آکوا سرویس

نگهداری از ماهی تزئینی، موافق یا مخالف؟

نگهداری از حیوانات خانگی امروزه در سرتاسر دنیا مرسوم است. و همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم ماهیهای زینتی یکی از حیوانات خانگی پرطرفدار در دنیا هستند ، قطعا ماهیها یکی از زیباترین ،جذابترین و بی آزارترین موجوداتی هستند که میتوانند در خانه نگهداری شوند، حتی کارشناسان بر این باورند که تماشای ماهیها  باعث کاهش فشار خون و اضطراب  می گردد و افراد پس از چند دقیقه تماشای آکواریوم حال بهتر و استرس کمتری را تجربه میکنند.

نگهداری از ماهی تزئینی، موافق یا مخالف؟

صنعت آکواریوم

با این همه صنعت آکواریوم و نگهداری از ماهیهای تزئینی در دنیا موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی از دوستداران محیط زیست بر این باورند که نگهداری از ماهیها در خانه، به اسارات کشیدن آنهاست و با آن مخالفند و خواستار رهاسازی ماهیهای تزئینی در طبیعت هستند. این گروه حتی با آکواریومهای شهری که یکی از اماکن توریستی مدرن در سراسر دنیا هستند نیز مخالفند.

از طرف دیگر تعبیر موافقان این است که 95درصد ماهیهای نگهداری شده در آکواریوم ها ،پرورشی هستند و هیچگاه در طبیعت و حیات وحش زندگی نکرده اند. قطعاً رهاسازی این ماهی های پرورشی در طبیعت با توجه به ناآشنایی آنها به شکار و عوامل طبیعی ، از بین رفتن آنها را در پی خواهد داشت. ماهیهای پرورشی در رویارویی با حیات وحش مشکلات فراوانی خواهند داشت.

یک ماهی تازه متولد شده و یا پرورش یافته در حوضچه های تکثیر ماهی معمولاً در زندگی خود با دشمنان و خطرات احتمالی روبرو نشده و همچنین هیچگاه برای یافتن غذا تلاشی نکرده است. حال اگر این ماهی در طبیعت زندگی کند مدت زیادی نمی تواند زنده بماند.

نگهداری از ماهی تزئینی، موافق یا مخالف؟

گونه های بزرگ و گاهی صید شده

حتی گونه های بزرگ و گاهی صید شده از طبیعت نیز که در آکواریوم های شهری نگهداری می شوند ،غالبا شرایط زیستی مناسب و در بسیاری از موارد، بهتر از طبیعت دارند. از طرف دیگر بسیاری از تحقیقات و مطالعات علمی در زمینه بهبود وضعیت زیستی ماهیها و اقیانوسها در همین آکواریوم های شهری صورت می گیرد.

نمونه های زیادی در آکواریوم های شهری وجود دارند که ماهی ها بسیار بیشتر از عمر طبیعی شان در حیات وحش عمر کرده اند ، و گونه های بسیار زیادی با نگهداری در محیط های قرنطینه شده از انقراض محافظت شده اند.

یکی دیگر از کاربردهای قابل توجه آکواریوم ، نزدیکی انسانها با زوایایی از حیات است که به طور طبیعی فقط برای غواصان حرفه ای قابل مشاهده استو بدون وجود آکواریوم بسیاری از ما از این موهبت بی بهره خواهیم بود .خانواده ای که در منزل آکواریوم دارد می تواند از کودکی آشنایی با آبزیان و احترام به موجودات و حس مسئولیت پذیری در مقابل طبیعت را به فرزندان خود بیاموزد.

نگهداری از ماهی تزئینی، موافق یا مخالف؟

چیزی که واقعیت دارد این است که ما در حیاتمان از حیوانات و موجودات به صورت مستقیم و غیر مستقیم بهره میبریم و ماهی ها هم مستثنا نیستند. به طور کلی نمی توان نگهداری از حیوانات خانگی و به طور خاص ماهیها را یک عمل غیر انسانی دانست اما باید در این زمینه مسئولیت پذیر باشیم و قبل از تهیه یک آکواریوم باید بدانیم که اعضای تازه ای به خانواده ما اضافه خواهند شد و ما در مقابل تاثیرات مثبتی که از حضور آنها دریافت میکنیم.

حداکثر تلاش خود را برای تامین نیازهای زیستی آنها بکنیم و به هیچ عنوان آنها را در شرایط نامناسب و غیر استاندارد نگهداری نکنیم. به طور کلی نظر شما به عنوان یک شهروند و احتمالا علاقمند به آکواریوم در مورد این پدیده چیست؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

پرزنت حضوری 02155958384

مشاوره آنلاین 09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟