آکوا سرویس

ضد جلبک آکواریوم چیست؟

جلبک آکواریوم گیاهی یکی از بدترین دشمن صاحبان اکواریوم های گیاهی هستند. بهتر است بدانید که جلبک ها مشابه گیاهان، به نور و مواد مغذی نیاز  دارند که آنچنان عالی به نظر نمی رسد اما جا نگرانی هم نیست. چندین مرحله وجود دارد که لازم است آنها رعایت شوند و بعد ازآن، جلبک ها به ندرت به یک مشکل تبدیل می شوند.

پیشگیری جلبک آکواریوم گیاهی از زمان اولیه راه اندازی تانک گیاهی و رسیدگی موثر بهترین راه برای اطمینان از عدم حضور جلبک در تانک است. بزرگترین محرک جلبک ها نیترات و نیتریت می باشند.پس اطمینان از حداقل نگه داشتن این عناصر یک فاکتور مهم است.

دسترسی به این موضوع با ترکیب موثر فیلتراسیون بیولوژیکی و مکانیکی، استفاده از گیاهان با رشد سریع، استفاده از نور مناسب (نورهای فلورسنت – مهتابی های فتوسنتز) و نه اضافی و مدیریت صحیح مواد مغذی از طریق بستر و نیز کود های مایع امکان پذیر است. بعد از تکمیل شدن سیستم فیلتراسیون و گیاه کاری آکواریوم با حجم زیادی گیاه، با هدف اینکه نیمی از بستر را با گیاهان با رشد زیاد پر کنیم، اضافه کردن جلبک خوارها ایده مناسبی است.

 میگوهای جلبک خوار برای تانک های کوچکتر بسیار پیشنهاد خوبی هستند. جلبک خوار سیامی و کت بریزل نوز برای تانک های بزرگتر موثرند. و حلزونهای جلبک خوار برای حذف جلبکهای نقطه ای در تمامی تانکها مورد استفاده قرار می گیرند.

ضد جلبک آکواریوم چیست؟

چند مدل از جلبک آکواریوم گیاهی با تجهیزات بالا یا تانک معمولی

برای انتخاب تانک های تخصصی از مناسب بودن سیستم فیلتراسیون خود اطمینان کامل پیدا کنید. بسیاری از انواع جلبک ها ناشی از چرخش نامناسب آب در تانک های با حجم بالا که نیاز به مواد مغذی زیاد دارند اتفاق می افتد، چرخش نامناسب آب، مواد مغذی و دی اکسید کربن را به صورت یکنواخت پخش نمی کند. افزایش گردش آب از طریق پاورهد نیز یکی از راهکارها برای چنین تانک هایی با فیلتر کوچک است.

تزریق دی اکسید کربن و تامین دایمی مواد مغذی ماکر و میکرو متناسب با حجم تانک، جهت تغذیه گیاهان، لازم است. در این صورت تمام نور توسط گیاهان مصرف شده و جلبک ها از آن بی بهره می مانند. به منظور تامین ۳۰ پی پی ام دی اکسید کربن در تانک از معرف ها استفاده کنید و برای کم شدن مصرف گاز، آن را در شب قطع کنید.

برای این کار از شیرهای سوزنی متناسب با سیستم های تحت فشار که هماهنگ با زمان نوردهی قابل تنظیم هستند، استفاده می شود. بهترین حالت روشن کردن سیستم دی اکسید کربن همزمان با روشنایی و نیز خاموش کردن آن همزمان با خاموش شدن نور می باشد.

ضد جلبک آکواریوم چیست؟

تعویض کردن آب دائمی

تعویض کردن دائمی آب در آکواریوم های تخصصی برای جلوگیری از رشد جلبک ها حتما باید انجام بشود. تعویض یک سوم تا نصف آب به صورت هفتگی برای بیشتر آکواریوم ها، بیش از اندازه است، اما برای تانک های نانو فواصل کمتری باید در نظر گرفته شود.

شرایط نگهداری در آکواریوم های غیر تخصصی با نور کمتر ساده تر است. رشد جلبک با وجود عدم تزریق دی اکسید کربن و کود دهی محدودتر، دارای ریسک کمتری می باشد. به طور مثال یک بستر غنی، به گیاهان اجازه می دهد مواد مورد نیازشان را از طریق ریشه جذب کنند. در صورتی که در این شرایط نیاز به مواد مغذی کاهش می یابد، به چرخش زیاد آب احتیاجی نیست. تعویض آب را نیز می توان کاهش داد.

ضد جلبک آکواریوم چیست؟

در تانکهایی که تزریق گاز وجود ندارد، کربن مایع برای افزایش رشد گیاهان ایده آل است. کربن های مایع دارای خاصیت ضد جلبک نیز می باشند.اما مصرف آنها نهایتا تا 2 روز می باشد. شواهد داستان گونه مهمی وجود دارد که نیترات و فسفات در تانک های با حجم گیاه بالا نمی توانند عامل ایجاد جلبک باشند. در تانک های با نور بسیار زیاد و تزریق دی اکسید کربن، میزان دوز مصرفی کودها در جلوگیری از رشد جلبک ها نقش موثری دارد.

اگر نارسایی مواد مغذی اتفاق بیفتد، افزایش آمونیاک سبب شکوفایی ناگهانی جلبک می شود. به همین دلیل شما ممکن است متوجه رنج بردن گیاهان از جلبک هایی که آنها را پوشانیده اند شوید.

شاخص تخمینی

شاخص تخمینی (EI) بر مبنای اوردوز کردن یک آکواریوم با مواد مغذی به منظور اطمینان از عدم نارسایی است، در  آخر به جلوگیری از رشد جلبک ها کمک می کند. شاخص های تخمینی متنوع زیادی وجود دارد که بین مواد شیمیایی خشک تا اطمینان به آنچه در بازار وجود دارد متغیر است. هر مدلی که بر مبنای کود دهی منظم و تعویض آب به طور اطمینان از اوردوز شدن مواد مغذی باشد، یک شاخص تخمینی موثر خواهد بود.

 

برای کسب اطلاعات و گرفتن مشاوره های رایگان از کارشناسان ما می توانید از طریق شماره های زیر با ما در تماس باشید.

02155958384  و  09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟