آکوا سرویس

اهمیت فتوسنتز برای گیاهان آکواریوم

بیایید در مورد بیولوژی گیاهان آکواریومی زنده صحبت کنیم. به طور خاص، ما اهمیت فتوسنتز برای گیاهان آکواریوم را پوشش خواهیم داد. بله، می دانیم، این موضوع ممکن است کمی خشک به نظر برسد، اما در واقع برای نگهداری موفق گیاهان آکواریومی بسیار مهم است.

فتوسنتز گیاهان آکواریومی

همه گیاهان از جمله گیاهان آکواریومی به اصطلاح تولید کننده هستند. به عبارت دیگر، به استثنای بسیار معدودی (فکر کنید گیاهان گوشتخوار) موجودات دیگر را برای رشد مصرف نمی کنند. آنها مواد مغذی لازم را از طریق فرآیند فتوسنتز دریافت می کنند. فرآیند فتوسنتز به گیاهان اجازه می دهد تا انرژی را از نور خورشید (یا روشنایی آکواریوم)، دی اکسید کربن و آب استخراج کنند. محصول زائد فرآیند فتوسنتز، که ممکن است تا حدی غیرمعمول به نظر برسد، در واقع اکسیژنی است که گیاهان در آب آزاد می کنند.

جالب اینجاست که گیاهان کنترل کمی روی سرعت انجام فرآیند فتوسنتز دارند. در عوض، عوامل خارجی مانند نور، دی اکسید کربن، در دسترس بودن مواد مغذی (مانند کودها یا ضایعات ماهی) و دما تأثیر زیادی بر سرعت فتوسنتز دارند. در یک آکواریوم، این شما – آکواریوم – هستید که این متغیرها را کنترل می کنید و در نهایت رشد گیاه را تحت تأثیر قرار می دهید. به همین دلیل است که هر آکواریومیستی که می‌خواهد با موفقیت گیاهان آبزی را نگهداری و پرورش دهد، باید حداقل درک ابتدایی از فتوسنتز و عوامل مؤثر بر آن داشته باشد.

اهمیت فتوسنتز برای گیاهان آکواریوم

ما به طور خلاصه تعامل بین فتوسنتز و عوامل موثر بر آن از جمله نور، دی اکسید کربن، دما و مواد مغذی را شرح خواهیم داد. ما این عوامل را با جزئیات بسیار بیشتری در وبلاگ های بعدی خود در مورد پرورش گیاهان آکواریومی زنده پوشش خواهیم داد.

روشنایی

نور برای فتوسنتز کاملا ضروری است. بدون آن، گیاهان آکواریوم شما فتوسنتز نمی کنند و خواهد مرد طول و شدت نور بر سرعت فتوسنتز تأثیر می گذارد. هر چه لامپ ها را بیشتر روشن بگذارید و شدت نور آنها بیشتر باشد، سرعت فتوسنتز بیشتر می شود و به طور کلی سرعت رشد گیاهان آبزی شما افزایش می یابد (با فرض در دسترس بودن سایر عوامل ضروری مانند مواد مغذی).

دی اکسید کربن CO2

 گیاهان آکواریومی دی اکسید کربن یا CO2 را از آب و حتی بستر بدست می آورند (ماهی O2 را بازدم می کند و تجزیه غذا یا مدفوع ماهی نیز به CO2 در آب کمک می کند). گیاهانی که خارج از آب رشد می کنند می توانند دی اکسید کربن را از هوا دریافت کنند، جایی که در واقع بیشتر است. در بسیاری از موارد، توقف رشد گیاه به دلیل عدم وجود مقدار کافی CO2 در آب آکواریوم است. به همین دلیل، برای حفظ رشد گیاه سالم در تانک های پر کاشت یا تانک هایی با گیاهان آکواریومی با رشد سریع، توصیه می شود CO2 را با تزریق مستقیم به آب آکواریوم تکمیل کنید.

اهمیت فتوسنتز برای گیاهان آکواریوم

دمای آب

 مانند ماهی، افزایش دمای آب باعث افزایش سرعت فتوسنتز و متابولیسم گیاه می شود. به طور خلاصه، هر چه دمای آب گرمتر باشد، سرعت فتوسنتز و متابولیسم گیاه بیشتر می شود که به نوبه خود به معنای نیاز بیشتر به مواد مغذی/کودها و CO2 است.

مواد مغذی و کودهای شیمیایی

 گیاهان آکواریومی برای فرآیند فتوسنتز به مواد مغذی نیاز دارند. در یک آکواریوم، برنامه ها مواد مغذی را یا از ستون آب یا از بستری که در آن کاشته می شوند، جذب می کنند. خوشبختانه، آکواریوم داران گزینه های زیادی برای برآوردن نیازهای تغذیه ای گیاهان آکواریومی خود دارند. کودهای مایع مانند Seachem Flourish Advance Plant Fertilizer، زبانه های ریشه و شن های غنی از مواد مغذی وجود دارد. با استفاده مناسب از این محصولات، گیاهان شما هرگز نباید «گرسنه» بمانند.

اکسیژن (ضایعات جانبی)

 گیاهان آبزی در طول فتوسنتز و از طریق تنفس، اکسیژن را در آب آکواریوم آزاد می کنند. این در واقع برای یک مخزن ماهی آکواریومی بسیار خوب است زیرا ماهی ها از اکسیژن برای تنفس و تنفس CO2 استفاده می کنند. در طول روز، ماهی ها و گیاهان از نظر برآوردن نیازهای تنفسی خود یک رابطه کاملاً همزیستی دارند. اما نکته مهم این است که گیاهان در شب فتوسنتز را متوقف می کنند اما تنفس آنها ادامه می یابد.

اهمیت فتوسنتز برای گیاهان آکواریوم

با این تفاوت که در شب، گیاهان آبزی اکسیژن مصرف کرده و CO2 را در آب آزاد می کنند. از آنجا که سایر ساکنان تانک در آکواریوم – ماهی ها و باکتری ها – نیز از اکسیژن استفاده می کنند، در یک آکواریوم با کاشت بسیار زیاد، یک آکواریومی باید اطمینان حاصل کند که سطح اکسیژن در شب به سطوح خطرناک پایین نمی آید. یک راه حل ساده اضافه کردن مقداری هوادهی است که باعث افزایش سطح اکسیژن در طول دوره های تاریکی می شود.

درک فتوسنتز در گیاهان آکواریومی و عوامل موثر بر آن برای نگهداری موفق گیاهان آکواریومی زنده بسیار مهم است. برخلاف طبیعت، یک آکواریومیست مسئول تامین تمام مواد لازم – و در تعادل مناسب – است تا اطمینان حاصل شود که فرآیند فتوسنتز برای رشد قوی و سالم گیاهان آبزی بهینه شده است.

راه های ارتباطی:

02155958384

09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟