آکوا سرویس

گیاه آکواریومی عدسک آبی

گیاه عدسک آبی بیضی شکل می باشد و این گیاه معمولا به صورت شناور یا غوطه ور در آب دیده می شود. و نگهداری از این گیاه بسیار آسان است.

عدسک آبی گیاهان کوچک مدور یا بیضی شکل هستند که سطح آنها بیش از چند میلی متر مربع وسعت ندارد. این گیاهان معمولا به صورت شناور و گاهی غوطه ور در آب دیده می شوند.

رشد آنها سریع بوده و نگهداری از آنها آسان است.

در انتخاب مخزن برای این گیاه باید دقت نمود که عدم جلوگیری از نفوذ نور باعث نابودی این گیاه نشود. همچنین عدسک آبی را می توان در کنار گیاهان شناوری همچون پری آبی، کاهوی آبی، آزولا و گونه های متعدد عدسک آبی استفاده نمود که در این صورت زیبایی آنها دو چندان می شود.

گیاه آکواریومی عدسک آبی

توضیحات تکمیلی :

  • عدسک آبی (Duckweed) یا علف هرز اردکی، گیاه سبز کوچکی از خانواده ی لمناسه است و به طور متراکمی در سطح آبها می روید و آب را همچون حصیری در بر می گیرد.
  • توانایی تکثیر سریع با مصرف موادمغذّی حل شده در آب را دارد، در شرایط بهینه (وجود مغذّی ها، آفتاب، پی اچ حدود خنثی، و دمای بیست تا سی درجه ی سانتیگراد)، زیست توده ی (بیوماس) آن طی دو یا سه روز، دو برابر میشود و می توان آن را برداشت کرد و در آفتاب خشک کرد، بی آنکه هزینه، نیروی کار و تخصص زیادی نیاز باشد.
  • برای زاد و ولد، نیازمند حجم عظیمی از مواد معدنی است و از این رو تکامل آن در جهتی بوده است که بتواند به سرعت، مواد معدنی (و در صورت وجود، مواد آلی) را از آبی که در آن شناور است، جذب میکند. این مواد مغذّی کانی و آلی، به بدنه ی گیاه (زیست توده) تبدیل میشوند. این باعث شده است که آن را یک «پمپ مغذی» بخوانند، که عناصری نظیر نیتروژن، فسفر، کلسیوم، سدیم، منیزیم، کربن و کلر را که پیوسته از زمینهای زراعی گرفته میشوند، به چرخه ی تولید بر می گرداند. ضمن اینکه با برداشت فسفات ها و نیتروژن (به ویژه آمونیاک) که هر دو از فراوانترین آلاینده ها در پساب عملیات کشاورزی می باشند و با افزایش جمعیت آدمها و نیاز به تراکم هر چه بیشتر دامها در مساحت های کوچک، در حال گسترش هستند، مسئله ی بزرگی از میان بر می دارد.
  • گیاه عدسک آبی که با عمل آوری آب حاصل میشود، خود باید از سطح آب جمع آوری شود؛ عدسک آبی که در فاضلاب ها و یا پسماند دامداری ها رشد یافته است، مسمومیت زا نیست و می تواند خوراکی برای ماهی و چهارپایان و یا کودی برای کشتزارها باشد. با این وجود برای اطمینان بیشتر، آنرا می توان مدت زمانی در آب پاکیزه نگهداری کرد و یا پس از خشک کردن، با اشعه ی فرابنفش و یا گاز ازون، پاک کرد.

گیاه آکواریومی عدسک آبی

  • این گیاه را به دلایل زیر، یکی از خوش آتیه ترین گیاهان در قرن بیست و یکم قرار می دهند:
  • می توان از آن برای تغذیه ی آبزیان، ماکیان و گاو استفاده کرد؛ در جاهایی، عدسک آبی را کاملاً جایگزین سویا در تغذیه ی دام کرده اند. توانایی تخلیص و متراکم سازی و پمپاژ معکوس مواد مغذی موجود در فاضلاب، فراهم سازی غذا برای حیات وحش، به ویژه پرندگان تالاب مناسب است.
  • عدسک آبی می تواند مواد معدنی را به سرعت از آبی که در آن شناور است برای رشد و تغذیه لازم خود جدا کند. عدسک قادر است مواد ارگانیک را جدا کند. این مواد ارگانیک و معدنی و مغذی تبدیل به ماده‌ای از گیاه می‌شوند که توده‌ی زنده را تشکیل می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که عدسک ها در از بین بردن فسفات و نیتروژن و آمونیاک بسیار مناسب می باشند
  • پاک کردن پساب و فاضلاب ناشی از کشاورزی نیاز به حذف مقادیر زیادی از فسفات و نیتروژن از آن دارد. این آفت در حال رشد، مشکل حادی را در اطراف جهان به وجود آورده است و دلیل آن هم استفاده روز افزون از کشاورزی مدرن و تجمع احشام در زمین ها می باشد.
  • توده‌ی زنده این گیاه ( بیوماس) که در فرایند پاکسازی پساب شکل می‌گیرد، خودش باید از آب پاکسازی شده حذف شود. این عمل به صورت گرفتن کف از آب انجام می‌شود. عدسک پرورش یافته در پساب و فاضلاب کشاورزی دارای مواد سمی نمی‌باشد و می‌توان از آن به عنوان تغذیه برای ماهی‌ها و یا چهارپایان و حتی به عنوان کود تقویتی در کشاورزی بهره برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان  ما از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید.  02155958384  09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟