آکوا سرویس

کار تیمی ماهی ها

یک تیم شوید! ماهی‌ها همکاری پیچیده‌ای با یگدیگر دارند. عکس‌های زیادی از همکاری دو خرگوش ماهی منتشر شده اما برای اولین بار این رفتار اعجاب انگیز به پژوهش گذاشته شده است. یک تحقیق تازه در محیط طبیعی زندگی این ماهی‌ها نشان از همیاری خرگوش ماهی‌ها در کنار یکدیگر دارد.

نکته‌ی جالب اینجا است که این همیاری و کمک به یکدیگر خیلی اوقات به منظور ایجاد رابطه جنسی نیست. من هواتو دارم! ماهی‌ها واقعا از جفت‌شان حمایت می‌کنند.

کمک به یکدیگر

وقتی صحبت کمک به یکدیگر به میان می‌آید، ماهی‌ها خیلی بیشتر از آن‌چه تا پیش از این تصور می‌شد، در این امر قوی ظاهر می‌شوند. تحقیق جدیدی که در دانشگاه جیمز کوک صورت گرفته است نشان می‌دهد که خرگوش ماهی‌ها در هنگام غذا خوردن به شدت از یکدیگر حمایت می‌کنند و به همیاری یکدیگر می‌پردازند. در حالی که این رفتار حمایت‌گرایانه پیش‌تر در برخی پرنده‌ها و پستانداران مشاهده شده بود، باور این نکته که این نوع رفتار در بین ماهی‌ها هم پیدا شود، کار سختی بود.

کار تیمی ماهی ها536

دکتر سیمون برندل

دکتر سیمون برندل از مرکز مطالعات ای آر سی می‌گوید: “ما به این نتیجه رسیدیم که جفت‌های خرگوش ماهی پایبند کشیک دادن و مراقبت از همدیگر در زمان خوردن غذا هستند. ” او اضافه می‌کند: ” به عبارت دیگر یکی از جفت‌ها در حالی که دیگری در حال خوردن غذا است، همیشه در حالت آماده باش به سر می‌برد. این ماهی‌ها مراقب پشت سر یکدیگر هستند.

این رفتار در بین ماهی‌ها خیلی خاص و کم سابقه است. به نظر می‌رسد این همیاری یک همیاری دو سویه بین جفت‌ها است.” همیاری دو سویه نیاز به سرمایه گذاری و حساب باز کردن بر روی جفتی دارد تا بعدتر همان جفت از نقش حمایت شونده به نقش حمایت‌گر در بیاید که این رفتار خود نیاز به توانایی اجتماعی پیچیده‌ای دارد. توانایی و مهارتی که تصور بر این بود که در بین ماهی‌ها پیدا نمی‌شود.کار تیمی ماهی ها538

دکتر برندل

دکتر برندل معتقد است که این تحقیقات به وضوح از همیاری دو جانبه بین جفت‌های خرگوش ماهی حکایت می‌کند. او می‌گوید: “همیشه بر سر این موضوع که همیاری دو سویه می‌تواند در بین حیواناتی که همانند انسان فرآیند تکامل شناختی و کسب مهارت‌های اجتماعی را طی نکرده‌اند، نیز وجود داشته باشد، مناقشه‌ای جدی‌ وجود داشته است.

با نشان دادن این رفتار خرگوش ماهی‌ها، که تصور رایج بر منزوی بودن و کم هوش بودن و غیر تکامل یافته بودن آن‌ها است ما ثابت کردیم که احتمالا همیاری، آن‌گونه که پیش‌تر تصور می‌شد توانایی منحصر به فرد و ویژه‌ای نیست که تنها در بین انسان‌ها و برخی گونه‌های جانوری معدود وجود داشته باشد.

پروفسور بلوود

پروفسور بلوود از موسسه‌ی ای آر سی نیز معتقد است که تصور رایج در مورد زندگی اجتماعی ماهی‌ها در حال تغییر است. او می‌گوید:”یافته‌های ما باعث شعله‌ور شدن فهم تازه‌ای از ماهی‌ها می‌شود. فهمی‌که به ما می‌گوید ماهی‌ها از نظر زیستی یک ارگانیسم تکامل یافته با رفتارهای اجتماعی پیچیده هستند. این یافته‌ها همچنین شاید موجب شوند تا روش مطالعه و تحقیق و مباحث پیرامون ماهی‌ها به کلی تغییر کند.

مراحل راه اندازی آکواریوم آب شور

1. در ابتدا، با استفاده از یک دستمال تمیز، شیشه‌های آکواریوم را پاک کنید. اجازه دهید آب مخلوط با محصولات شیمیایی مانند سفیدکننده ها به شیشه نرسد، بهتر است از محصولاتی مانند PH Minuse استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

2. شن مورد استفاده برای بستر آکواریوم را با آب گرم کاملاً بشویید تا از املاح و مواد آلی مضر پاک شود. می‌توانید شن را با آب و مایع شستشوی مناسب بشویید و پس از انجام چندین بار شستشو، آن را به آفتاب مستقیم بگذارید تا خشک شود. سپس شن را مجدداً با آب گرم شستشو داده و به آکواریوم انتقال دهید.

3. پدیا فیلتر وول را پس از شستشو با آب گرم در محل قرار دهید.

4. مواد فیلتری یا مدیای مورد نیاز را پس از شستشو دقیق، در کیسه‌های توری پلاستیکی قرار داده و به داخل فیلتر انتقال دهید. بر روی بیوبال‌ها مقداری پد قرار دهید تا از ورود غذا و ذرات معلق به داخل فیلتر جلوگیری کند.

5. اسکیمر، موج سازها و اترپمپ را در محل مناسب نصب کنید و از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

6. آب شور را با استفاده از نمک مناسب با آب تصفیه شده تهیه کنید و آن را به داخل آکواریوم منتقل کنید.

7. با استفاده از پمپ هوای مناسب و یک یا دو سنگ هوا، آکواریوم را اکسیژنه کنید تا فرایند چرخه ی نیتروژن به سرعت انجام شود. پس از اتمام چرخه، پمپ هوا را خاموش کنید.

8. برای شروع چرخه ی نیتروژن، آمونیاک را به آب اضافه کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از غذای ماهی، لایوراک تصفیه شده یا آمونیاک مخصوص آکواریوم آب شور انجام دهید.

حفظ کیفیت آب آکواریوم و بررسی نتایج آن تا مطمئن شدن از سلامت محیط زیست ماهیان بسیار حائز اهمیت است. به این منظور، از تست‌های آب منظم استفاده کنید و اقدامات لازم را برای تنظیم و مراقبت از آکواریوم خود انجام دهید.

برای ارتباط با کارشناسان بدون تعطیلی پاسخگویتان هستیم 09205958384    02155958384 

مشتری ارزشمندترین سرمایه ماست

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟