آکواریوم آب شور

راه اندازی آکواریوم آب شور یکی از پیچیده ترین و پر مخاطره ترین مسائلی است که در مطالب مربوط به آکواریوم های آب شور مطرح می شود. در ادامه ی بحث به ذکر مراحل و جزئیات راه اندازی این نوع آکواریوم ها می پردازیم.

پروژه های آب شور

دراین فرم برخی پروژه های اجرا شده آکواریوم آب شور  را می توانید مشاهده و اگر قصد اجرای این اکو سیستم را دارید ایده بگیرید 

آکواریوم آب شور حرفه ای
آکواریوم آب شور رستوران
پخش ویدیو
نمایش ویدیو درباره آکواریوم آب شور حرفه ای
نمایش ویدیو درباره رستوران زیبا با آکواریوم آب شور

آکواریوم آب شور یا آب شیرین؟

اولین سوالی که در انتخاب یک آکواریوم به ذهن شما خواهد رسید این است که آب شور یا آب شیرین؟ و از آنجائیکه هر دو اکوسیستم دارای محاسن و محدودیتهایی نسبت به هم هستند لذا سعی نمودیم در این مطلب با بیان تفاوتهای این دو نوع آکواریوم، شما را در انتخاب بهتر یاری نماییم.

اصل مهم :

 به دلیل تفاوتهای اساسی بین آکواریوم آب شور و آب شیرین بهتر است افراد تازه کار به سراغ آکواریوم آب شور نروند زیرا به دلیل پیچیدگی بیشتر نیاز به مهارت بیشتری نسبت به آکواریوم آب شیرین دارد و معمولا افرادی که مدتی تجربه نگهداری از آکواریوم آب شیرین را داشته اند در این امر موفق ترند.تفاوت این دو سیستم میتواند در مباحث مختلف و با حجم زیادی از اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد اما تفاوتهایی که در ذیل عنوان می شود تفاوتهای اساسی این دو سیستم است.

ماهی

 بطور کلی هدف از ایجاد یک آکواریوم لذت بردن از زیبایی آن است.

از نقطه نظر زیبایی ماهیهای آب شور از مزایایی برخوردارند که در ماهیهای آب شیرین کمتر مشاهده می شود. بیشتر ماهیهای آب شور تزئینی،پرجنب وجوش،رنگارنگ و روشن هستند. به طور مثال می توان از دلقک ماهی با نام علمی (Anemone fish) که یکی از شناخته شده ترین ماهیهای آب شور در جهان است نام برد. البته ماهیهای آب شیرین رنگارنگ هم وجود دارند. آنها معمولا رنگی هستند اما پوستشان به روشنی ماهیهای آب شور نیست که از آن جمله می توان به سیچلایدهای مالاوی اشاره نمود.

در مقام مقایسه، هر دو مجموعه شامل تعداد زیادی ماهی برای انتخاب هستند اما موجودات آب شور گرانتر و معمولا حساس ترند.

کیفیت آب

در هر دو نوع آب می بایست مواد مضر مثل کلر و آمونیاک حذف گردند و هر دو به یک فیلتراسیون مناسب نیاز دارند. فیلترهای آب شور عمدتا زمانیکه  آکواریوم حاوی مرجان و نرم تنان است نیازمند بخشی خاص به نام پروتئین اسکیمر هستند که در آب شیرین معمولا نیاز نیست. در آب شیرین میزان PH مطلوب حدود 7 است (به جز چند استثناء کوچک) که در مقایسه با PH بهینه بالای 8 در آب شور،راحتتر قابل کنترل است. مورد دیگر که باید مورد توجه واقع شود،نمک اضافه شده است که معمولا برای ساخت آب شور باید متناسب با شرایط ماهیهای مورد نظر و با استفاده از غلظت سنج کم کم به مخزن اضافه گردد تا به غلظت ایده آل برسد اما در آب شیرین به آن نیازی نیست. به دلیل گردش بیشتر آب در مسیر فیلتراسیون در آکواریوم آب شور معمولا تبخیر آن نیز بیشتر از آکواریوم آب شیرین است.

هزینه

بطور کلی راه اندازی یک آکواریوم اصولی و کارآمد بدون توجه به نوع آن ارزان نیست،اما هزینه سرویس و خدمات آکواریوم آب شور بیشتر از آب شیرین است. آب شور نیاز به فیلترهای تخصصی تر که و در نتیجه گران تر، دارد و هزینه ماهیهای آن نیز بیشتر از ماهیهای آب شیرین است. معمولا هزینه ماهیهای عمومی و ارزان آب شیرین مثل خانواده تترا بین 3 تا 5 هزار تومان است در حالیکه ارزان ترین ماهیهای آب شور از حدود 20 تا 30 هزار تومان شروع می شوند و معمولا شما به 200 تا 300 هزار تومان هزینه ماهی برای یک آکواریوم آب شور معمولی نیاز دارید. درکنار موجودات،هزینه ساخت آب مورد نیاز هم بسته به کیفیت نمک مصرفی رقمی بین 200 تا 400 تومان به ازای هر لیتر آب به کل سیستم اضافه می کند که در حالت آب شیرین تقریبا رایگان است.

نگهداری

هیچ شکی نیست که ماهیهای آب شور،ظریف تر و حساس تر از ماهیهای آب شیرین هستند و در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. مقررات بیشتر کیفیت آب،رژیم های غذایی سخت گیرانه تر لازمه این نوع آکواریوم است.

بسیاری از ماهیهای آب شیرین معمول نسبت به محیط ها و PH های مختلف بسیار مقاوم و انعطاف پذیر هستند و تا آنجائیکه شرایط خیلی بحرانی نباشد تلف نمی شوند. ماهی آب شور همچنین بسیار به نور،دما،PH و غلظت آب نیز حساس هستند و بدون مقررات ثابت این عوامل، آنها به سرعت سلامت خود را از دست داده و تلف می شوند.

نتیجه گیری نویسنده:

 

در نگهداری از یک آکواریوم سیستم فیلتراسیون، بخش برنده کار است اگر طراحی هوشمندانه و دقیق روی آن انجام شده باشد و همه اجزاء صحیح کار کنند و نظارت دوره ای منظمی نیز بر این کارکرد وجود داشته باشد هر دو سیستم آب شور و آب شیرین بسیار زیبا، فرح بخش و ساده در نگهداری خواهند بود و فقط هزینه نگهداری آب شور بالاتر خواهد بود. توجه به این نکته بسیار مهم است که آکواریوم یک دکور زنده است و بدلیل زنده بودن نیازمند بررسی و مراقبت دوره ای می باشد. در انتخاب یک اکوسیستم کارآمد باید تمام موارد را در حالت بهینه در نظر گرفت. همه مزایا و هزینه ها را با هم سنجید و در نهایت انتخاب درست کرد.در حال حاضر آب سکون آکواریوم در بسیاری از حالات پروژه های حد وسط یعنی اکوسیستم آب شیرین با دکور آب شور را به کارفرماهایی که دوست دارند نمای آب شور را با هزینه ساخت و نگهداری آب شیرین داشته باشند پیشنهاد می کند.امیدواریم با خواندن این متن بتوانید انتخاب درستی برای آکواریوم دلخواهتان انجام دهید.

 

چرا آکوا سرویس؟

سعی کرده ایم با حفظ صداقت 14 دلیل عمده برتری خود را در ذیل بیان کنیم و قضاوت را به شما بسپاریم .

  1. انجام محاسبات فنی و مهندسی برای تمامی پروژه ها و در نظر گرفتن ضرایب ایمنی
  2. استفاده از افراد متخصص، کارآزموده و وفادار به شرکت، درتیم های اجرایی
  3. ارائه ضمانت نامه های طولانی مدت برای تمامی پروژه های اجرا شده
  4. اجرای دکورهای داخلی متنوع و شبیه سازی صخره های مرجانی برای اکوسیستم های آب شور و شیرین
  5. عدم ارجاع قسمتی از کار به پیمانکاران خارج از مجموعه شرکت و نظارت بر صحت اجرا از مرحله طراحی تا پایان پروژه
  6. تمرکز بر ساخت و ساز فنی و سفارشی آکواریوم و عدم درگیری در بخش های دیگر صنعت آکواریوم مانند فروشگاه، عمده فروشی و …
  7. استفاده از تکنیک های نوین به عنوان برند صنعت آکواریوم در ایران
  8. حضور مستمر در نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی مرتبط با صنعت آکواریوم و بهره گیری از نوآوری های روز این صنعت در دنیا
  9. تجهیز تیم های حرفه ای سرویس و خدمات و انجام سرویس دوره ای برای بیش از 500 مشتری وفادار و راضی در تهران و شهرستان ها و ابتکار بیمه موجودات برای مشتریان منظم سرویس
  10. انجام بیش از 1000 پروژه موفق در طی 20 سال سابقه فعالیت
  11. پیاده سازی مدیریت روابط با مشتری (CRM) در چارت سازمانی شرکت
  12. اعتقاد به ایجاد رابطه(برد- برد) با مشتری
  13. دارنده برترین سایت اینترنتی کشور در زمینه آکواریوم با پیج رنک 4 و رتبه کشوری 3 رقمی
  14. احساس نیاز مداوم به پیشرفت و انجام تغییرات لازم، به دور از هر گونه تعصب سازمانی و باور عملی به این شعار که مشتری ارزشمندترین سرمایه ماست . 
در این بخش پروژه های آکواریوم آب شور که توسط گروه آب سکون طراحی و اجرا گردیده است ملاحضه نمایید:

لابی - ساختمان مرکزی وزارت نفت

زمان پروژه : 1394
موضوع پروژه :
آکواریوم آب شور اجرا شده با دکور داخلی ویژه، ترکیبی از سنگهای زنده، مرجانهای رنگی متنوع مصنوعی و طبیعی، فضایی دلنشین همراه با انرژی و نشاط را برای پرسنل و مراجعین مهیا نموده است.

آکواریوم تونلی بدون درز - نیاوران

زمان پروژه : 94
موضوع پروژه :
آکواریوم های تونلی یکی از محبوب ترین آکواریوم ها در دنیا هستند، در این مجموعه ها شما می توانید نمای اقیانوس را بالای سر و اطراف خود حس کنید.این تونل آکواریوم زیبا در ورودی یک ویلای مسکونی در منطقه نیاوران تهران اجرا شده است، سازه شفاف این پروژه با حجم تقریبی 40 هزار لیتر با اکریلیک به ضخامت 8 سانتیمتر اجرا گردیده و کل مجموعه پذیرای بیش از 100 قطعه ماهی از 30 گونه اقیانوسی می باشد،دهنه ورودی تونل 180 سانتیمتر، ارتفاع دیواره های آن 3 متر و ارتفاع آب در بالاترین نقطه تونل 50 سانتیمتر است

منزل مسکونی - دروس

زمان پروژه : 1394
موضوع پروژه :
آکواریوم ریف با دکور کاملا زنده‌ای که از موجودات اعماق اقیانوس دارد می‌تواند علاوه بر زیبایی، حس کاملا متفاوتی را در اطرافیان به وجود آورد.

منزل مسکونی - بلوار فرهنگ

زمان پروژه : 1394
موضوع پروژه :
اجرای این آکواریوم آب‌شور با دید دوطرفه و صخره‌سازی داخلی گوشه‌ای از نمای اقیانوس را در این دو فضا شبیه سازی نموده است.

لابی هتل فردوس - مشهد

زمان پروژه : 1392
موضوع پروژه :
آکواریوم آب‌شور با دکور زنده لایوراک و دید دو طرفه، جذابیت و زیبایی خاصی را در لابی و اتاق کودک این هتل مجلل به تصویر کشیده است.

منزل مسکونی - رسالت

زمان پروژه : 1393
موضوع پروژه :
این آکواریوم آب شور در رده‌ی لاکچری همراه با اجرای کاور و ست TV دکور زنده و خاصی را در این منزل مسکونی ایجاد نموده است.

منزل مسکونی - پاسداران

زمان پروژه : 1393
موضوع پروژه :
اجرای این آکواریوم زیبا در اتاق خواب، آرامش فضا را دوچندان نموده است.

ویلای شخصی - شیان

زمان پروژه : 1389-تهران
موضوع پروژه :
طراحی و اجرای این آکواریوم آب شور 5000 لیتری که بطور قطع یکی از زیباترین پروژه های کشور میباشد ، نمایی چند طرفه و استثنایی را در این ویلای مسکونی ایجاد نموده است

منزل مسکونی-زعفرانیه

زمان پروژه :
موضوع پروژه :
طراحی آکواریوم آب شور با دکور داخلی صخره سازی و اجرای کاور فلزی براق

رستوان بیگ بی - زعفرانیه

زمان پروژه : 1389-تهران
موضوع پروژه :
اجرای این آکواریوم آب شور با حجم بیش از 2000 لیتر در ورودی این رستوران مدرن ، یک شاهکار طبیعی را به فضا اضافه نموده است

موسسه مالی گاندی

زمان پروژه : 1389
موضوع پروژه :
تقسیم فضاها با پارتیشن زنده و طبیعی و قرار گرفتن آکواریوم در نقطه عطف فضا ، قطعا دو ویژگی شاخص این پروژه میباشند

منزل مسکونی - دروس

مان پروژه : 1390
موضوع پروژه :
اجرای صخره مرجانی زیبا و پوشش چوبی متناسب، قطعا یکی از برتریهای این آکواریوم آب شور یکطرفه می باشد.

منزل مسکونی - مرزداران

زمان پروژه : 1392
موضوع پروژه :
آکواریوم آب شور با دکور مرجانی ویژه سازی شده و پوشش سفید براق،گزینه ایست که غذاخوردن کنار آن لذت بخش تر خواهد بود

منزل مسکونی - کاشان

زمان پروژه : 1392
موضوع پروژه :
اجرای آکواریوم با دکور صخره سازی و دید دو طرفه بین سالن و آشپزخانه

نحوه ی راه اندازی آکواریوم آب شور

راه اندازی آکواریوم آب شور یکی از پیچیده ترین و پر مخاطره ترین مسائلی است که در مطالب مربوط به آکواریوم های آب شور مطرح می شود. در ادامه ی بحث به ذکر مراحل و جزئیات راه اندازی این نوع آکواریوم ها می پردازیم.

مراحل راه اندازی آکواریوم آب شور

 

1-ابتدا شیشه ی آکواریوم را با یک دستمال تمیز نم دار پاک کنید. از به کار بردن سفید کننده ها یا سایر مواد شیشه شو جدا خودداری نمایید. برای دستیابی به نتیجه ی بهتر می توانید از محصول PH Minuse تولید شده توسط شرکت های مختلف استفاده نمایید.

2-شن موردنظر خود جهت بستر آکواریوم را با آب کاملا داغ چندین بار شستشو نمایید تا املاح و احتمالا هرگونه میکروب باکتری های مضر همراه آنها از میان برود. همچنین می توانید برای اطمینان بیشتر این شن را با مخلوط آب و مایع سفیدکننده شستشو داده و پس از چند بار آبکشی با آب سرد در مقابل آفتاب پهن نمایید و پس از 1 الی 2 روز روشن را جمع آوری نموده، مجددا با آب داغ شستشو داده و به داخل آکواریوم انتقال دهید.

در صورت استفاده از مایع سفیدکننده مطمئن شوید که شن ها خوب شسته شده و اثری از مایع سفیدکننده باقی نمانده است. می توانید در ظرف شستشوی شن مقداری کاندیشنر (ضد کلر) بصورت دو برابر دز معمولی آن ریخته و اجازه دهید تا شن به مدت 6 الی 12 ساعت در مخلوط آب و کاندیشنر باقی بماند و در این حالت اثری از مایع سفیدکننده باقی نخواهد ماند.

3-پدیا فیلتر وول را پس از شستشو با آب ولرم در خانه ی اول سامپ قرار دهید.

4-مواد فیلتری یا مدیای مورد نظر جهت قرار دادن در سامپ را نیز پس از شستشوی دقیق دخل کیسه های توری پلاستیکی قرار داده و به داخل سامپ انتقال دهید. بخش اورفلو را نیز با بیوبال پر کنید و بر روی بیوبال ها مقداری پد قرار دهید تا از وارد شدن غذا و سایر اجسام معلق در آب به داخل اورفلو جلوگیری شود.

5-اسکیمر، موج سازها واترپمپ را در جای مناسب خود نصب نمایید و از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید. جهت انتخاب هریک از این تجهیزات به بخش معرفی تجهیزات آکواریوم مراجعه کنید و نکات توصیه شده را رعایت نمایید.

6-سپس نمک مخصوص تهیه آب شور را در یک ظرف مجزا باتوجه به دستورالعمل با آب مخلوط نمایید. معمولا به ازاء هریک کیلوگرم نمک معادل 30 لیتر آب بسته به نوع نمک نیاز خواهید داشت. بهتر است حتما به جای آب شهری از آب تصفیه شده با فیلترهای RO استفاده کنید.

در مورد آکواریوم های آب شور کوچک و نانو می توانید از آب معدنی نیز استفاده کنید زیرا به دلیل کم حجم بودن آنها هزینه ی زیادی نخواهد داشت. در صورت استفاده از آب شهری استفاده از ضد کلر مناسب امری ضروری خواهد بود. پس از حل کردن نمک در آب فیلتر شده آن را به داخل آکواریوم انتقال دهید.

می توانید جهت اطمینان از عدم نشتی در تانک و سیستم لوله کشی در ابتدا آکواریوم را با آب شیرین پر و واترپمپ آن را راه اندازی کنید و پس از گذشت یک روز و اطمینان از عدم وجود نشتی در سیستم، نمک را به آرامی در مقابل موج ساز به داخل آکواریوم بریزید تا کم کم حل شود. از ریختن مقدار زیاد نمک بصورت یکجا در آکواریوم بپرهیزید.

جهت تنظیم میزان شوری یا وزن مخصوص آب می توانید از یک غلظت سنج دقیق کمک بگیرید. وزن مخصوص مناسب در دمای 25 درجه سانتی گراد معمولا بین 1.020 و 1.024 می باشد. در دمای بالاتر می بایست آب دارای وزن مخصوص کمتری باشد. پس از ریختن نمک در آب در ابتدا آب غبارآلود خواهد بود که جای نگرانی نیست زیرا پس از گذشت چند ساعت و کارکردن واترپمپ آب شفاف می شود.

7-با استفاده از یک پمپ هوای مناسب و یک یا دو سنگ هوا به آکواریوم اکسیژن رسانی کنید تا رشد و تکثیر باکتری های مسئول چرخه ی نیتروژن تسریع شود. پس از کامل شدن چرخه ی نیتروژن پمپ هوا را خاموش کنید.

8- جهت شروع به کار سریعتر چرخه ی نیتروژن می بایست آمونیاک به آب وارد شود که این کار را میتوان از سه طریق انجام داد.

الف) مقداری غذای ماهی بر روی پد که در خانه ی اول سامپ قرار داده اید بریزید (در حدود 10 گرانول به ازای هر 100 لیتر آب آکواریوم یا معادل آن از غذاهای پولکی). غذاهای حاوی پروتئین زیاد مناسب تر خواهند بود.

ب-مقداری لایوراک تصفیه شده در حدود 1 الی 2 کیلوگرم به ازای 100 لیتر از حجم آکواریوم در داخل آکواریوم قرار دهید. دقت نمایید که لایوراک حتما تصفیه شده باشد و در صورتی که از تصفیه بودن آن مطمئن نبودید مقدار آن را کم کنید.

ج- مقداری آمونیاک مخصوص آکواریوم آب شور که توسط برخی شرکت ها تولید می شود به داخل سامپ بریزید. متاسفانه این محصول در ایران در دسترس نیست.

نتایج بدست آمده از تست آب را با جدول فوق انطباق دهید و وضعیت آکواریوم را مشخص نمایید. هریک از مراحل فوق در حدود 3 الی 5 روز طول خواهد کشید و در مجموع و با احتساب زمان شروع تولید آمونیاک روش استفاده از گوشت میگو نیز وجود دارد که ما توصیه نمی کنیم زیرا احتمال بروز بیماری های قارچی در آکواریوم زیاد می شود. در گذشته این روش بسیار متداول بود اما تحقیاقت اخیر نشان میدهد که به دلیل گفته شده روش مناسبی نیست. ما استفاده از سنگ زنده را توصیه می کنیم زیرا حاوی گروههای مختلف باکتری های مفید هستند و چرخه ی نیتروژن را سریعتر راه اندازی می کنند.

9-پس از گذشت 7 الی 10 روز با استفاده از کیت تست، آب آکواریوم آب شور را تست نمایید. استفاده از کیت تست های دقیق و قابل اعتماد به دلیل نقش بسیار حیاتی آنها در نشان دادن وضعیت آب آکواریوم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ابتدا میزان آمونیاک/ آمونیومن NH4/NH4 و نیتریت NO2 را تست بزنید. 4 حالت زیر وضعیت های مختلف چرخه ی نیتروژن و نحوه ی آماده شدن آب را به ترتیب نشان میدهد:

وضعیت های مختلف چرخه ی نیتروژن و نحوه ی آماده شدن آب آکواریوم آب شور

سطح آمونیاک و آمونیوم NH3/NH4سطح نیتریت NO2وضعیت آکواریوم
بیش از حد مجازدر حد مجازچرخه ی نیتروژن در ابتدای راه اندازی قرار دارد. این مرحله که بعداز شروع تولید آمونیاک می باشد در حدود 3 الی 4 روز به طول خواهد انجامید.
بیش از حد مجازبیش از حد مجازدراین مرحله میزان نیتریت افزایش می یابد و به مرور از میزان آمونیاک کاسته می شود اما کماکان میزان هر دو پارامتر بیش از حد مجاز است.
بیش از حد مجازبیش از حد مجازدر این مرحله تمام آمونیاک موجود در آکواریوم به نیتریت تبدیل می شود و میزان نیتریت به حداکثر می رسد
در حد مجازدر حد مجاز

25 الی 30 روز زمان تکمیل چرخه ی نیتروژن می باشد. البته با استفاده از روش های تسریع چرخه ی نیتروژن و محصولات حاوی باکتری های زنده زمان تکمیل چرخه 10 به الی 15 روز کاهش می یابد. در روش استفاده از سنگ زنده جهت تسریع چرخه ی نیتروژن که نیازی به افزودن باکتری زنده ندارد، زمان آماده شدن آب در حدود 10 الی 12 روز طول خواهد کشید. البته بستگی به وضعیت سنگ های زنده نیز دارد. در صورت تصفیه نبودن سنگ ها ممکن است این زمان بیشتر شود.

همچنین در روش استفاده از غذای ماهی که نیاز به استفاده از محصولات حاوی باکتری زنده دارد زمان تکمیل چرخه ی نیتروژن در حدود 15 الی 18 روز خواهد بود. به این نکته دقت داشته باشید که تست آمونیاک و نیتریت آب در هفته ی اول راه اندازی آکواریوم نتیجه ی صحیح نخواهد داشت زیرا هنوز چرخه ی نیتروژن در این مرحله شروع نشده است به همین دلیل میزان نیتریت و آمونیاک آب، صفر یا در حد مجاز می باشد و این به معنی آماده بودن آب جهت افزودن ماهی نیست.

10-در این مرحله چیدمان و دکوراسیون آکواریوم را با اضافه نمودن سنگ زنده به میزان دلخواه و کافی تکمیل نمایید. برای آکواریوم های فیش اونلی یک کیلوگرم سنگ زنده به ازای هر 10 لیتر آب و برای آکواریوم های مرجانی نیز یک کیلوگرم به ازای هر 4 الی 8 لیتر آب می تواند مناسب باشد.

پس از چیدن لایوراک ها ممکن است مجددا سطح آمونیاک و نیتریت افزایش یابد که امری طبیعی است. اما در مدت زمان کوتاهی که البته به وضعیت سنگ های زنده بستگی دارد چرخه ی نیتروژن مجددا کامل شده و به تعادل می رسد.

11-پس از تکمیل شدن چرخه ی نیتروژن یعنی حذف آمونیاک و نیتریت، اصطلاحا گفته می شود که آب آکواریوم آب شور آماده شده است یعنی آماده ی اضافه نمودن ماهی می باشد اما ما توصیه می کنیم هرگز در این مرحله به آکواریوم خود ماهی یا سایر بی مهرگان را اضافه نکنید زیرا سطح نیترات بسیار بالا بوده و از میزان KH,PH آب اطلاعی ندارید. به همین دلیل هر سه پارامتر را تست زده و نتایج آن را یادداشت کنید.

مطمئنا سطح نیترات بیشتر از حد مجاز خواهد بود زیرا مقدار بسیار زیادی نیتریت در مرحله ی آخر چرخه ی نیتروژن تبدیل به نیترات شده است به همین دلیل در ابتدا 30 الی 40 درصد از آب آکواریوم را با استفاده از آب RO تعویض کنید و مجددا نیترات را تست بزنید. در صورتی که میزان نیترات کمتر از 40 میلی گرم در لیتر بود به سراغ دو پارامتر دیگر بروید اما در حالتی که نیترات بالاتر از حد مجاز بود، مجددا تعویض آب انجام دهید تا سطح نیتارت به کمتر از 40 میلی گرم در لیتر برسد. سپس KH,PH آب را تست زده و سطح آنها را تنظیم کنید.

12-با کامل شدن چرخه ی نیتروژن و پایین آمدن سطح نیترات به کمتر از 40 میلی گرم در لیتر، روش کنترل نیترات دلخواه خود (تعویض آب، روش کشت جلبک ATS، رفیوجیوم یا نصب دستگاه دنیتراتور و یا ترکیب چند روش) را با توجه به مشخصات و نیازمندی های هریک انتخاب و آن را در آکواریوم اجرا نمایید.

13-پس از اجرای مرحله ی فوق و پایین تر آمدن نیترات به کمتر از 20 میلی گرم در لیتر، آکواریوم آماده ی اضافه نموده ماهی است. اجرای مرحله ی قبل یعنی اجرای یکی از روشهای کنترل نیترات و کاهش سطح آن به کمتر از 20 میلی گرم در لیتر (به غیر از روش تعویض آب) در حدود 30 الی 40 روز زمان خواهد برد و ممکن است تحمل چنین زمانی برای بیشتر افراد سخت باشد زیرا بیشتر آکواریوم داران در ابتدای راه اندازی آکواریوم شور و شوق وافری جهت راه اندازی هرچه سریعتر آکواریوم دارند.

در این حالت می توانید هر روز (در حدود 40 درصد) تعویض آب انجام دهید (3 الی 4 بار تعویض آب کافی خواهد بود) و پس از پایین آوردن سطح نیترات به کمتر از 20 میلی گرم در لیتر (که در این حالت 3 الی 4 روز طول خواهد کشید) و اجرای یکی از روش های کنترل نیترات در آکواریوم، ماهی های دلخواه خود را به آکواریوم اضافه نمایید.

14-در صورت تمایل به نگهداری انواع بی مهرگان و مرجان ها باید سایر پارامترهای آب شامل کلسیم، منیزیوم، فسفات، سیلیکات، آهن و ید را با استفاده از کیت تست های دقیق تست زده و سطح آنها را تنظیم نمایید (در خرید و اضافه نمودن مرجان یا شقایق به آکواریوم عجله نکنید، بهتر است این کار را حداقل 3 الی 4 ماه پس از راه اندازی آکواریوم انجام دهید).

چند نکته ی مهم در خصوص افزودن آبزیان به آکواریوم آب شور

  • لیستی از ماهیان دلخواه خود تهیه و ماهیان را به ترتیب اولیت انتخاب و خرید نمایید. اولویت اول با ماهیان آرامتر و کوچکتر می باشد. از خرید تعداد زیاد ماهی بصورت همزمان خودداری کنید.
  • ماهیان هم خانواده به ویژه دلقک ماهیان را بصورت همزمان به آکواریوم آب شور اضافه نمایید و در صورتی که حجم آکواریوم کمتر از 200 لیتر باشد بهتر است از خرید ماهیان هم خانواده بپرهیزید. در صورتی که امکان خرید و معرفی ماهیان هم خانواده بصورت همزمان به هر دلیلی وجود نداشت باید در ابتدا ماهیان کوچکتری را خریداری کنید و ماهیان بعدی را با سایز بزرگتر انتخاب و خریداری نمایید.
  • ماهیان خود را از بین ماهیان خصوصیات رفتاری و تغذیه ای مشترک انتخاب نمایید. به عنوان مثال از نگهداری ماهیان تهاجمی در کنار ماهیان آرام و یا ماهیان کند مانند اسب های دریای در کنار ماهیان سریع خودداری کنید.
  • در انتخاب ماهیان توجه به نیازهای زیستی و محیطی آنها را فراموش نکنید. به عنوان مثال جراح ماهیان نیاز به آکواریوم بزرگ، فضای شنای زیاد و جریان آب شدید دارند و یا دراگونت ها (ماندارین ها) نیاز به سنگ زنده ی فراوان و غنی دارند و در صورت عدم فراهم نمودن این شرایط ماهی ها دچار استرس شده و بیمار خواهند شد حتی اگر شرایط شیمیایی آب در بهترین وضعیت باشد.
  • برای آکواریوم های مرجانی ماهیان کوچک را انتخاب نمایید زیرا ماهیان بزرگ حتی اگر دارای رفتار آرام نیز باشند با حرکت در آکواریوم و برخورد با مرجان ها موجب لیز خوردن آنها و افتادن مرجان ها به کف آکواریوم می شوند
  • مرجان ها را حداقل 4 الی 5 ماه پس از کامل شدن چرخه ی نیتروژن و خرید ماهی ها به آکواریوم اضافه نمایید.
  • ماهی ها و به ویژه مرجان ها را قبل از قراردادن در آکواریوم به خوبی و با حوصله آب به آب نمایید تا شرایط جدید موجب بروز استرس در آنها نشود.
  • به هنگام افزودن ماهی ها و مرجان ها به آکواریوم، لامپ های اصلی آکواریوم را خاموش کنید و بهتر است لامپ ها تا روز بعد خاموش باشند.
  • تا 24 ساعت بعداز افزودن ماهی به آکواریوم از غذا دادن به آنها خودداری کنید.
  • به هنگام انتقال ماهی به داخل آکواریوم از گرفتن ماهی با دست پرهیز کنید زیرا موجب آسیب دیدن لایه ی مخاطی روی پوست ماهی شده و آن را در مقابل حمله ی عوامل بیماری زا بی دفاع می کند و احتمال بیمار شدن ماهی را افزایش میدهد.
  • از افزودن بیش از حد ماهی به آکواریوم خودداری نمایید زیرا موجب بهم خوردن تعادل پارامترهای مهم آب مانند نیترات و فسفات می شود.