه های مختلف ایجاد می کنند. گفته می شود، آنها با سهم عادلانه خود از چالش ها می آیند.

مخازن بزرگ ماهی، به خصوص مخازنی که ظرفیت آنها بیش از 90 گالن است، بسیار سنگین هستند و تمیز نگه داشتن آنها کار سختی است. وزن آنها به تنهایی ممکن است شما را ملزم به خرید یک پایه مخصوص آکواریوم یا نصب آرماتورهای ساختاری در کف خانه خود کند تا از آسیب جلوگیری شود.

ذکر این نکته مفید است که بسیاری از مخازن ماهی بزرگ با پایه های داخلی خود عرضه می شوند، اما این بدان معناست که هنگام تعیین اینکه آیا در فضای شما مناسب است یا خیر، باید ابعاد و وزن کل واحد را در نظر داشته باشید.

اگر قصد خرید یک آکواریوم بزرگ را دارید، حتماً تمام عوامل خطر فضایی را که می‌خواهید آن را در آن قرار دهید، ارزیابی کنید. آیا در منطقه پر رفت و آمد است؟ آیا بچه ها یا حیوانات خانگی می توانند به منطقه دسترسی داشته باشند و به طور بالقوه به مخزن آسیب برسانند؟ آیا قفسه‌ها یا ویژگی‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند از دیوار جدا شده و داخل مخزن بیفتند؟ در نهایت، آکواریوم های بزرگ برای دارندگان ماهی های با تجربه که می توانند چنین تعهد بزرگی را تحمل کنند، بهترین هستند.

نکات مهم هنگام انتخاب آکواریوم

اندازه هر تانک ماهی چند ماهی می تواند نگه دارد؟

یک قانون کلی برای تعیین اندازه آکواریوم استفاده از 1 گالن آب در هر اینچ ماهی است. این قانون می گوید که برای هر اینچ ماهی که می خواهید نگهداری کنید، مخزن شما باید بتواند 1 گالن آب را در خود نگه دارد. متأسفانه، نگهداری آکواریوم با ماهی ساده نیست و نمی توان آن را به طور کلی با یک قانون توصیف کرد. در مرحله اول، توصیه می شود حتی یک ماهی را در یک مخزن نگه دارید که حداقل 5 گالن آب دارد.

این قانون همچنین از در نظر گرفتن مساحت سطح آب (که برای تبادل موثر گاز ضروری است)، رشد ماهی، تولید ضایعات، شکل بدن، سطح فعالیت، پرخاشگری (اینکه آیا ماهی را می توان حتی با ماهی های دیگر قرار داد)، نیازهای محیطی (دما، شوری آب و غیره) و موارد دیگر.

برای اینکه مطمئن شوید آکواریوم شما راحت است و با تمام ماهی‌هایی که می‌خواهید نگهداری کنید مناسب است، مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید. بررسی کامل انواع ماهی ها و الزامات زیست محیطی آنها بهترین راه برای اطمینان از ایجاد امن ترین و راحت ترین خانه برای ماهی های خود است.

اندازه تانک ماهی و وزن مربوطه

یکی از مهمترین معیارهایی که هنگام خرید یک آکواریوم یا مخزن ماهی باید در نظر داشت وزن آن در حالت خالی نیست، بلکه وزن آن زمانی است که به طور مناسب با آب و بستر پر شود. در حالی که ابعاد آکواریوم ممکن است آن را به اندازه مناسب برای میز یا پایه در خانه شما تبدیل کند، وزن پر شده آن ممکن است آن را برای برخی از مبلمان شما بسیار سنگین کند.

یک گالن آب تقریباً 8.34 پوند وزن دارد، که به این معنی است که آکواریوم های 180 گالن می توانند بیش از یک تن وزن داشته باشند. به نمودار زیر نگاهی بیندازید تا ببینید چه مقدار وزن آب با ظرفیت هر آکواریوم مطابقت دارد.

توجه داشته باشید که این وزنه ها تنها نشان دهنده وزن آب آکواریوم هستند که تا لبه پر شوند. آنها وزن آکواریوم خالی را در نظر نمی گیرند، که ممکن است بسته به مواد و لوازم جانبی آن متفاوت باشد. به عنوان مثال، آکواریوم های اکریلیک کمی کمتر از آکواریوم های شیشه ای با همان ابعاد وزن دارند.

علاوه بر این، این وزنه ها هیچ گونه بستر یا لوازم جانبی محیطی را که می توانید اضافه کنید یا اینچ فضای خالی توصیه شده که باید در بالای یک آکواریوم پر باقی بماند را در نظر نمی گیرند. مانند بسیاری از معیارهای آکواریوم، بهتر است قبل از خرید، وزن و ابعاد آکواریوم مورد نظر خود را بررسی کنید و وزن پر شده را خودتان محاسبه کنید.

نحوه انتخاب آکواریوم مناسب

آب شور در مقابل آب شیرین

هنگام انتخاب مخزن ماهی مناسب، مهم است که در نظر بگیرید که آیا یک مخزن آب شور یا آب شیرین را ترجیح می دهید. این انتخاب بین آب شور و آب شیرین می تواند بر اندازه و مواد مخزن و همچنین نوع ماهی که می تواند در آن زندگی کند تأثیر بگذارد.

آب شور: مخازن ماهی های آب شور اغلب بزرگتر از مخازن آب شیرین هستند تا گونه های بزرگتر آب شور را در خود جای دهند و آکواریوم های آب شور به فیلتراسیون و مراقبت بسیار بیشتری نسبت به آکواریوم های آب شیرین نیاز دارند.

از آنجایی که این مخازن نیاز به فیلتراسیون خاصی دارند، مهم است که مطمئن شوید که مخزن ماهی به اندازه کافی بزرگ است تا فیلتر آب شور را در خود جای دهد و فیلتر بتواند آن حجم آب را تحمل کند. گونه های معمول ماهی های آب شور عبارتند از دلقک ماهی، گوبی، کرومیس سبز یا کاردینال ماهی.

آب شیرین: نگهداری از مخازن ماهی آب شیرین آسان تر از مخازن آب شور است. مخازن آب شیرین به راحتی تمیز می شوند و برای شروع کار هزینه کمتری دارند، که آنها را برای صاحبان ماهی برای اولین بار عالی می کند. انواع محبوب ماهی های آب شیرین عبارتند از بتا، ماهی قرمز، تترا و سیکلید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟