آکوا سرویس

استفاده از CO2 در آکواریوم گیاه

استفاده از CO2 در آکواریوم گیاه

همانطور که قول داده بودیم، در این مورد به جزئیات زیادی در مورد دی اکسید کربن در آکواریوم خواهیم پرداخت. ما در مورد CO2 در آکواریوم های کاشته شده صحبت خواهیم کرد و مزایا و معایب آن را در نظر خواهیم گرفت. در حالی که کوددهی CO2 در اکثر تنظیمات آکواریوم مورد نیاز نیست، شکی نیست که در صورت ارائه آن می تواند به گیاهان آکواریوم، رشد و ظاهر آنها بسیار مفید باشد.

کربن تا حد زیادی مهمترین ماده مغذی برای گیاهان است. در آکواریوم، گیاهان کربن را از دی اکسید کربن یا CO2 بدست می آورند. گیاهان آکواریوم پس از جذب CO2، آن را به کربن و O2 تجزیه می کنند. از این فرآیند، گیاهان از کربن به عنوان بلوک‌های سازنده برای رشد و تکثیر استفاده می‌کنند و در حالی که از مقداری O2 استفاده می‌کنند، بیشتر آن دفع می‌شود.

منابع مختلفی از CO2 در آکواریوم های خانگی وجود دارد. به عنوان مثال، دی اکسید کربن به طور طبیعی توسط گیاهان و ماهی ها هنگام تنفس ایجاد می شود. مواد غذایی پوسیده، سایر مواد آلی و باکتری هایی که از زباله ها تغذیه می کنند، همگی سطوح مختلفی از دی اکسید کربن تولید می کنند. با این حال، به طور معمول، مقادیر تولید شده توسط این پدیده های طبیعی برای برآوردن نیازهای گیاهان آکواریوم کافی نیست. CO2 علاوه بر مصرف گیاهان، به طور طبیعی در سطح آب گاز می گیرد.

استفاده از CO2 در آکواریوم گیاه

در بسیاری از آکواریوم هایی که به شدت کاشته می شوند، کمبود CO2 ممکن است عامل محدود کننده در رشد کلی گیاه باشد. گیاهان برای فتوسنتز به CO2 نیاز دارند. بدون سطوح کافی CO2، آنها نمی توانند انرژی کافی برای رفتن و رشد تولید کنند. به این دلایل، کود دی اکسید کربن اضافی ممکن است برای رشد یک آکواریوم کاشته شده به پتانسیل کامل خود لازم باشد.

بهترین و کارآمدترین راه برای وارد کردن دی اکسید کربن به آکواریوم استفاده از سیستم CO2 تحت فشار است. این سیستم گاز CO2 را مستقیماً به آب آکواریوم وارد می کند. این سیستم ها بسیار قابل تنظیم هستند. سیستم کاملاً خودکار CO2 با کنترل کننده pH و CO2 موجود در فروشگاه اینترنتی Modern Aquarium به کاربران این امکان را می دهد که کنترل کاملی بر میزان CO2 وارد شده به آکواریوم خود داشته باشند.

این بهترین سیستم CO2 ما برای آکواریوم های کاشته شده است. با استفاده از تنظیم کننده CO2، pH و کنترل کننده CO2، سیستم تنها زمانی که پارامترهای تنظیم شده برآورده شده باشد، CO2 را دوز می کند. این سیستم در صورت تمایل گاز CO2 را پخش می کند، از مصرف بیش از حد آن جلوگیری می کند و pH آکواریوم را برای ماهی ها ثابت و ایمن نگه می دارد. نمودار زیر دستورالعمل‌های راه‌اندازی و راه‌اندازی سیستم کاملاً خودکار CO2 آکواریوم مدرن را نشان می‌دهد.

همانطور که در بالا نشان داده شده است، سیلندر حاوی گاز CO2 فشرده (موجود در فروشگاه جوش محلی شما) است، که با سرعت کنترل شده از طریق یک تنظیم کننده آزاد می شود. تنظیم کننده امکان کنترل بسیار دقیق میزان گاز آزاد شده را فراهم می کند و شمارشگر حباب یکپارچه تأیید بصری را ارائه می دهد. رگولاتور CO2 دارای دو صفحه است: یکی میزان رهاسازی و دیگری فشار گاز در سیلندر (نشان دهنده میزان پر بودن سیلندر CO2) است.

استفاده از CO2 در آکواریوم گیاه

سپس گاز CO2 از طریق یک لوله خطوط هوایی به یک دیفیوزر CO2 فرستاده می شود که در آنجا برای مدت طولانی در تماس با آب نگه داشته می شود. صفحه سرامیکی حباب دیفیوزر به حباب های ریز CO2 اجازه می دهد تا از طریق آب به سمت بالا حرکت کنند. با کاهش شدید اندازه حباب‌ها، گاز CO2 در تماس با آب باقی می‌ماند و سریع‌تر در آب حل می‌شود و CO2 موجود برای گیاهان را افزایش می‌دهد.

با اضافه شدن و حل شدن گاز CO2، pH آب آکواریوم به تدریج کاهش می یابد. این امری طبیعی و قابل انتظار است. با این حال، با تنظیم نقطه پایین برای pH در واحد کنترل کننده pH و CO2، سیستم پس از رسیدن به مقدار تنظیم شده، منبع گاز CO2 را قطع می کند و از افت بیشتر pH آب جلوگیری می کند. همانطور که گیاهان آکواریوم شروع به جذب CO2 از ستون آب می کنند، برعکس اتفاق می افتد و pH آکواریوم شروع به بالا رفتن می کند و در نهایت به سطح بالاتر از نقطه پایین تعیین شده برای pH می رسد.

در این مرحله، سیستم روشن می شود و شروع به انتشار گاز بیشتری می کند. سیستم خودکار چرخه‌ای را ایجاد می‌کند که به موجب آن CO2 به طور مداوم در آب آکواریوم آزاد می‌شود، اما تنها زمانی که تخلیه شده و مورد نیاز گیاهان باشد.

یک نقطه ضعف قابل توجه هزینه سیستم است. اجزای جداگانه مورد نیاز برای عملکرد سیستم CO2 گران هستند. آکواریوم مدرن با درک این محدودیت، سیستم‌هایی را با قیمت‌های مختلف طراحی کرد و به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید.

همه آکواریوم های کاشته شده به کود CO2 نیاز ندارند. در واقع، به احتمال زیاد این کار را نمی کنند. با این حال، در تجربه ما، افزودن کود CO2 همواره رشد گیاهان آکواریومی را آسان‌تر می‌کند. با دادن CO2، گیاهان سریعتر و بزرگتر رشد می کنند. از آنجایی که گیاهان آکواریومی در استفاده از CO2 بسیار بهتر از جلبک ها هستند، افزودن CO2 معمولاً به این معنی است که علاقه مندان کمتر با مشکلات جلبک در آکواریوم خود مواجه می شوند. سیستم CO2 فرصت هایی را برای نگهداری بسیاری از گیاهان مختلف، حتی آنهایی که بسیار خواستار هستند، باز می کند.

استفاده از CO2 در آکواریوم گیاه

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟