آکوا سرویس

اسکای لایت در معماری نوین

اسکای لایت در معماری نوین

در بسیاری از برج ها و ساختمان های لوکس، اجرای اسکای لایت ها به چشم می خورد. اسکای لایت ها تاثیر ارزشمندی به سازه و محیط می دهند. اسکای لایت ها جزء آیتم های شیشه در‌ معماری محسوب می شوند و همچنین جزء آیتم های پرطرفدار در پروژه های خاص و لوکس می باشند.

اسکای لایت ها جزء آن دسته مواردی قرار می‌گیرند که در ساخت آن ها از شیشه ساخته شده است و سطح شفاف و براق شیشه به سازه یک جلوه منحصر به فرد و جذاب می دهد.

اسکای لایت ها به دو دسته از نظر ساختاری تقسیم‌ می شوند:

  • سقف شیشه ای ثابت
  • شقف شیشه ای تهویه دار

اسکای لایت در معماری نوین

سقف شیشه ای ثابت

این سقف های شیشه ای همانطور که از نامشان پیداست، ثابت هستند و امکان باز و بسته شدن ندارند. این سقف ها یکپاچه اجرا می شوند و این سقف ها تنها نور را عبور می دهند و این‌ نوع از اسکای لایت علاوه بر عبور نور و منعکس کردن آن، نمایانگر جلوه خاص و زیبای آسمان نیز هست.

سقف شیشه ای متحرک

سقف های شیشه ای متحرک، با استفاده از ریل های مخصوص و نیروهای برقی، قابلیت باز و بسته شدن دارند. با استفاده از سقف های شیشه ای متحرک می توانید از هوای تازه و طبیعی روز‌ لذت ببرید و همچنین برای تهویه هوای داخل محیط این نوع سقف های شیشه ای گزینه بهتر و مناسب تری هستند.

چرا اسکای لایت؟

همانطور که گفتیم اسکای لایت ها نوعی از سقف است که به جای استفاده از مواد و مصالح رایج، از شیشه در آن ها به شکل های گوناگون و مختلف استفاده می شود و به مرحله نصب و اجرا می رسد. استفاده از اسکای لایت ها به جای استفاده از سقف های معمولی و تمام گچ علاوه بر مدرن و جذاب کردن فضا بیرونی و داخلی شما، مزایا عالی نیز دارد.

شما با اسکای لایت در واقع با یک تیر دو نشان زده اید به طوری که استفاده از سقف های شیشه ای هم می توانید از سقف ولی به صورت شیشه استفاده کنید و هم می توانید از آسمان لذت ببرید، در واقع اسکای لایت ها مانند یک رابط یا پل وسط محیط داخل و بیرون شماست.

اسکای لایت ها را همچنین می توان به طرح دلخواه نیز نصب و اجرا کرد. اسکای لایت های فری فرم، زمانی که به جزء طرح های هندسی به طرح های دیگر نیز علاقه مند باشید، می توانید از این نوع اسکای لایت ها استفاده کنید.

این نوع از اسکای لایت ها اغلب در مکان های بزرگ مانند مکان های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و از ویژگی های بارزی که دارند، عدم استفاده از ستون های میانی است که همین موضوع باعث می شود فضای ایجاد شده یک فضای بزرگ و یکپارچه باشد و محیطی زیبا و یکدست را ارائه دهد. اما اجرا و نصب اسکای لایت ها در مکان های مختلف نیازمند یک سری اصول و نکات مهم است که باید این نکات رعایت شود.

اسکای لایت در معماری نوین (2)

رسیدگی به وضعیت سقف

یکی از موارد مهمی که قبل از نصب اسکای لایت باید رعایت کنید، بررسی سقف است. در‌واقع، برای اینکه اسکای لایت را نصب کنید باید یک سقف سالم داشته باشید. اگر سقف شما دارای نقص هایی و یا خیلی قدیمی باشد.

باید قبل از نصب و اجرای اسکای لایت اقدام به تعمیر یا تعویض سقف خود کنید زیرا اسکای لایت را باید روی یک سقف سالم نصب و اجرا کرد در غیر اینصورت ممکن است ایمنی ساختار و اسکلت سقف به خطر بیوفتد. پس توصیه می شود که حتما قبل از نصب اسکای لایت وضعیت سقف را بررسی کنید.

شکل و فرم سقف

در انواع شکل و فرم های سقف ها، سقف های زاویه دار برای اجرای اسکای لایت ها گزینه بهتر و کاربردی تری هستند. نصب اسکای لایت بر روی سقف های زاویه دار باعث می شود که در فصل های بارانی، آب در یک قسمت جمع نشود و از تجمع آب بر روی اسکای لایت جلوگیری می کند.

در واقع زاویه این سقف ها آب را به راه های دیگر‌ هدایت می کند و از انباشت آب و مشکلاتی دیگر جلوگیری می‌کند. همچنین در طولانی مدت، تماس و برخورد آب با فریم اسمای لایت باعث فرسوده شدن آن می شود.

جهت نصب اسکای لایت

پیدا کردن بهترین نقطه برای نصب اسکای لایت یکی از موارد مهمی است که باید به آن اشاره کرد. این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید درمورد اینکه در کدام از قسمت فضای شما نور بیشتری دریافت می کند، تحقیق کنید و محل مناسب برای نصب اسمای لایت را پیدا کنید.

اما نکته قابل توجه در این مورد این است که نصب این سقف ها در ضلع جنوبی باعث گرم شدم بیشتر محیط در فصل های تابستان و بهار می شود و یا نقطه ای که انتخاب می کنید بین درختان بلند نباشد زیرا مانع عبور مستقیم نور می شود همین موضوع سبب کاهش ورود نور در محیط شما می شود.

اسکای لایت در معماری نوین (3)

مزایای اسکای لایت ها

ورود نور طبیعی

نور طبیعی از مزایای خیلی جذاب این سقف ها هستند. همانطور که میدانید در ساخت این نوع سقف ها از شیشه استفاده شده است و شیشه به راحتی نور را از خود عبور می دهد. با استفاده از این نوع سقف ها شما می توانید به راحتی از نور طبیعی و جذاب لذت ببرید.

صرفه جویی در انرژی

در فصل زمستان و سرما، این سقف ها با تابش نور خورشید می توانند گرمای محیط شما را افزایش بدهند و همینطور در فصل گرم تر به دلیل نور طبیعی باعث کاهش نور مصنوعی شوند و در صرفه جویی انرژی تاثیر گذار می باشند.

هویه هوا

اسکای لایت های تهویه دار، قابلیت باز و بسته شدن دارند. این ویژگی در این نوع از سقف های شیشه ای باعث می شود که با باز شدن این اسکای لایت ها هوا به راحتی وارد و خارج شود و همین موضوع باعث تهویه هوا می شود.

نتیجه گیری

اسکای لایت ها از آیتم های مدرن و جدید در معماری هستند که در اغلب ساختمان ها و برج های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.اسکای لایت ها تاثیر گستره و عالی بر روی سازه شما می گذارند.

اگر شما هم به اسکای لایت ها علاقه مند هستین و به مشاوره نیاز دارید.برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق شماره های زیر اقدام فرمایید.

55958384  و  09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟