آکوا سرویس

چگونه از آکواریوم آب شیرین مراقبت کنیم

نگهداری از یک آکواریوم می تواند یک تجربه ارزشمند باشد. مخازن ماهی آب شیرین برای راه اندازی و نگهداری ارزان هستند و مجموعه ای باورنکردنی از ماهی ها وجود دارد که می توانید با آنها آکواریوم جدید خود را راه اندازی کنید. حال بیایید ببینیم چگونه از آکواریوم آب شیرین مراقبت کنیم.

ساخت آکواریوم آب شیرین

ساختن یک اکوسیستم کوچک از حیوانات و گیاهان احساس شگفت انگیزی است. بسیاری از مردم پس از خرید اولین مخزن ماهی خود، مادام العمر در گیر هستند و سرگرمی آنها به سرعت به آکواریوم های بزرگتر، آکواریوم های بیشتر یا هر دو گسترش می یابد!

متأسفانه، برای بسیاری از ماهی داران، می تواند جاده ای بسیار پر دست انداز نیز باشد. درک اینکه کدام ماهی را بخرید، چه نگهداری اولیه را انجام دهید، و چه زمانی، چه مقدار و چند وقت یکبار باید غذا بدهید، از جمله جزئیات دیگر برای زنده نگه داشتن و سالم نگه داشتن ماهی شما مهم است.

برای مبتدیان، می تواند به خصوص ناامید کننده باشد. تعداد زیادی اطلاعات در اینترنت موجود است، اما بسیاری از آنها گیج کننده و متناقض هستند. تازه وارد چطور باید بداند از کجا شروع کند؟ در این مقاله، شش نکته را می خوانید که در صورت رعایت آنها، شانس موفقیت شما به عنوان یک نگهدارنده ماهی تازه کار را بسیار افزایش می دهد.

اگر در این آکواریوم بمانید، کار آسان‌تر می‌شود و یک روز حرفه‌ای خواهید شد. اما از آنجایی که احتمالاً نمی‌خواهید در حالی که به جلو می‌روید و طناب‌ها را یاد می‌گیرید، دنباله‌ای از ماهی‌های مرده باقی بمانید، ارزش آن را دارد که چند ایده اولیه را کنار بگذارید.

چگونه از آکواریوم آب شیرین مراقبت کنیم

نگهداری ضعیف تانک یکی از بزرگترین دلایلی است که ماهی های استوایی خیلی زود می میرند. در اینجا شش کاری وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس داشتن ماهی شاد، سالم و یک آکواریوم زیبا انجام دهید.

  1. قبل از اضافه کردن ماهی، تانک را چرخه بزنید

اگر قبلاً این عبارت را نشنیده اید، “دوچرخه سواری تانک” به معنای انجام اقدامات لازم برای رساندن شرایط آب به جایی است که برای ماهی سالم است. این کاری است که باید قبل از اینکه ماهی را به مخزن خود اضافه کنید انجام دهید. به عبارت دیگر: شما نباید تانک ماهی و ماهی خود را در یک روز خریداری کنید!

دوچرخه سواری شامل رشد میکروارگانیسم های سالم در داخل مخزن است که زباله ها را تجزیه می کند و به حفظ آب برای ماهی ها کمک می کند. این کار کمی طول می‌کشد و اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از اضافه کردن ماهی اجازه دهید تا مخزن حداقل یک هفته کار کند.

مهم است که یک آکواریوم جدید را درست راه اندازی کنید. بسیاری از کیت های آکواریوم جدید همراه با یک بسته کوچک ارائه می شوند که می توانید از آن برای اضافه کردن عناصر لازم برای دوچرخه سواری استفاده کنید، یا می توانید آن را به طور جداگانه در فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کنید. شما همچنین می توانید مخزن را به سادگی با افزودن کمی غذای ماهی به چرخه درآورید، که شروع به تجزیه شدن و شروع فرآیند می کند.

کاری که هرگز نباید انجام دهید این است که سعی کنید تانک خود را با ماهی هایی که از قبل در آن هستند، دوچرخه سواری کنید. این برای ماهی ها بسیار ناسالم است و تا زمانی که پارامترهای آب ایمن نباشد، به راحتی بیمار می شوند و می میرند. این معادل فردی است که سعی می کند در فضایی مملو از گازهای مضر زندگی کند و با ماهی های شما خیلی مهربان نیست.

  1. تست و نظارت بر پارامترهای آب

پس چگونه متوجه می شوید که آب برای ماهی شما بی خطر است؟ خرید یک کیت تست آب ارزان قیمت و نظارت بر سطوح آمونیاک، نیترات، نیتریت ها و pH آب هوشمندانه است. مدیریت آن آسان است و نتایج بسیار واضح است. اگر آب را به صورت هفتگی آزمایش کنید، یک کیت باید مدت زیادی برای شما دوام بیاورد.

آمونیاک، نیترات ها و نیتریت ها ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند که از چرخه زندگی در مخزن شما به وجود می آیند. آنها در سطوح پایین خوب هستند، اما کنترل نشده آنها می توانند به مقادیر ناسالم برسند. دستورالعمل های روی کیت تست را دنبال کنید و اقدامات لازم را برای درست نگه داشتن پارامترهای آب انجام دهید.

همچنین می توانید PH منبع آب خود را با کیت تست کنید. اکثر ماهی ها می توانند با اکثر سطوح pH سازگار شوند، اما اگر آب بسیار سفت باشد، متأسفانه ممکن است لازم باشد PH را با مواد شیمیایی پایین بیاورید.

  1. تغییرات منظم آب را انجام دهید

اگر پارامترهای آب خود را خارج از خط تشخیص دهید، محصولات بدون نسخه وجود دارند که به حفظ این سطوح شیمیایی کمک می کنند. اما، به نظر من، آب تمیز معمولاً پاسخ بهتری نسبت به افزودن بیشتر مواد شیمیایی خارجی به مخزن است.

تغییر مکرر آب کلید اصلی است. شما باید هر هفته حدود یک سوم آب را از مخزن خود خارج کنید و آن را با آب تازه و تمیز جایگزین کنید. این کار مواد شیمیایی موجود در آب را رقیق می کند و آن را برای ماهی شما سالم تر می کند. در واقع، اگر این کار را انجام ندهید، کنترل پارامترهای آب خود را دشوارتر خواهید یافت. تجمع زباله آب را تا حدی آلوده می کند که برای ماهی ناسالم شود.

همچنین باید یاد بگیرید که شن های مخزن خود را با جاروبرقی بکشید تا بقایای انباشته شده در ته آن را پاک کنید. هیچ کدام از اینها نباید سخت باشد و هر هفته بیش از چند دقیقه کار نمی کند. تعویض آب و سیفون موجود است که به شما امکان می دهد همزمان آب را جاروبرقی و خارج کنید.

چگونه از آکواریوم آب شیرین مراقبت کنیم

 

  1. قبل از خرید در مورد ماهی تحقیق کنید

وقتی نوبت به خرید ماهی می رسد، کمی زمان بگذارید و دقیقاً در مورد آنچه می خرید تحقیق کنید. درک کنید که ماهی چقدر بزرگ می شود، خلق و خوی آن، فضای مورد نیازش و با کدام ماهی کنار می آید.

این یک اشتباه مبتدی است که به فروشگاه حیوانات خانگی بروید و ماهی را تنها با ظاهر خریداری کنید. متصدی فروشگاه حیوانات خانگی باید بتواند شما را صاف کند، اما متأسفانه، آنها اغلب خودشان چندان آگاه نیستند. می‌توانید بدون اینکه متوجه شوید با گونه‌های ماهی‌های تهاجمی یا ماهی‌هایی که به سادگی با هم سازگار نیستند، مواجه شوید. بهتر است قبل از خرید، تحقیقات خود را انجام دهید و در مورد حیوان خانگی خود اطلاعات کسب کنید. اگر سگ می خریدید این کار را می کردید، درست است؟

در این راستا، مخزن خود را بیش از حد ذخیره نکنید. شاید قانون «یک اینچ ماهی در هر گالن» را شنیده باشید. این توصیه مزخرف است و شما باید آن را نادیده بگیرید. دانستن اینکه چه ماهی می‌خرید و نیازهای آن‌ها به شما کمک می‌کند بفهمید چه تعداد ماهی می‌توانند با خیال راحت در مخزن شما زندگی کنند.

یک مخزن پر ازدحام منجر به افزایش پرخاشگری، افزایش استرس، افزایش بیماری و به طور کلی وضعیت ناسالم زندگی برای ماهی شما می شود. بهتر است تانک خود را کم نگه دارید و ماهی های کمتر اما سالم تری داشته باشید.

  1. از تغذیه بیش از حد ماهی خودداری کنید

مطمئن باشید گرسنگی دادن به ماهی بسیار سخت است. یک تغذیه در روز کافی است، مطمئن شوید که برای هر نوع ماهی در تانک خود اقلام غذایی تهیه می کنید. یک غذای پولکی خوب اکثر نیازها را برآورده می کند، اما اگر تغذیه کننده های پایینی زیادی دارید، ممکن است بخواهید از گلوله های غرق شونده استفاده کنید. تصور نکنید که گربه ماهی و سایر لاشخورها آنچه را که نیاز دارند را از تکه های شناور تا ته مخزن بدست می آورند. اگر ماهی جلبک خوار در مخزن خود دارید، باید ویفر جلبک را برای تکمیل رژیم غذایی آنها اضافه کنید.

بیش از مقداری که ماهی در چند دقیقه می خورد، غذا ندهید. غذای اضافی نه تنها برای ماهی ناسالم است و می تواند منجر به بیماری شود، بلکه مخزن را کثیف می کند و می تواند باعث ایجاد سنبله در مواد شیمیایی فوق شود. همچنین می تواند به ایجاد موقعیت های نامطلوب مانند رشد بیش از حد جلبک ها یا شیوع حلزون های آفت کمک کند.

بسیاری از ماهی گیران ماهی های خود را در یک برنامه غذایی / سریع قرار می دهند و از یک یا چند روز در هفته زمانی که ماهی ها تغذیه نمی شوند استفاده می کنند. این به تمیزتر نگه داشتن مخزن و سالم نگه داشتن ماهی کمک می کند. به زبان ساده، به یاد داشته باشید که چیزی که به ماهی می رود باید بیرون بیاید، بنابراین هرچه بیشتر به ماهی خود غذا دهید، مخزن کثیف تر می شود.

  1. نور را در داخل و اطراف آکواریوم خود مدیریت کنید

یکی از ناراحت کننده ترین چیزها برای صاحب آکواریوم جدید مدیریت جلبک ها در آکواریوم است. جلبک ها شبیه گیاهان هستند و مانند همه گیاهان برای رشد به نور نیاز دارند. البته، شما قرار است در تانک خود چراغ داشته باشید، زیرا می خواهید ماهی خود را ببینید. پس چگونه ماهی خود را بدون رشد محصول عظیم جلبک می بینید؟

یک راه این است که میزان نوری که مخزن شما در هر روز دریافت می کند را مدیریت کنید. هنگامی که در مورد محل قرارگیری مخزن خود تصمیم می گیرید، سعی کنید آن را از هر جایی که در طول روز تحت نور شدید خورشید قرار می گیرد دور نگه دارید. مانند هر گیاهی، جلبک ها نور خورشید را دوست دارند و اگر فرصتی برای آنها داده شود، شکوفا می شوند.

شما باید هر روز حداکثر 12 ساعت چراغ مخزن را روشن نگه دارید. در واقعیت، احتمالاً می توانید با خیلی کمتر انجام دهید. به یاد داشته باشید که نور مخزن ماهی برای شماست نه ماهی. روشنایی متوسط روز برای آنها و آنچه که در طبیعت تجربه می کنند کافی است. اگر کسی در خانه نباشد، روشن کردن چراغ بی فایده است. می‌توانید وقتی در محل کار یا مدرسه هستید چراغ را خاموش نگه دارید و شب هنگام که به خانه می‌آیید آن را روشن کنید.

بدیهی است که در اینجا استثنا در صورتی است که گیاهان زنده در مخزن خود داشته باشید. البته آنها به 12 ساعت روشنایی کامل در روز نیاز دارند. با این حال، گیاهان زنده بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز جلبک ها را برای بقا جذب می کنند و به خودی خود می توانند سطح جلبک ها را کنترل کنند.

چگونه از آکواریوم آب شیرین مراقبت کنیم

کلام آخر

ممکن است همه چیز دلهره آور به نظر برسد، اما اگر این نکات را در روال مراقبت از ماهی خود بگنجانید، در نهایت با یک مخزن زیبا پر از ماهی های سالم مواجه خواهید شد. هنگامی که مخزن شما آماده و در حال اجرا است، مراقبت و نگهداری لازم برای ادامه کار واقعاً نباید زمان زیادی را از شما بگیرد. تنها یک ساعت در هفته تمام چیزی است که نیاز است، شاید کمتر بسته به اندازه مخزن.

به یاد داشته باشید که ماهی ها حیوانات خانگی یکبار مصرف نیستند، و اگر تصمیم دارید آنها را در خانه خود نگهداری کنید، ارزش این را دارند که برای مراقبت صحیح از آنها وقت بگذارید. مانند هر حیوانی، ماهی استوایی شما به محیط زندگی تمیز، ایمن و بدون استرس نیاز دارد. این به شما بستگی دارد که آن را ممکن کنید، و آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

پرزنت حضوری 02155958384

مشاوره آنلاین 09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟