محوطه سازی چیست؟

محوطه سازی حیاط، باغ و ویلا در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین معیارها برای سنجش میزان زیبایی ساختمان‌ها به شمار می‌رود

روفگاردن چیست؟

روف گاردن. به فضای سرسبز، زیبا و با طراوتی که بر روی سقف اماکن مختلف ازجمله اماکن تجاری، صنعتی و مسکونی قرار گرفته‌اند، روف گاردن گفته می‌شود

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

محوطه سازی ویلا چیست و به چه روش هایی انجام میشود ؟

محوطه سازی ویلا یکی از مسائلی است که تمامی مالکان ویلا گوشه چشمی به آن دارند و برای زیباسازی و نقش بخشیدن به فضای باز ویلای خود، باید به انجام برسانند . از آن جایی که ساخت محوطه و فضای سبز در ویلاها، نیازمند کاشت گل و گیاه و تعبیه تجهیزات مختلف است ، باید حتما این کار توسط تیم های حرفه ای انجام شود .

محوطه سازی ویلا چیست ؟

به طور کلی فضای بیرونی یک ساختمان، محوطه آن ساختمان را تشکیل می دهد . محوطه سازی  در حقیقت کاربردی کردن فضای بیرونی و محوطه ساختمان است که می تواند با المان های مختلف همراه شود مانند : آبنما، آلاچیق سازی ، نور پردازی ، مبلمان فضای باز و…

محوطه سازی ، فضای زیستی را کیفیت می بخشد و آن را برای کاربران قابل استفاده تر می کند . علاوه بر کاربردی کردن فضا از زیبایی محیط نیز می توانیم لذت ببریم .

ایجاد فضای سبز در محوطه سازی ویلا :

اولین گام برای دستیابی به یک فضای سبزی زیبا ؛ اجرای طرحی اصولی ، کارآمد و منطبق با اصول فنی طراحی فضای سبز است . کارشناسان متخصص ما دارای علم و هنر معماری و باغبانی هستند . همچنین این کارشناسان با شناخت تولید گونه های گیاهی و انتخاب المان های مناسب تر می‌توانند طرح های اصولی و در عین حال زیباتر و ماندگارتری را به جای بگذارند .

 

 

استفاده از آلاچیق در محوطه سازی :

یکی دیگر از پیشنهاد هایی که محوطه سازی ویلای شما را کامل خواهد کرد استفاده از آلاچیق ها هستند . این پیشنهاد یکی از پر کاربرد ترین طراحی ها محسوب میشود . انتخاب آلاچیق با فضای نشیمن نیز با توجه به اندازه کلی محیط صورت میگیرد و برای شما محیطی دل نشین و آرام را تداعی میکند 

ساخت استخر در محوطه سازی ویلا :

یکی از طراحی‌هایی که ویلاهای شما را از یکدیگر متمایز می‌سازد. طراحی استخر در محوطه سازی اطراف آن است . اگر یک ویلای اختصاصی در شمال، مجهز به استخر داخل محوطه باشد . جزء ویلاهای لاکچری دسته ‌بندی می‌شود و البته گران قیمت است . برای اینکه ویلاهای استخردار ، زیباتر به نظر برسند ، هم مدل طراحی استخر باید متفاوت و استاندارد باشد و هم زیباترین طراحی‌ها برای اطراف استخر در نظر گرفته شود . اهمیت محوطه سازی ، به ویژه برای استخر روباز در حیاط ویلا یا باغ ویلا بیشتر است .

 

ساخت آبنما در محوطه سازی :

آب نما در محوطه سازی  باعث ایجاد آرامش، طراوت، تنوع فضایی و جذابیت می شود . آب از دیرباز دارای نقش مهمی در معماری سنتی و باغ ویلاها بوده است . صدای دلنشین آب و خنکی مطبوعی که به محوطه میبخشد . باعث می شود که استخرها ، حوضچه ها و آب نماها جایگاه مهمی در محوطه سازی ویلا داشته باشند. در گذشته حوضچه های آب در محوطه جلویی حیاط یا منازل برای شستن دست قرار می گرفتند ، اما به مرور زمان تبدیل به المان تزئینی ، در ترکیب با مجسمه ها و آبشارهای کوچک شدند .

تنظیم و اجرای تجهیزات مربوط به گردش آب و همچنین حوضچه آب نما ، نیازمند سطحی صاف و ثابت است . بنابراین بستر سازی مناسب و پاکسازی زمین از گیاهان و خاک ها

استفاده از نور پردازی در محوطه سازی ویلا :

نور پردازی از جمله عواملی است که امروزه محوطه سازی ویلا اهمیت فراوان و چشمگیری دارد. و زیبایی محیط بیرونی منزل را چندین برابر افزایش میدهد . نور پردازی در باغ ها و حیاط منازل به صورت های مختلفی طبق اصول معماری صورت میگیرد . نور پردازی در محوطه سازی میتواند بسته به سلیقه شما در محیط به صورت کم و یا زیاد استفاده شود . معمولا نور پردازی تزئینی در حاشیه سنگ فرشهای مسیر ورودی ، در میان باغچه و گل کاری حاشیه استخر دیده میشود .

 

استفاده از مصالح مناسب در محوطه سازی  :

 

صنعت ساخت مصالح در کشور ما با توجه به روند صعودی ساخت و ساز و تجارت خرید و فروش خانه، پیشرفت قابل توجهی داشته است و ساخت مصالح و ابزارآلات ساختمانی با کیفیت و مرغوبیت بالایی همراه است . اما امر بدیهی این است که استفاده از مصالح گوناگون باید با توجه و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه ای که قصد محوطه سازی ویلایی در آن را دارید ، صورت گیرد . بنابراین به منظور آگاهی از چگونگی انتخاب مصالح و اطلاع از دوام آن‌ها ، می‌توانید از نظرات کارشناسی متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند بهره بگیرید . انتخاب مصالح ساختمانی مناسب علاوه بر جلوه زیبایی که به محوطه ویلای شما می‌دهد دوام و پایداری سازه‌های محیط را نیز تضمین خواهد کرد .

لازم به ذکر است که مصالح ساختمانی که از آن‌ها برای ساختن انواع ساختمان‌ها بهره میگیرند ، متفاوت با برخی از مصالحی هستند که صرفا از آن‌ها در حیطه محوطه سازی استفاده می‌شود . به عبارت دیگر مصالح و مواد ساختمانی که در ساخت و ایجاد محطوطه‌های ویلایی استفاده می‌شوند. با مصالح دیگر که استفاده از آن‌ها جنبه عمومی دارد.متفاوت هستند و بنابراین قادر خواهید بود به راحتی مصالحی را که در ساخت محوطه ، کمک بیشتری به شما خواهد کرد را به واسطه مشاوره با طراحی که کار محوطه سازی را به او محول کرده اید، انتخاب نموده و از آن برای ساخت هرچه بهتر و اصولی تر محوطه خود ، به شیوه دلخواه استفاده نمایید .

روفگاردن چیست؟

روف گاردن. به فضای سرسبز، زیبا و با طراوتی که بر روی سقف اماکن مختلف ازجمله اماکن تجاری، صنعتی و مسکونی قرار گرفته‌اند، روف گاردن گفته می‌شود. روف گاردن درواقع کلمه‌ای انگلیسی متشکل از roof و garden به معنای باغی در پشت‌بام می‌باشد که در زبان فارسی هم با نام انگلیسی آن رایج شده است. در بعضی موارد به آن green roof یا بام سبز نیز گفته می‌شود.

روف گاردن ها محدود به مکان خاصی نیستند و حتی شما ممکن است با قرار دادن چند گلدان بر سقف منزل خود، آنجا را تبدیل به روف گاردن کنید! آن‌ها می‌توانند محیطی برای بازی، کاشت گیاهان، سایه‌بان یا فقط یک فضای سبز باشند. هرچند برای ساخت و طراحی روف گاردن های بزرگ‌تر به معماری، مراحل و فرایندهایی ویژه‌ای نیاز است

 

نقش و مزایای روف گاردن در محیط

 

 اولین نقشی که با مشاهدهٔ روف گاردن ها ممکن است به‌راحتی به آن پی ببریم، نقش دکوراتیو و تأثیر دوچندان آن‌ها در زیباسازی معماری ساختمان و شادابی محیط است.

 از نقش چشمگیر روف گاردن ها در بالا بردن کیفیت هوا، معتدل‌سازی دمای محیط و همچنین کاهش آلودگی از طریق جذب دی اکسید کربن هوا و تولید اکسیژن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. با صرف اوقات فراغت خود در روف گاردن ها به‌راحتی از محیط پر از ترافیک و سروصدای زندگی شهری دور خواهید شد و احساس آرامش و طراوت جای خود را به شلوغی روزمره می‌دهد.

 روف گاردن ها می‌توانند به‌صورت یک عایق طبیعی عمل کنند. این باغ‌های زیبا با دریافت انرژی خورشید و ذخیره آن، می‌توانند شما را از استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی در فصل‌های مختلف سال بی‌نیاز کنند.

 یکی دیگر از مزایای روف گاردن ها کشت مواد غذایی است که از این فرایند به‌عنوان کشاورزی در بام یاد می‌شود و به کمک باغ‌های کانتینر دار و سیستم‌های بخصوص خود انجام می‌شود. هرچند کشت گیاهان و سبزیجاتی که شرایط نگهداری ویژه‌ای ندارند و می‌توان آن‌ها را به‌آسانی در محیط رشد داد، برای کاشت در فضای روف گاردن نیز مناسب هستند.

 گیاهان موجود در روف گاردن ها آب باران را جذب می‌کنند و باعث کاهش رواناب و تخلیه آب طوفان می‌شوند.

 

مزایای روف گاردن برای صاحبان خانه:

• افزایش ۲ یا ۳ برابری طول عمر سقف ساختمان ها (تا ۶۰ سال)
• کاهش هزینه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع
• کاهش اتلاف انرژی و درنتیجه کاهش هزینه های مربوط به سیستم های گرمایشی در زمستان
• طراحی روف گاردن ابزای است برای مدیریت سیلاب ها
• ارزش قیمت و ارزش ملک
• دریافت تشویق از طرف دولت و شهرداری
• روابط عمومی را بهبود بخشد؛ زیرا مکانی برای دورهمی و تفریح خواهد بود.
• فضای بی استفاده را به فضای باغ تبدیل می کند.

 

مزایای روف گاردن برای محیط زیست:

• جلوگیری از سرریز شدن فاضلاب های ترکیبی
• کاهش اثرات مونوکسید کربن
• آلودگی نیتروژن از باران را از بین می برد.
• اثر باران اسیدی را خنثی می کند.
• ایجاد زیستگاه برای حیات وحش.

 

مزایای روف گاردن برای جامعه:

• کاهش جریان روان آب باران و سیلاب ها
• کاهش اثرات “جزایر گرمایی شهری”
• کاهش دود و آلودگی و بهبود کیفیت هوا
• کاهش سر و صدا
• کاهش تقاضای انرژی
• ساختمان ها و فضای شهری را زیباتر می کند
• ارائه فضای سبز

انواع باغ‌های روف گاردن

باغ‌هایی که در روف گاردن ها تشکیل می‌شوند، عمدتاً بر سه نوع هستند: گسترده، فشرده یا متمرکز، نیمه فشرده یا نیمه متمرکز.

باغ‌های گسترده روف گاردن

باغ‌های گسترده به حداقل لایه بستر خاک نیاز دارند (۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) و نگهداری و مراقبت از آنان اصلاً دشوار نیست. همچنین نیازی به رعایت استانداردهای ایمنی اضافی ندارند. این باغ‌ها برای انبارها، گاراژها، پشت‌بام‌ها یا سایر مکان‌های اضافی اطراف خانه مناسب هستند. درعین‌حال، این نوع روف گاردن از زیبایی کمتری برخوردار است زیرا نوع پوشش گیاهی که روی این روف گاردن رشد می‌کند بسیار محدود است.

چمن، گلسنگ و خزه بهترین پوشش گیاهی برای این نوع باغ‌ها هستند. این نوع روف گاردن ازنظر نوع پوشش گیاهی و فضای ساختمانی از قیمت کمتری برخوردار است و برای آب‌وهوای مرطوب ایده آل است.

باغ‌های فشرده روف گاردن

این باغ‌ها به لایه عمیقی از خاک و محوطه‌سازی و نگهداری منظم نیاز دارند و در این زمینه از هیچ‌گونه محدودیتی برخوردار نیستند. در بعضی موارد، ساختار سقف باید از طریق افزودن کف یا مهاربند اضافی تقویت شود تا بتواند وزن ترکیبی خاک، گیاهان و بارندگی را در خود جای دهد. علاوه بر این، این نوع روف گاردن به ساخت‌وسازهای بزرگ و پایدار نیاز دارد و ازاین‌ رو بیشتر ساختمان‌ها برای باغ‌های فشرده مناسب نیستند.

پوشش گیاهی باغ‌های فشرده مشابه باغ حیاط خانه می‌باشد و گیاهان مختلف مانند گل‌ها، بوته‌ها، درختان و چندین عنصر پارک را می‌توان در این نوع باغ‌ها کاشت و شامل محدودیتی در این زمینه نیستند.

در ادامه بخشی از پروژه های اجرایی توسط آکوا را ملاحضه نمایید: 

پروژه بام سبز در ساختمان خصوصی

زمان پروژه : 1398
موضوع پروژه :
اجرای متفاوت بام سبز با گیاهان طبیعی و بسیار زیبا برای ایجاد فضایی دلچسب و آرام ، اجرای فواره های کوتاه و حوضچه های متعدد که صدای روح بخش آب را طنین انداز می کند

پروژه روفگاردن برج تهران

زمان پروژه : 1392
موضوع پروژه :بام سبز و آلاچیق 
اجرای متفاوت روفگاردن با گل های متنوع و آلاچیق و کانتر پذیرایی ، این فضا را بسیار متفاوت و جذاب کرده است .

فضاسازی باغ تالار- کهریزک

زمان پروژه : ١٣٩١
موضوع پروژه :
طراحی و اجرای فضاسازی باغ تالار به وسیله آیتم های متنوع از قبیل صخره سازی، آب نمای صخره ای، برکه، آلاچیق، نیمکت و …در فضایى بیش از پنج هزار متر مربع

منزل مسکونی- دروس

زمان پروژه : ١٣٩١
موضوع پروژه :
بام سبز گونه ای زیبا و جذاب از فضاسازی می باشد که حسی سرشار از طراوت و رشد و زیبایی را به هر ساختمان هدیه می کند.

پارک کودک - ابوظبی

زمان پروژه :
موضوع پروژه :
ایجاد مرکز تفریحی و نمایشی به وسیله آکواریوم، صخره سازی، آب نما و … می تواند جذابیت بالایی برای کودکان داشته باشد. این دقیقا کاریست که تیم امارات آب سکون در این مکان انجام داده است

مجموعه تفریحی-خیابان فرشته

زمان پروژه : 1393
موضوع پروژه :
ایجاد یک فضای دلنشین و آرامش بخش با استفاده از آیتم های طبیعی

ساخت زیستگاه ایگوآنا-سردارجنگل

زمان پروژه : 1392
موضوع پروژه :
فضاسازی در مکانهای متفاوت و ایجاد محیطی طبیعی برای موجودات، هنری زیبا و حرفه ای تخصصی می باشد. در این مکان سعی شده تمامی امکانات زیستی این سوسمار درختی یا ایگوآنا فراهم شود تا حیوان براحتی در این فضا زندگی کند