آکوا سرویس

ماهی لوچ دلقک

مشخصات ماهی

نام: لوچ دلقک

نام علمی: Botia Macracanthus

زیستگاه اصلی: بورنئو و سوماترا

خصوصیات فیزیکوشیمیایی: دما = ۸۷-۷۳ درجه فارنهایت ( ۲۳-۳۰ درجه سانتیگراد ) – PH=6.0-7.0

اندازه: این ماهی معمولاً تا ۱۲ اینچ (حدود ۳۰ سانتیمتر) رشد می‌کند، اما برخی افراد می‌توانند اندازه‌های بزرگ‌تری داشته باشند.

ماهی لوچ دلقک136

غذا

این ماهی به عنوان یک همه‌چیزخوار شناخته می‌شود، اما غذاهایی که حاوی بافت جانداران مثل کرم خونی و میگو هستند را بیشتر دوست دارد. همچنین، استفاده از مکمل‌های گیاهی نیز برای تنوع غذایی و تامین نیازهای غذایی این ماهی بسیار مفید است.

خصوصیات اخلاقی ماهی

لوچ‌های دلقک معمولاً ماهیان اجتماعی هستند و ترجیح می‌دهند در جاهای تاریک پنهان شوند. برای آن‌ها باید مکان‌های مخفی زیادی در آکواریوم فراهم شود. یکی از عادت‌های آنها این است که خود را در گوشه‌ای از تانک به گونه‌ای قرار می‌دهند که ممکن است تصور شود ماهی آنها مرده یا در حال مرگ است.

آنها در آکواریوم به راحتی نگهداری می‌شوند، اما به آب نامناسب بسیار حساس هستند. همچنین، از آنجایی که علاقه زیادی به جستجو و پیدا کردن غذا از بین شن‌ها دارند و همیشه در کف تانک به دنبال غذا می‌گردند، باید چند لایه شن در کف آکواریوم بریزید تا آن‌ها بتوانند به راحتی جستجو کنند.

ماهی لوچ دلقک137

رفتار و سازگاری

این ماهی به طور کلی خجالتی است و با بیشتر ماهی‌های هم اندازه‌اش و گیاه‌خواران سازگاری دارد. حتی گاهی اوقات با کوریدوراس‌ها نیز گروه‌هایی تشکیل می‌دهند و با هم حرکت می‌کنند. این ارتباطات گروهی از جمله عادت‌های معمول این ماهیان است که نشان از رفتار اجتماعی آنها دارد.

بیماری رایج

یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که در بین لوچ‌های دلقک مشاهده می‌شود، سفیدک (ایک) است. به همین دلیل، پیش از انتقال آنها به تانک اصلی، حداقل باید به مدت ۲ هفته در قرنطینه نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که سالم هستند و هیچ نشانه‌ی بیماری وجود ندارد.

نکته‌ی دیگری که باید در نگهداری این ماهیان مد نظر قرار گیرد این است که در آکواریوم، نور باید از بالا تابیده نشود و تنها باید مقداری نور ملایم به تانک رسید تا بخش‌هایی از آن تاریک باقی بماند و لوچ‌ها به راحتی بتوانند در آنجا مخفی شوند. اگر لوچ‌های دلقک با شرایط مناسب نگهداری شوند، ممکن است تا ۵۰ سال هم عمر کنند.

تشخیص جنسیت

تشخیص جنسیت لوچ‌های دلقک واقعاً مشکل است و یکی از مشخصه‌های مهم برای تفکیک آنها، شکل باله دمی است. در نرها، باله دمی دارای کمی خمیدگی است و شبیه به یک پنجه شکل است. اما در ماده‌ها، این خمیدگی و پنجه‌ای بودن باله دمی وجود ندارد و به شکل صاف و عمودی است. این تفاوت‌ها معمولاً به عنوان راهنمایی برای تشخیص جنسیت در این ماهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باز هم تشخیص صحیح جنسیت اغلب نیاز به تجربه و تخصص دارد.

ماهی لوچ دلقک138

نحوه تکثیر

تکثیر لوچ‌های دلقک در آکواریوم یک رویداد کمی است، اما می‌توان آنها را به صورت طبیعی یا با استفاده از هورمون‌ها در آکواریوم تکثیر کرد. برای این کار، ابتدا باید گروه‌هایی از ۵ یا ۶ لوچ بالغ (با حداقل طول ۷ اینچ یا ۱۷ سانتی‌متر) را در کنار هم قرار دهید تا با هم جفت‌گیری کنند. سپس یک جفت از آنها که با هم شنا می‌کنند و از سایر ماهی‌ها فاصله می‌گیرند، را به یک تانک دیگر با شرایط زیر انتقال دهید:

– دما = ۸۴ درجه فارنهایت (۲۸.۹ درجه سانتی‌گراد)
– PH = 6.5
– حضور تعدادی گیاه طبیعی

شرایط محیطی که برای تکثیر لوچ‌های دلقک ایجاد می‌شود، می‌تواند به افزایش احتمال موفقیت در فرآیند تولید مثل کمک کند.

چند هفته قبل از تخم‌ریزی، لوچ‌ها تغییر رفتار نشان می‌دهند و شروع به خوردن ماهی‌های کوچکتر از خود می‌کنند. این باعث می‌شود لوچ ماده به سرعت رشد کند و شکمش متورم شود. زمانی که شکم لوچ ماده حجمی دو برابر حجم اولیه را به خود می‌گیرد، باید یک توری پلاستیکی را در وسط تانک قرار داد تا والدین بعد از تخم‌ریزی به تخم‌ها دسترسی نداشته باشند.

همچنین برخی از افراد یک لوله پلاستیکی را در تانک قرار می‌دهند تا تخم‌ریزی لوچ‌ها راحت‌تر شود و تخم‌ها را درون لوله قرار دهند. در شب تخم‌ریزی، لوچ‌های جفت‌شده در سطح پایینی آب شنا می‌کنند و در بدن همدیگر پیچ و تاب می‌خورند و همدیگر را تعقیب می‌کنند. در صبح روز بعد، تخم‌ها را در آکواریوم رها می‌کنند و لوچ نر با پخش کردن اسپرم در آب، آنها را بارور می‌کند.

نکته: در صورتی که والدین به تخم‌ها دسترسی داشته باشند، به سرعت آنها را می‌خورند، بنابراین حتماً باید از توری استفاده شود و پس از تخم‌ریزی والدین را از تانک خارج کنید.

ماهی لوچ دلقک139

پس از هچ شدن تخم‌ها، بچه‌ها از کیسه چربی زیر شکمشان تغذیه می‌کنند. پس از گذشت چند روز، باید آنها را با آرتمیا و غذاهای مایع تغذیه دهید. پس از مدت ۲ هفته، بچه ماهی‌ها به اندازه‌ای رشد می‌کنند که بتوانند سایر غذاهای خشک پودر شده را بخورند و باید با غذاهای دیگر نیز تغذیه شوند. اگر بچه‌ها به خوبی تغذیه شوند، به سرعت رشد کرده و طی ۶ هفته، طول بدنشان به ۲.۵ سانتیمتر می‌رسد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و برقراری ارتباط با کارشناسان ما، می‌توانید از شماره‌های زیر استفاده کنید:

تلفن: 02155958384

تلفن همراه: 09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟