آکوا سرویس

جا به جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌

جابجایی ماهی‌ها و آکواریوم یکی از مشکلات بسیاری از صاحبان آکواریوم است. در زمان انتقال ، خانه جدید ماهی‌ها با مواجهه با محیط مختلف، احتمال استرس و خطرات بیشتری را تجربه می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث نگرانی‌ها و ناتوانی در انتقال ماهی‌ها و آکواریوم شود و برخی افراد مستاجر را از خرید یک آکواریوم منصرف کند.

در این متن قصد داریم به شما نکاتی را درباره جابه‌جایی ماهی‌ها و آکواریوم آن‌ها آموزش دهیم.

جا به جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌730

1. آنچه به آن نیاز دارید:

یک (یا چند) محفظه، کیسه‌ی زباله، چند بند لاستیکی

محفظه:

محفظه یا جعبه‌ی مورد استفاده شما نباید اندازه‌ی کوچکی داشته باشد، زیرا این موضوع باعث می‌شود که هوا به اندازه کافی برای ماهی فراهم نشود و فضا برایشان تنگ شود. از طرفی، این جعبه نباید خیلی بزرگ باشد، زیرا این امر ممکن است منجر به کمبود آب برای ماهی‌ها شود. بهتر است جعبه دارای عایق و پوشاننده باشد یا شما آن را با استفاده از عایق‌های مناسب پوشانی کنید. از طریق فروشگاه‌های آکواریوم ممکن است بتوانید جعبه‌هایی با جداره‌های استریوفومی را تهیه کنید که از نظر عایقی بسیار مناسب هستند. به عنوان مثال، یکی از این جعبه‌های یخچالی مسافرتی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد.

کیسه‌ی زباله:

برای جا به جایی ماهی‌ها، به چند کیسه‌ی زباله نیاز دارید که به اندازه‌ی کافی بزرگ باشند تا محفظه را پر کنند. بهتر است این کیسه‌ها نیمه شفاف باشند تا بتوانید از آنچه درون آن‌ها اتفاق می‌افتد با خبر شوید. لازم به ذکر است که کیسه‌های زباله باید نو و تمیز باشند، زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث آلودگی آب و آسیب به ماهی‌ها شوند.

جا به جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌731

بند لاستیکی:

شما در حین کار به چند بند لاستیکی نیاز پیدا خواهید کرد.

جا به جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌732

2. تعویض آب آکواریوم

پیش از جا به جایی، بهتر است روزانه حدود 20 درصد آب آکواریوم خود را تعویض کنید. این کار به حفظ کیفیت آب کمک می‌کند و میزان آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین، می‌توانید آکواریوم را نیز تمیز کنید، اما توجه داشته باشید که این کار را یکباره انجام ندهید. بهتر است صبر داشته و هر روز مقداری از آکواریوم را تمیز کنید تا بهترین شرایط برای ماهی‌های خود فراهم شود.

3. به ماهی‌ها غذا ندهید

از 48 ساعت قبل از قرار دادن ماهی‌ها در محفظه، به آن‌ها هیچ غذایی ندهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ غذایی در آکواریوم آن‌ها نیز باقی نمانده است. ما به دنبال این هستیم که شکم آن‌ها قبل از ورود به کیسه‌ها کاملا خالی باشد. در طول حرکت نیز هیچ غذایی به آن‌ها ندهید. ما تمایل داریم تا آب داخل کیسه‌ها تا حد امکان تمیز باقی بماند.

4. کیسه زباله را در محفظه قرار دهید

یکی از کیسه‌های زباله را در محفظه قرار دهید و سپس یکی دیگر را بر روی آن قرار دهید. در واقع، ما از کیسه‌های زباله دو لایه‌ای استفاده می‌کنیم که اگر یکی از آن‌ها سوراخ شد، دیگری جلوی نشت آب را می‌گیرد. شاید بخواهید از سه کیسه زباله استفاده کنید و از نظر ما این موضوع هیچ مشکلی ندارد. با استفاده از یک خطکش، فاصله‌ی بین کف و سقف محفظه را اندازه بگیرید. به عنوان مثال، فرض کنید این فاصله 36 سانتیمتر است.

شما باید بین ۱/۴ تا ۱/۳ از محفظه را به آب و مابقی را به هوا اختصاص دهید. برای این منظور، باید بین ۹ تا ۱۲ سانتیمتر از آب را در این محفظه پر کنید و بخش دیگر را خالی بگذارید. از یک قاشق، ملاقه یا ابزار مناسبی برای جابجایی آب که کاملاً تمیز باشد استفاده کنید و از سطح آب آکواریوم آب بردارید و آن را داخل کیسه‌های زباله‌ای که درون محفظه قرار دارند بریزید. مطمئن شوید که از آب کف آکواریوم یا آبی که برای آکواریوم نیست استفاده نمی‌کنید. این کار باعث می‌شود که فضولات موجود در کف آکواریوم و موادی که باعث کثیف شدن آب می‌شوند، وارد حوضچه‌های موقت ماهی‌ها نشوند.

جا به جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌733

ماهی‌ها را با استفاده از روش‌هایی که پیش‌تر برایتان توضیح داده‌ایم، به این محفظه‌ها منتقل کنید. ماهی‌های دارای خشونت را تنها و در محفظه‌های جداگانه قرار دهید. همچنین محفظه‌ها را از حد شلوغی زیاد نگه دارید. محفظه را همراه با کیسه‌ای که درون آن است، آب و ماهی‌های درون کیسه را بر روی یک میز قرار دهید. سر کیسه را درون یک دست جمع کنید و سعی کنید هوای بین دو لایه‌ی کیسه را تا حد امکان خالی کنید.

در جایی که می‌خواهید سر کیسه را ببندید، یک روزنه به قطر 2 سانتیمتر باز بگذارید و از فاصله‌ی 20 سانتیمتری یک یا دو بار داخل کیسه فوت کنید. خودتان را به کیسه نچسبانید تا دی‌اکسید کربن از شش‌ها خارج شود؛ زیرا ماهی‌ها به آن نیازی ندارند. هدف ما این است که هوای بین دهان شما و کیسه داخل کیسه قرار بگیرد. سپس سر کیسه را با استفاده از بند‌های پلاستیکی گره بزنید و کیسه را در محفظه قرار دهید تا آن را کاملا پر کند.

سپس محفظه را ببندید تا نوری وارد آن نشود. اغلب ماهی‌ها در محیط‌های تاریک تحرک کمتری دارند. ممکن است سخت باشد تا چه مدت ماهی‌ها در چنین شرایطی زنده بمانند؛ اما تجربه نشان داده که آن‌ها تا 48 ساعت نیز زنده می‌مانند و به آکواریوم جدیدشان منتقل شده‌اند. هیچگاه در طول سفر به ماهی‌ها غذا ندهید.

مطمئن شوید که دمای آب داخل کانتینر مناسب ماهی شما باشد. برای ماهی‌های آب‌گرم، دما باید بین 22 تا 24 درجه‌ی سانتیگراد و برای ماهی‌های آب‌سرد مثل ماهی قرمز، دما باید بین 18 تا 21 درجه‌ی سانتیگراد باشد. بهتر است دما به کمینه‌ی مورد نظر نزدیک‌تر باشد؛ زیرا در این حالت متابولیسم و سوخت و ساز ماهی‌ها کمتر می‌شود و فضولات کمتری از آن‌ها تولید می‌شود که به طور مستقیم منجر به آب تمیزتر می‌شود.

5. 80 درصد آب آکواریوم قبلی را نگه دارید.

باید توجه داشت که این روش برای آکواریوم‌های بسیار بزرگ ممکن نیست. بخشی از آب توسط محفظه‌های حمل ماهی‌ها منتقل می‌شود و بقیه باید در محفظه‌های دیگری قرار داده شود.

پس از استقرار در محیط جدید، ابتدا آب کانتینرهای خالی را که هیچ ماهی در آن‌ها نیست، به آکواریوم منتقل کنید و به مدت یک یا دو ساعت اجازه دهید سیستم فیلتر آب را تصفیه کند. سپس با دقت و به انطباق با دستورالعمل‌های ارائه شده، ماهی‌ها و آب محفظه‌های آن‌ها را به آرامی به آکواریوم جدید منتقل کنید.

توجه:

این دستورالعمل برای جا به جایی ماهی‌ها با هواپیما نوشته نشده است. برای این منظور باید از افراد حرفه‌ای به صورت مستقیم کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آکوا تماس بگیرید.

شماره تماس: 09205958384   02155958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟